Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Inköp från EU 2010-02-09 18:01
Vi har under året gjort en del inköp från England, dessa inköp har vi bokfört med 0%-moms. Nu när jag sitter med skattedeklarationen inser jag att vi nog skulle använt 25% (trots att man vid själva inköpet inte betalt någon moms). Hur ligger det till, ska man bokföra inköp från annat EU land med 25% moms?

Och om vi nu gjort fel vilket jag misstänker, kan vi i skattedeklarationen bara lägga på momsen på dessa inköp från EU utan att det blir något galet?

Oerhört tacksam för ett klokt svar!

Vänligen, Peter
 Skrivet av:  Peter IP: 82.209.172.133



Svar: Inköp från EU 2010-02-09 19:27
Det skulle ju kunna tänkas att någon artikel som Du köper från EU i grunden är momsfri. Ange i ett sådant läge "Ingen moms" (0%).

Annars måste Du ange den momssats som gäller för det som köpts - annars kan ju inte UNI_BAS hjälpa Dig vidare. Det är detta som gäller.

Man kan korrigera felaktiga inköp, men Du måste ha hjälp med detta från supportavdelningen. Vi visar Dig gärna hur man gör. - Har Du supportavtal ingår den hjälpen i avtalet. Om Du inte har supportavtal är det bäst för Dig att teckna ett sådant. Kostar 600:- kr för ett helt år. Då ingår fri telefonsupport + uppdateringar. Har Du varit utan avral mer än 6 månader tillkommer 400:- i anslutningsavgift.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.181.21



Svar: Inköp från EU 2010-02-10 10:37
Man bör vara uppmärksam på att enligt EU-bestämmelse, ska mottagarlandets moms debiteras på all export. Det bör ha framkommit enligt den engelska fakturan/kvittot att momsen är 25% istället för VAT som är 17%. Nu fuskas det en hel del med detta och räkna därför med kontroller av SKV när det gäller moms relaterad till Import och Export till EU-land.

Dessvärre gör ni er själva en björntjänst genom att bokföra momsen till 0 eftersom ni då får momsen som en kostnad. Bokförs momsen rätt så kan nu ju kvitta denna!

UniBas har ett kanonbra system för moms, både export och import och det gäller bara att komma in rätt och lära sig alla "turer" så kommer livet att bli lättare :-)
 Skrivet av:  Åke IP: 90.230.99.12



Svar: Inköp från EU 2010-02-10 12:00
Tack för snabba svar, har fått hjälp av supportavdelningen att lösa detta!

Åke: Jag hänger inte riktigt med när det gäller momsen på en faktura från England. Kollade precis våra kvitto från våra engelska leverantörer (flera olika) och där står "NO VAT" på samtliga kvitton. Och där står ju ingenting om svensk moms på ett sådant kvitto.
Är det någonting jag missförstått av det du skrivit kanske?

Vänligen/Peter
 Skrivet av:  Peter IP: 82.209.172.133



Svar: Inköp från EU 2010-02-10 12:28
"NO VAT"visar att de inte lagt på någon moms eftersom du är momsregistrerad i ditt hemland. MOMS-ansvaret skjuts därmed över på dig.
Du använder samma teknik när du i din tur säljer till -momsregistrerad- kund inom eu.

Du kan hitta mer information om det hela här på forat. Prova använda sökordet "import" i sökfältet, så får du säkert napp.

/ Lars Bergström
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 79.138.119.4



Svar: Inköp från EU 2010-02-10 12:29
Åsså var jag återigen lite för snabb med avtryckarfingret....

Det hela gäller alltså när du skickar till annat land inom eu.

/ Lars Bergström
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 79.138.119.4



Svar: Inköp från EU 2010-02-10 14:06
Ja då är det ju enkelt! De har inte lagt på moms och du ska därför inte bokföra någon moms och det finns följaktligen ingen moms att lyfta heller. När du säljer dina varor (I Sverige) ska du lägga på 25% moms som vanligt och denna moms ska givetvis bokföras.
 Skrivet av:  Åke IP: 90.230.99.12



Svar: Inköp från EU 2010-02-10 16:08
Njaaaääämen!
När vi säljer till kund innanför EU debiterar vi ingen moms "NO VAT" även om vi säljer t.ex spik som det normalt är 25% moms på.

Samma sak gäller när vi köper spik (eller något annat) från EU-leverantör. Han debiterar "NO VAT", men det är fortfarande 25% moms som gäller.

