Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

fakturametoden-mycket papper? 2010-02-22 07:55
Hej!

jag är nybörjare och använder mig av fakturametoden. Nu gör jag så här, att jag varje gång som jag får en faktura tar en kopia och sätter in den i bokföringspärmen. Och sedan sätter in originalet när den betals. Det blir ganska mycket papper och kopior, tycker jag. Undrar lite om det finns ngt smidigare sätt?

mvh Kristina
 Skrivet av:  Kristina IP: 83.183.6.250



Svar: fakturametoden-mycket papper? 2010-02-22 20:53
När du får en faktura så registrerar du den i unibas och sätter in originalet i verifikatpärmen. Märk fakturan med verifikatnumret som UniBas genererar. Du bokför fakturan som en skuld till leverantören.
I samma veva skickar du också betalningsuppdrag till banken (eller bokar betalningen via nätet).

När du får (eller hämtar hem) kontoutdrag från banken om att fakturan är betald, så är det bankens kontoutdrag som blir verifikat, och det sätter du in i pärmen. Du bokför då att skulden minskat, och att banktillgången minskat. UniBas skapar ett verifikatnummer för den transaktionen, och det märker du kontoutdraget med.

/ Lars Bergström
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: fakturametoden-mycket papper? 2010-02-22 23:42
Jo, kan vara på sin plats att säga att det här naturligtvis fixas smidigast genom att använda funktionerna LEVERANTÖRSFAKTUROR respektive BETALNING TILL LEVERANTÖR. UniBas sköter då om att jobba mot rätt konton.

/ Lars B
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: fakturametoden-mycket papper? 2010-02-23 20:26
Lars har helt rätt! Varför ta kopior när det räcker med att registrera och sedan in med originalet i en pärm. Verifikationerna behöver man egentligen inte heller skriva ut utan man kan skriva ut Plus eller bankgirotalongerna. Allt registreras i Huvudboken och i dagboken. Stämmer bara saldona så behöver man bara utbetalningstalongerna i bokföringen.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.169.23




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
9 + 3 =