Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Förbrukningsinventarie? 2010-03-03 01:17
Fråga 1:
Köpte en kompressor i slutet på december. Har enskild firma.
Pris utan moms, 3600 kr.
Det är en direkt driven kolvkompressor. Alltså den typen av kompressor med högst slitage.
Ska jag bokföra den under förbrukningsinventarie, eller vad annars?

Fråga 2:
Hur mycket får jag bokföra under förbrukningsinventarie under ett år.

Fråga 3:
Inventarie för upp till 5000 kr (utan moms) får jag väl dra av direkt utan avskrivning.

Fråga 4:
Hur svårt är det att bokföra avskrivning. Det är väl bara något man gör i slutet av året.
Men man vet ju inte hur många år saker ska skrivas av på.
Eller är det bättre att anlita en firma,med någon som kan. Finns ju risk att det blir väldigt dyrt bara. Med tanke på min just nu lilla omsättning.

Fråga 5:
Köpte även ett verktygsskåp i år. För 800 kr (utan moms). Vad ska detta bokföras som, konto?

Tacksam för svar, Markus
 Skrivet av:  Markus IP: 213.100.112.66



Svar: Förbrukningsinventarie? 2010-03-03 12:45
1. Ja det kan du göra

2. 5,000 kr exkl.moms om du har förenklat bokslut, annars 10,000 exkl.moms. Inventarien ska då bedömas ha en livslängd på max 3 år.

3. Ja det stämmer se fråga 2 och det inkluderar även frakt och tull m.m.

4. Ganska enkelt. Du gör en inventarielista i UniBas med inköpsdatum och pris.Du kan även lägga in procentsatser. Det finns video du kan titta på.
Det finns två varianter avskrivningar, Räkenskapsenlig avskrivning eller Restvärdesavskrivning. Enklast är den sistnämnda där du får skriva av 25% per år. Den räkenskapsenliga får du skriva av 30% per år men den kräver mer bokföring. Jag är tyvärr inte insatt i hur avancerad UniBas är i dessa sammanhang då jag inte använder mig av denna funktion.

De inventarier du har köpt och tagit upp i listan, räknar du ihop slutsumman på vid årets slut. Denna summa tar du gånger 25% och detta belopp drar du av i deklarationen. Samtidigt minskar dessa inventarier med motsvarande belopp och får det nya beloppet som ingångsvärde på nästa år. Efter fyra år är prylarna nerskrivna i noll eller 1 kr brukar man ta upp. Men som sagt kolla mer på UniBas. Gå till registrera och sedan inventarier. Är du osäker, prova på Testbolaget.

5. Samma konto som du har till kontorsmöbler och liknande inventarier
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.139.147



Svar: Förbrukningsinventarie? 2010-03-03 17:31
Ställer mig frågande till i stort sett varje siffra och belopp.
Var finns underlaget för dom?
 Skrivet av:  Tore IP: 90.227.108.181



Svar: Förbrukningsinventarie? 2010-03-03 21:57
Kolla in diskussionen i inlägget.

Bokföra skrotad inventarie? daterad 2009-11-25 14:29
och då speciellt mitt inlägg från den 26/11 där jag saxat information från skatteverkets hemsida.

Där finns lite mer uppgifter.

De siffror som Åke nämner är jag obekant med.
Det finns heller inget på skatteverkets hemsida, vad jag kan se, som begränsar totalsumman under ett år.

Avskrivning görs antingen med en procentsats, eller med ett fixt belopp, fördelat under en period om vanligtvis 5 år.
Du kan läsa in dig lite grann via skatteverkets brochyr SKV295, åsså förstås dyka in på någon bokföringsbok/företagshjälpreda. Björn Lunden AB har några billiga och bra böcker, t.e.x "Enskild firma" och "Bokföring och förenklat bokslut".

/ Lars Bergström
/ Nöjd UniBas-användare.
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: Förbrukningsinventarie? 2010-03-04 13:34
Ja tyvärr har även solen fläckar-:) Jag har en SKV295 i min ägo och när jag tittar noga så ser jag att den avser taxeringsåret 2009. Den finns kvar på SKV:s hemsida om ni vill titta på den och den stämmer exakt med mina uppgifter.