I UNI_BAS hantera man detta enkelt:
Registrera en faktura från leverantör - Ange först på leverantören att han är en EU-leverantör (Registervård/leverantörer). När sedan fakturan registreras - välj om det gäller vara eller tjänst och välj rätt momssats (25%).

Registrera en kostnad utan faktura - När man valt kostnadskontot - Där det står "Inköp från Sverige" välj "Inköp vara från EU" (alternativt tjänst) och välj rätt momssats.

I båda dessa fall kommer verifikationen att innehålla 2 momsrader som tar ut varandra:
Dels 2615 "Moms EU-förvärv" och dels Ingående moms.
På så vis kommer även momsrapporten att innehålla inköpet av vara/tjänst från EU i ruta 20/21 samt momsen i ruta 30 och förstås ingå i summan avdragsgill ingående moms.

Krångligt - Ja, kanske krångligt att göra ett bokföringsprogram som hänger med i karusellen, men som användare är det superenkelt i UNI_BAS
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.176.52



Svar: Inköp från EU 2010-02-10 16:47
Åke skrev:
> De har inte lagt på moms och du ska därför inte bokföra någon moms
> och det finns följaktligen ingen moms att lyfta heller.
Riktigt så enkelt är det inte.

Momsansvaret har skjutits över till dig (importören)!

Importören lägger själv på moms och drar från moms. Det här finns beskrivet i flera diskussioner tidigare i forat.

/ Lars Bergström
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 79.138.119.4



Svar: Inköp från EU 2010-02-10 21:12
Ja det beror lite på hur man ser det. Har det inte lagts på någon moms så kan man givetvis inte heller dra av denna. Om däremot importören själv lägger på momsen då är det naturligtvis solklart att denna bokförs som vanligt och då har man också skyldighet att anmäla detta före den 20:e i nästa period.

I ovanstående fall fick jag för mig att moms endast skulle läggas på vid försäljning i Sverige och den ska ju betalas alternativt avräknas. Ska däremot varan säljas till ett annat företag, alltså tredje part, ska man inte lägga på moms om jag minns rätt.

I skattedeklarationen måste man uppge beloppen på de varor man köpt från utlandet och jag hade också för mig att detta regleras av SKV efteråt (om det är små belopp). Men annars har ju Lars rätt (som vanligt) momsansvaret ligger hos importören.

Sedan finns det en hel del som är momsfritt, bl.a. tjänster, men att sätta sig in i momsen kräver nog att man går på en utbildning någon dag... Man ska också ha ett gångbart internationellt momsregistreringsnummer och man ska även kolla så att motpartens nummer är giltigt. Sedan hade jag för mig att man måste överskrida en viss importsumma för att vara tvungen att redovisa momsen oftare än i slutet av året...
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.139.194



Svar: Inköp från EU 2010-02-10 22:13
Det är lite lurigt, men skatteverkets broschyr SKV560 förklarar det hela rätt bra.

/ Lars Bergström
 Skrivet av:  Lars Bergsström IP: 217.211.242.96



Svar: Inköp från EU 2011-02-09 23:02
Hej - jag håller på nu att testa Unibas demot. Det blir första gången att jag försöker bokföra på riktigt sätt. Jag är hopplös när det gäller debit/kredit och abstrakt byråkratispråk överhuvudtaget. Jag har blivit så deprimerad och sjuk på att försöka begripa alla regler att jag valt att lägga ner verksamheten helt och hållet för att jag PALLAR INTE MER. Jag menar, konstant förvirring och oroskänslan att jag kan ALDRIG bli säker på att jag gjort rätt.

Seriously.

Hur som helst, jag är totalförvirrad vad gäller det så kallad "omvänd momsskyldighet." Är det någon som kan förklara det för mig utan att nämna kontonr och debet/kredit? Eller hänvisar till tydliga exempel? Här är ett exempel på vad jag behöver bokföra (jag använder kontantmetoden och redovisar momsen årligen i min inkomstdeklaration).

- Företag A är jag själv. En enskild näringsverksamhet som är momsregistrerad.
- Företag B är min leverantör som jag köper CDs av. Ett momsregistrerad enskild näringsverksamhet i ett annat EU land. Jag säljer dessa CD skivor vidare till slutkunderna C (nedan)
- Slutkunder C: Dessa är privat personer inom EU som köper CDs ifrån mig. Svenskt moms 25% betalas av kunderna.

