Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Flera dimensioner? 2010-02-14 10:18
Jag undrar om det i UNI-Bas är möjligt att bokföra i flera dimensioner, typ projektnummer eller kostnadsställe? Samma undran gäller för faktureringen.
Eller har ni något tips om hur man kan följa upp samma kund men uppdelat per projekt?

/Blivande kund
 Skrivet av:  Magnus Lesshammar IP: 85.224.110.203



Svar: Flera dimensioner? 2010-02-14 13:18
Det du nämner är något som kallas för Projektstyrning eller Projektbokföring. Man använder styrningar för att ex.vis hålla koll på kampanjer, dotterbolag m.m. Denna funktion finns inte i UniBas Standard men jag tror att Unicell inte har några problem med att fixa sådana saker.

Frågan är väl om det går att implementera i UniBas eftersom strukturen kanske inte är gjord för denna anpassning. UniPro har säkert denna funktion, men då får man gräva djupt i plånboken...

Man kan bokföra projekt genom att helt enkelt lägga upp ett speciellt konto för ändamålet. Exempelvis att man har en annons i tidningen med rabattkupong. Alla som handlar med denna rabattkupong kan man lägga in på ett konto under intäkter Rabattkupong och då ser man hur mycket denna (kanske dyra) annons gav.

Nu är ju projektredovisning och kostnadsställe lite mer komplicerade än så, men man ska nog ta sig en funderare om man verkligen behöver denna funktion som används i lite större företag alltså inte de småföretagare UniBas vänder sig till. Men prata gärna med Unicell, allting går att ordna om man har pengar :-)
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.144.112



Svar: Flera dimensioner? 2010-02-17 10:22
Det låter som om du tycker att det är överkurs. Men är inte det självklart att man vill kunna följa upp respektive uppdrag man haft som konsult, både vad gäller kostnader och intäkter?
 Skrivet av:  Magnus IP: 82.197.241.226



Svar: Flera dimensioner? 2010-02-17 14:53
Nu vet jag inte riktigt vad du menar med överkurs, men om du jobbar som konsult så är det enkelt att göra ett intäktskonto på den speciella kunden och sedan ett kostnadskonto på samma kund.

Exempel kunden betalar din faktura på 5000 kr = Debet på bank eller plusgiro samt kredit på specialkundens intäktskonto. Dina utgifter avseende kunden blir kredit plusgiro eller bankgiro samt debet på specialkundens kostnadskonto. Sedan är det bara att jämföra dessa två konton relaterade till specialkunden. Du kan lägga upp flera hundra kunder innan kontona tar slut och har järnkoll på dessa.

Personligen skulle jag nog hellre lägga upp mina konsultkunder i Excel och göra en mapp på varje kund med inkomster och utgifter, tider m.m. Men är man inte insatt i Excel blir det förstås problem. Självklart ska man skaffa ett program som inkluderar projektredovisning och kostnadsställen om man tycker att man behöver ett sådant och dessutom att man vet hur man bokför i dessa funktioner.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.155.16



Svar: Flera dimensioner? 2010-02-17 17:43
Det finns en tilläggsmodul (resultatenheter) som kan vara till hjälp. Modulen kan Du titta på om du går till Databas/Verktyg/UNI_BAS tilläggsmoduler. Där finns en video. Moduler kan även testas fullt ut i Testföretaget. Tilläggsmodulen för resultatenheter kostar 400:- kr + moms.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.181.2



Svar: Flera dimensioner? 2010-02-19 13:29
Magnus, jag tittade lite på Testbolagets video. Det fungerar säkert utmärkt för de ändamål du eftersöker och med det priset finns ingen tvekan, KÖP....
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.175.242




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
9 + 5 =