Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Justering av ingående moms 2010-02-08 11:26
Hej!

Jag har två delikata problem. Sitter med momsrapporten för 2009 (rapporterar en gång per år). Bolaget är ett band/orkester som har både momspliktiga intäkter (försäljning av CD-skivor, rättigheter m.m) och ej momspliktiga (artistgager).

Jag har nu bokfört alla kostnader med ingående moms utan att tänka mig för. De flesta/stora kostnaderna kan kopplas direkt till den momspliktiga omsättningen och kan därmed kvittas mot utgående. Däremot så har vi en del resekostnader till spelningar som är icke momspliktiga, alltså kostnader som inte är avdragsgilla. Jag har dock inte tänkt på det utan bokfört de kostnaderna med ingående moms. Här kommer dock kruxet! Vår skivförsäljning sker till 80 % i samband med spelningar. Alltså kan resekostnaderna även kopplas till de momspliktiga intäkterna.

Om det är så grubblar jag över om jag måste göra ändringar av alla resekostnads-verifikationer och bokföra dem utan moms, med följd av en rätt tafflig bokföring med massa extra "fel-/ändringsverifikationer"? Jag undrar om jag inte istället kan räkna ut momsen på dessa resekostnader och göra en justering av ingående moms där jag tar bort den summan med EN verifikation? Detta gäller även hyrbilskostnad som jag lyckats bokföra med hel moms vilket jag nu sett bara skall vara halv moms.

Tacksam för svar.
 Skrivet av:  Pär-Anders IP: 84.217.136.233



Svar: Justering av ingående moms 2010-02-08 12:36
Ja momsen är klurig. Speciellt i musiksammanhang och där det verkar gälla Djungelns lag beroende i vilken landsända man bor i.

Det är väldigt svårt att komma med råd när man inte har bokföringen framför sig. Min erfarenhet är att Dansbandsframträdande är momsfritt, medan resan fram och tillbaka för Dansbandet är momspliktigt. Det kan vara en fördel att ha ett AB eller ett HB för varje verksamhet och där det ena är momspliktigt.

När det gäller felaktig moms eller felaktigt bokförd moms, så behöver man givetvis inte bokföra om eller ändra varenda verifikat. Om man skriver ut en transaktionslista på det aktuella momskontot så kan man ta denna som underlag och boka om hela årsbeloppet till något annat konto. Sådant här kallas för bokslutsdispositioner och är inte det minsta konstigt.

Det bästa är om du har någon bokföringskunnig du kan fråga på din hemort och som kan hjälpa dig få in momsen på rätt konto. Gör man fel kan man ställa till det både i balansen och resultatet och då blir det problem.
 Skrivet av:  Åke IP: 90.231.192.132




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
9 + 7 =