Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Vad göra med en faktura på 0 kronor? 2010-02-04 12:41
Jag har precis fått en faktura från banken med årsavgift = 0kr. Den bör ju få ett ver.nr men hur?
 Skrivet av:  Ylva IP: 81.231.108.129



Svar: Vad göra med en faktura på 0 kronor? 2010-02-04 12:59
Jag skulle bara lägga in den i pärmen och spara.
 Skrivet av:  Anki IP: 81.227.28.66



Svar: Vad göra med en faktura på 0 kronor? 2010-02-04 13:40
Alla ekonomiska transaktioner ska bokföras.
Om någon skriver ett brev till Dig och talar om att något är gratis, då är ett sådant brev inte en ekonomisk transaktion som ska bokföras.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.176.52



Svar: Vad göra med en faktura på 0 kronor? 2010-02-04 13:58
Är det verkligen en -faktura-?

Kan bli lite kul, när bankens dator uptäcker att den inte är betald.
Datorn kommer kanhända att skicka ut en påminnelse med en påminnelseavgift , å' den måste ju betalas....

Intressant!

Jag skulle, lite på pin kiv, skicka en betalning på 0:- och hänvisa till deras fakturanummer och OCR-nummer!


/ Lars B
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 79.138.119.4



Svar: Vad göra med en faktura på 0 kronor? 2010-02-05 00:07
Bankerna har säkert program som kan generera 0-kronors fakturor. I detta fall är det kanske någon form av erbjudande eller förmån och banken gör en intern notering i sin dator att detta gäller t.ex. ett år. Nästa år kommer summan att faktureras som normalt.

Denna faktura ska givetvis inte bokföras utan ska mer ses som en upplysning. Tyvärr Lars, går det inte att skicka 0 kr även om det vore kul att försöka. På 70-talet när man var tvungen att stansa ett hålkort för varje betalning och sedan köra detta i en stordator, brukade jag och några kompisar roa oss med att betala räkningar två gånger. Ex.vis räkningen var på 500 kr och då skickade vi 490 kr. Efter åtta-nio dagar, precis innan man skickade påminnelse, betalade vi ytterligare 11 kr. Gissa om det blev kalabalik på hålkortsavdelningarna. Någon stackars anställd fick sitta och ändra manuellt. Idag har man dataprogram som hanterar sådant utan problem.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.181.229




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
3 + 9 =