Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

fel datum leverantörsfaktura 2010-02-18 21:18
Hej

jag har råkat registrera en leverantörsfaktura från nov 2009 ett år senare, dvs nov 2010.
Jag upptäckte felet, eftersom saldon på leverantörsskuldskonton blev positiv vid månadsslutet. det fungerar inte att ändra datumet, så att det blir rätt, och ännu värre: det fungerar inte heller att makulera registreringen eftersom konto 2440 är låst?!
Vad ska jag göra???

Tacksam för hjälp, mvh Kristina
 Skrivet av:  Kristina IP: 83.183.6.250



Svar: fel datum leverantörsfaktura 2010-02-18 21:40
Gå till Rapporter/Leverantörer/Spåra fakturor.
Klicka på den felaktiga fakturan.
Klicka på knappen "Kreditera fakturan"
Skriv ut verifikationen och sedan är allt klart för att registrera fakturan igen. - Denna gång med rätt datum
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.181.2



Svar: fel datum leverantörsfaktura 2010-02-22 07:40
Det fungerar tyvärr inte, eftersom fakturan redan är betald! Hur kan jag annars lösa det?
 Skrivet av:  Kristina IP: 83.183.6.250



Svar: fel datum leverantörsfaktura 2010-02-22 12:30
Knappen "Kreditera fakturan" är fantastisk, men som Du märkte finns den bara fram till att man bokfört betalning.

Nu får Du gå den långa vägen istället. Gå till Registrera/Leverantörsfaktura. Längst upp till vänster finns en knapp "Faktura" Tryck på den knappen för att växla till "Kreditnota".
Registrera sedan allt så som Du tidigare registrerade (inga minustecken eller så)
Du måste sedan också "betala" kreditnotan på samma sätt som Du betalade fakturan.
Slutligen måste Du registrera fakturan igen - Denna gång med rätt datum
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.181.2



Svar: fel datum leverantörsfaktura 2010-02-28 13:36
bara för att det ska bli rätt nu: visst måste jag betala fakturan en gång till sedan, precis som jag har betalat den förr?
 Skrivet av:  Kristina IP: 83.183.6.250



Svar: fel datum leverantörsfaktura 2010-02-28 15:11
Varje faktura och varje kreditnota måste betalas. Knappen "Kreditera fakturan" gör allt detta automatiskt. Annars måste det göras under knappen betalning till leverantör.
Ska man "kvitta" en faktura mot en kreditnota gör man detta enklast genom att trycka på knappen "Gruppbetalning". Man får ju då dessutom ut en utskriven verifikation på det man gjort.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.176.52




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
3 + 2 =