Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Bokslut för 2009 2010-02-04 11:55
Hej,

Nu har jag klickat på bokslut knappen i programmet och den skapade och sparade en fil. Va händer nu? vart är uppgifterna som ska tas i deklarationen? har jag missat ngt?

Mvh
/Martin
 Skrivet av:  Martin G IP: 78.72.173.156



Svar: Bokslut för 2009 2010-02-04 13:26
Jo, det Du har missat är kanske att Du inte tagit alla varningar på allvar.
DET ÄR ALLDELES FÖR TIDIGT ATT GENOMFÖRA BOKSLUT REDAN I FEBRUARI.
Vad händer om Du nästa vecka får kännedom om det där utmärkta avdraget om ger Dig betydligt lägre (rätt) skatt?
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.176.52



Svar: Bokslut för 2009 2010-02-04 15:08
Intressant, UNICELL! När rekommenderar ni då att man gör bokslut?

En närbesläktad (nybörjar-)fråga: som jag förstått det ska man innan bokslut "kvitta" momsen om man som jag betalar moms årsvis. Det vill säga momsen är inbakad i den skatt jag betalar in till Skatteverket, som jag förstått det.

"Om momsredovisning görs per år uppstår en momsfordran eller en momsskuld varje år. Man skall alltså bokföra momsredovisning en gång per år med ett verifikationsdatum på sista dagen för året om momsredovisning görs per år."

Mot vilket konto gör man det?

Tacksam för svar!
 Skrivet av:  Ellen IP: 213.80.114.57



Svar: Bokslut för 2009 2010-02-04 15:44
Vänta med bokslut så länge Du kan.
Du ska i vart fall inte trycka på bokslutsknappen innan Du lämnat in deklarationen. Fram till dess vill Du kanske kunna göra vissa justeringar.
I UNI_BAS är det ju ingenting som hindrar Dig från att fortsätta bokföra som vanligt även om Du inte avslutat föregående år.
Så länge Du har siffrorna från det gamla året i minnet, kan det ju tänkas att Du kommer på något som var galet i bokföringen. Då kan det ju vara behändigt att korrigera det felaktiga och lämna in en rättelsedeklaration. När Du har kommit så långt bort ifrån det gamla året att Du glömt alla siffror, ja då är det inte troligt att du kan komma på något att ändra - DÅ ÄR DET DAGS!

Att nollställa momsredovisningen gör man mot Momsredovisningskontot (2650)
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.176.52



Svar: Bokslut för 2009 2010-02-04 23:51
Jag ville bara göra ett litet tillägg... Vad som många inte tänker på, är att du kan gå tillbaka till din förra säkerhetsbackup och när du kör in denna fil, ja då är du tillbaka på "ruta ett" alltså utan bokslut!
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.181.229




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
3 + 9 =