Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Logotypeproblem hur jag än försöker 2010-02-23 15:52
Hej,
Jag är en fantastiskt nöjd kund och har mycket stor nytta av programmet. Något jag inte har lyckats få till är loggan. Har läst några andra trådar med har inte blivit mycket klokare.
Vid min första försök att få in loggan så blev den utdragen och utsmetad. När jag har hållit på ett tag så har jag nu ändå lyckats få loggan hyfsat skarp, men den blir så liten på själva fakturan och hamnar långt upp till vänster. Kan någon förklara med enkla ord hur jag skall gå tillväga, det finns nu några som har lyckats få till det. Senaste loggan som användes var i .bmp format 300dpi och storlek 378*330 (487 kb). Jag har försökt med alla möjliga varianter men med ungefär samma resultat. Jag vill ha loggan skarp, stor och i mitten av fältet som är avsett för logga. Det som kan tilläggas är att själva logotypen till formen inte är liggande rektangulär utan skulle jag dra en ruta runt den skulle den nog vara mer kvadratisk.
Ja, ni märker kanske att jag inte är något proffs på detta så jag ser fram emot några tips på vad jag kan göra själv. Tack på förhand!
/Fredrik
 Skrivet av:  Fredrik IP: 83.250.111.142



Svar: Logotypeproblem hur jag än försöker 2010-02-23 20:19
Det viktiga är att loggan håller god kvalitet från början. Är loggan liten och oskarp (få pixlar) så blir resultatet därefter. Om du har loggan som .bmp så skulle jag rekommendera att du försöker få över denna till JPEG-format. Kolla loggan i ett fotoprogram eller om du har Vista, så kan du klicka på förhandsgranska. Om loggan blir grynig när du zoomar, då är det dags att skaffa en som innehåller många pixlar, då blir slutresultatet bra.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.169.23



Svar: Logotypeproblem hur jag än försöker 2010-02-24 00:50
Hej! Så här gjorde jag och fick ett bra resultat:
-Öppna Unicell programmet och gå till sidan där du ska "klistra in" din logotyp.
-Tryck "Print Screen" på ditt tangentbord
-Öppna ett bildbehandlingsprogram (tex. Photoshop)
-Välj "ny", "klistra in" skärmdumpen du gjorde så du får fram bilden på Unicell.
-Ta ett verkyg i bildbehandlingsprogrammet och "skär ut" rutan som syns på bilden (där du skulle klistra in din logga) så att enbart rutan blir kvar som arbetsyta (alltså endast rutan som bild).
-Nu har du en arbetsyta lika stor som Unicell-programmet vill ha.
-Stanna kvar i bildbehandlingsprogrammet och gör loggan klar där genom att:
-Leta reda på din logga och klistra in den i rutan, förstora eller förminska den och centrera som du vill men UTAN ATT ÄNDRA ARBETSYTAN som är så stor som den ska vara.
-När det ser bra ut i bildbehandlingsprogrammet sparar du den som en jpg.
-Ofta kan du välja "copy" direkt i bildbehandlingsprogrammet och sedan gå till Unicell-programmet och direkt välja "paste" eller "klistra in" eller vad det nu står där.

Ursäkta om jag krånglar eller kanske är övertydlig, men jag hoppas att jag var till hjälp.

Mvh
Kristian
 Skrivet av:  Kristian IP: 83.251.43.7



Svar: Logotypeproblem hur jag än försöker 2010-02-24 07:07
Börja med att ta en säkerhetskopia av din datafil (Databas/Verktyg/Säkerhetskopia) - gör alltid detta innan Du gör något Du inte är van vid.
Titta först på videon under Databas/Företaget/Logotype.

•••• För Windows-användare:
Öppna Din logo i ett ritprogram. Se till att Du får en storlek på logon som är något större än fältet där Du ska klistra in logon. - tryck print screen.
Öppna Paint. (Finns under Startknappen/Alla program/Tillbehör) Gå till Redigera(Edit)-menyn och välj Klistra in.
Använd sedan markeringsverktyget (en streckad rektangel - längst upp till vänster i verktygslådan). Gör en rektangel runt själva logotypen. Gå till registrera-menyn och välj Kopiera.
Gå slutligen till fönstret i UNI_BAS där Du klistrar in logon (Databas/Företaget/Logotype) - gå till Redigera-menyn och välj Klistra in.

•••• För Macintosh-användare:
Öppna Din logo i ett ritprogram. Se till att Du får en storlek på logon som är något större än fältet där Du ska klistra in logon. Håll ner shift+cmd-tangenterna samtidigt som Du trycker en 4 - markören blir nu ett litet kryss. Gör en rektangel runt logotypen - du hör ett löitet "klicka" som en kameraavtryckning.
Det har nu skapats en fil på Din hårddisk "Bild 1". Dubbelklicka den filen så att bilden öppnas.
Gå till Redigera-menyn välj Markera allt.
Gå till redigera-menyn välj Kopiera.
Gå slutligen till fönstret i UNI_BAS där Du klistrar in logon (Databas/Företaget/Logotype) - gå till Registrera-menyn och välj Klistra in.

Det blir många svängar fram och tillbaka, men som väl är behöver man bara göra detta en enda gång.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.181.2




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
3 + 10 =