Jag (Företag A) köper CDs för 10 000 Kr. ex moms av Företag B. Både våra momsnr finns med på fakturan, och ingen moms är med på fakturan p.g..a "omvänd skatteskyldighet." Mitt ingående moms skulle då vara 2500 kr om det fanns med på fakturan. Men jag har inte BETALAT någon faktiska ingående moms, i att inga pengar har lämnat mitt konto. Så jag begriper inte hur detta ska bokföras och hur det ska (eventuellt) balanseras ut på den FAKTISKA utgående moms som kommer in i mitt konto när jag säljer mina varorna vidare till slutkunderna C.

När jag väl förstått hur det fungerar, DÅ kan jag försöka lära mig hur det går till att föra in i Uni Bas.

Tack på förhand,
LL
 Skrivet av:  LL IP: 86.86.116.167



Svar: Inköp från EU 2011-02-10 08:13
För det första så är det kanske så att man inte nödvändigtvis MÅSTE förstå allting. Om man använder ett bokföringsprogram som UNI_BAS är det mycket som sköter sig själv om man bara har angett rätt förutsättningar. Så är det när det gäller just omvänd moms.

Du har ju klart för Dig hur det står till med A, B och C.
På fakturan från C finns ingen moms, men vid omvänd momsskyldighet är det KÖPAREN och inte säljaren som ska redovisa momsen. Köparen ska alltså först redovisa momsen precis så som säljaren hade gjort om inte omvänd momsskyldighet förelegat. Detta betyder att momsen redovisas som UTGÅENDE moms på konto 2615. Därefter får köparen precis på samma sätt som om omvänd momsskyldighet inte förelegat dra av denna ingående moms. Man bokar alltså momsen "fram och tillbaka". Man gör så bara för att Statens finanser ska bli rätt - för oss som företagare är det i slutändan bara nonsens som ger merarbete.

Om man i UNI_BAS bara anger att leverantören är från annat land inom EU, då sköter sig allt automatiskt. Man måste dock tänka på att köpet INTE är momsfritt - Dina CD-skivor är det ALLTID 25% moms på. Den momssatsen dyker upp automatiskt om du angett momssatsen på kostnadskontot som du använder.

När Du i UNI_BAS bokför fakturan från EU-leverantören gör Du bara precis som vanligt - Välj leverantör, Ange fakturanummer, Ange datum, Ange kostnadskonto (om Du inte varit smart och angett detta på leverantören - då kommer det ju automatiskt) - slutligen anger Du beloppet. Som Du kommer att se är nettobeloppet detsamma som bruttobeloppet - detta eftersom Du ju inte betalar ut någon moms. Tryck därefter på "Spara"-knappen och spara fakturan. På verifikationen kommer Du kunna se att cirkuskonsten med moms fram och tillbaka har UNI_BAS hanterat utan att Du behöver bry Dig.

Kom ihåg
- ange att leverantören är en EU-leverantör.
- ange att momssatsen är 25 % (kan i andra sammanhang vara 6 % eller 12 %)
- resten sköter sig själv

Testa gärna ovanstående i Testbolaget - gå till Arkiv-menyn och välj "Byt företag". Skapa en EU-leverantör eller använd den som redan finns där "Verkstatt AG".

När det gäller försäljningen (när Du säljer till kund), då är det så att om dina kunder är privatpersoner, då spelar det ingen roll om kunden är svensk eller från annat EU-land - du ska då alltid lägga på svensk moms. Privatpersoner är inte att betrakta som EU_kund i kundregistret.
När Du säljer till kund utanför EU är det annorlunda - ange i kundregistret att kunden är "Exportkund" (gäller här både företag och privatpersoner). Då kommer det inte att läggas på någon moms på dessa fakturor - precis som det ska vara.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.184.206



Svar: Inköp från EU 2011-02-12 11:40
Tack tack tack för hjälpen! Håller med att man behöver inte förstå precis allting, men i det här fallet är ett grundläggande förståelse på hur det ligger till är ganska viktigt. Precis som när man lagar mat -- ibland är det OK att bara följa receptet som det står på papper och strunta i att förstå de kemiska processer som gör att tårtan blir god. Men om man förstår hur det fungera med tårtor, då kan man upptäcka om receptet innehåller ett fel eller om man har helt enkelt missförstått instruktionerna!

På tal om det, så håller jag på nu att ta mig igenom er bokforingskurs.pdf och lära mig UniBas utifrån demot. Äntligen tror jag att jag börjar begripa det här med debit/kredit.
 Skrivet av:  LL IP: 86.86.116.167




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
6 + 8 =