Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Dubbla verifikationsnummer 2010-02-04 11:53
Hej, Har en verifikation (254) som på något sätt blivit registrerad två ggr! och sedan när jag kör kontroll funktionen så får jag meddelandet Vnr255. Någon som stött på samma problem? hur ta bort en dubblett?

Tacksam för alla svar

/Martin
 Skrivet av:  Martin G IP: 78.72.173.156



Svar: Dubbla verifikationsnummer 2010-02-04 13:23
Något måste ha gått galet i programmet. Det är säkert inte Du själv som har gjort något fel utan det är något annat som har hänt.
Kontakta supporten så tar vi in filen och korrigerar detta.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.176.52



Svar: Dubbla verifikationsnummer 2010-02-04 21:10
Hej och tack för svar. Jag har kontaktat supporten och dem vill ha 600kr + moms per timme för ngt fel som inte jag orsakat! orättvist tycker jag!

/Martin
 Skrivet av:  Martin G IP: 78.72.173.156



Svar: Dubbla verifikationsnummer 2010-02-04 22:07
Du ringde in till supporten. Berättade Du vad Du läst här i forum? - Hur som helst - ring till supporten och berätta att vi själva skrivit här i forum att vi ska hjälpa Dig.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.184.56



Svar: Dubbla verifikationsnummer 2010-02-04 22:19
Jag antar att du försökt återskapa en "frisk" databas med hjälp av back-uppen.
Gick det inte, eller är felet så långt tillbaka att du inte hittat någon början?

/ Lars Bergström
/ Nöjd UniBas-användare sedan många år.
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: Dubbla verifikationsnummer 2010-02-04 22:38
Ser nu att Unicell verkligen menade det de skrev som svar, "Kontakta supporten så tar vi in filen och korrigerar detta."

Hoppas att det löser sig för dig!

För övrigt är datorer lömska varelser!
Hårdiskhaverier, DLL-konflikter, tappade länkar, och gud vet vad, gör tillvaron bekymmersam. Många, många problem är egentligen hårdvarubekymmer, som varken du eller Unicell har skuld till. Problemen ligger i att datorkretsarna numera är så komplexa att det -alltid!!- finns mer eller mindre allvarliga fel i CPU:erna. Ibland är problemen typiska, och då kan operativsystemleverantörerna parera dessa, men ofta är felen individberoende och då kan ingen, absolut ingen, parera dem!

Oftast så går det bra, de vanligaste funktionerna brukar fungera, men emellanåt använder processorn de felaktiga, eller svaga minnescellerna, och då sk...r det sig. Ett sätt att hantera dessa individberoende felen är att programmen automatiskt skapar backupper eller mellanlagrar resultat. Många program, men inte alla, har back-up-möjlighet.

Om man anser sig ha en stabil dator, så kan man spara en slant genom att strunta i supporten, eller strunta i en separat hårdisk för Back-up-filer, men det visar sig alltför ofta att även den bästa av datorer emellanåt får fnatt!

Jag ber dig att tänka över läget. Supportavtal är guld värt om man råkar ut för problem, oavsett om problemet är självförvållat, programförvållat eller operativsystem / CPU-beroende!

/ Lars Bergström
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: Dubbla verifikationsnummer 2010-02-04 22:47
Ja UniBas går "som på räls"! Jag blev själv otroligt förvånad för ett par månader sedan när ett par kunder "försvann" ur kundregistret och jag visste att jag nyss lagt in dom. Svaret var ju att jag glömt att föra över säkerhetsbackup till en annan dator som jag jobbade med. När jag så tog säkerhetsbackup på denna dator och förde över till den första, ja då var kunderna förstås borta.

Jag gick tillbaka några dagar och hämtade en säkerhetsbackup och fick sedan lägga in några verifikationer på nytt och så var det som vanligt igen. Vad lär man sig av denna historia? Jo att ta säkerhetsbackup varenda gång innan programmet avslutas, det är det ena. Det andra är att betala supporten så slipper du en massa trassel p.g.a. dina självförvållade blunders.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.181.229



Svar: Dubbla verifikationsnummer 2010-02-04 22:54
Nu vet vi ju inte om det i det här fallet var "en massa trassel p.g.a. dina självförvållade blunders. "

Ibland är mycket av det tokiga som man råkar ut för definitivt -inte- självförvållat.
Livet är mycket oberäkneligt och med datorer på skrivbordet så förskjuts
oddsen än mer till "Herr Murphy's" fördel.

/ Lars bergsträm
/ ...som tillber Murphy's ande och tror på hans lagar..
/
/ 1) Kan något gå på tok, så gör det det!
/ 2) Om man gör att i sin makt för att förhindra det, går det definitivt på tok!!
/ 3) Skulle det inte gå på tok just nu, så går det på tok lite senare, och långt värre!!!
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: Dubbla verifikationsnummer 2010-02-05 19:21
Intressant detta med "Murphy´s law". Det finns åtskilligt med litteratur om detta fenomen som vi på svenska brukar kalla "lagen om alttings djävlighet".

Vi ska inte belasta detta forum med varken Murphy eller någon annan, men Lars funderingar bör tas med största allvar.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.176.48



Svar: Dubbla verifikationsnummer 2010-02-05 19:54
Ok, tack för all hjälp. Jag ska kontakta supporten på måndag

Trevlig helg
/Martin
 Skrivet av:  Martin G IP: 78.72.173.156




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
8 + 8 =