Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Dricks 2010-02-11 16:45
Hej!
Jag har fått betalt för en faktura, där kunden valde att plussa på beloppet med en 50-lapp. Hur bokför jag det i och med att fakturabeloppet är mindre än det jag fått från kunden???
Tacksam för svar
Somerled
 Skrivet av:  Somerled IP: 79.102.209.91



Svar: Dricks 2010-02-11 18:31
Betala först fakturan som vanligt - gå till Registrera/Betalning från kund - registrera betalningen. Du kan här inte ange ett högre belopp än fakturabeloppet.

När Du sedan tryckt på spara har Du fått en verifikation. Gå till Registrera/Övrig bokföring och tryck på ändra verifikation i nederkant. Klicka på betalningsverifikatet. Klicka på betalraden (bank/giro eller hur nu fakturan betalades. Den raden kommer nu att motbokas - dvs pengarna läggs tillbaka på det kontot. Markören är nu i kontofältet - ange samma betalkonto igen - ange sedan det högre beloppet - tryck på "Ökar" pengarna kommer ju in på kontot.
Markören finns åter i fältet för konto. Ange det kontot Du vill använda för 50-lappen t.ex öresutjämning. Spara raden genom att trycka på Ökar eller Minskar (beror på vilket konto Du valt, men det är i vart fall den knappen där texten är röd - jämför med balansvågen)
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.181.21



Svar: Dricks 2010-02-11 21:33
Tack för svaret!
 Skrivet av:  Somerled IP: 79.102.244.186




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
4 + 5 =