Nu är det förvisso taxeringsår 2010 och då har man ändrat avdraget till ett halvt basbelopp alltså 21.400 kr exkl.moms alltså för inkomståret 2009. Det är inte omöjligt att det kan komma nya uppgifter till taxeringsåret 2011 så det gäller att datera upp sig då och då (jag lovar att föregå med gott exempel).

Däremot framgår av den "nya" SKV295 att man inte har ändrat de procentsatser jag nämnde ovan, alltså 30% vid räkenskapsenlig avskrivning eller 25% vid restvärdesavskrivning. Man har alltså möjlighet att avskriva på kortare tid än fem år och denna ändring gäller från ínkomståret 2008.

Vill man av någon anledning skriva av på längre tid är det säkert inga problem heller.
 Skrivet av:  Åke IP: 90.224.31.17



Svar: Förbrukningsinventarie? 2010-03-04 15:59
Nja, lite krångligare är det allt.
Att 25% avskrivning medför full avskrivning på 4 år är ju inte korrekt. Det är 25% avskrivning på RESTVÄRDET, dvs du kommer aldrig ner i 0 kr. Restvärdet vid inventarie som kostar 100 kr blir under åren ca 75, 56, 42, 31, 23, 18, 13 kr.... osv (Samma sak gäller vid 30%, men avskrivning går fortare). Det finns däremot en kompletteringsregel (på 20% årligen av ursprungsvärdet) som ger full avskrivning på 5 år.
Även för 2010 gäller halvt basbelopp för "direktavskrivning", men basbeloppet har minskat(!) så det är 21 200 kr som gäller.
 Skrivet av:  Tore IP: 90.227.108.181



Svar: Förbrukningsinventarie? 2010-03-05 12:25
Ja Tore har helt rätt och lite krångligt är det också när det gäller basbelopp eftersom det finns flera basbelopp som tillämpas i olika sammanhang. Prisbasbeloppet (som jag tror detta heter) är mycket riktigt 42,400 kr för 2010.

Det finns också div. bestämmelser om hur man uppskattar inventarieslitage, om det är tre år eller mer. Dessutom ska vissa inventarier som är "sammanhängande" räknas ihop. T.ex. dator + skrivare etc.

Lägg också märke till skillnader i avdrag mellan försäljningsintäkt resp minskning av inventariekontot.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.182.193



Svar: Förbrukningsinventarie? 2010-03-09 03:04
Sitter å kliar mig i huvudet ang. värde för "direkt" avskrivning. Läste i SKV 282 (tror jag den hette) om skattesatser osv för taxeringsår 2010 för enskild firma (bokföringen 2009) att man får dra av direkt om värdet understiger "typ" 21000 kr + moms (har ej siffran framför mig). Längre fram i informationen står det "om man bokför med "förenklat bokslut" gäller 5000 kr + moms som gräns för avskrivning." Stämmer detta? Jag förstår inte varför det skulle göras skillnad på enskild firma, och enskild firma med "förenklat bokslut"?
Mvh
Kristian
 Skrivet av:  Kristian IP: 90.235.49.38



Svar: Förbrukningsinventarie? 2010-03-09 08:45
Brochyren SKV282 är en trevlig och lättbegriplig samling tips, utgående från läget för ett år sedan.
Skattesatser ändras kontinuerligt och det är SKV295 som är den senast gällande när det gäller avskrivningar. Reglerna för hur man deklarerade sin inkomst man jobbat ihop under 2008 var lite annorlunda, jämfört med hur inkomster hopgnetade under 2009 (deklareras våren 2010) skall hanteras.

Du kan jämföra texterna i SKV295 för i år och för förra året. Då ser du att skillnaden mellan förenklat och vanligt bokslut inte längre finns med i den senaste utgåvan.


/ Lars Bergström
/ Nöjd UniBas-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 79.138.119.4



Svar: Förbrukningsinventarie? 2010-03-10 01:47
Jag har nu kollat SKV295 "Skatteregler Enskild firma taxeringsår 2010", och till en början tror man att de nya avskrivningsreglerna gäller alla Enskilda näringsidkare, men som sista rubrik i ämnet, två sidor bort från rubriken "Avskrivningar" står det fortfarande:
"Har du valt att upprätta ett förenklat årsbokslut finns
det särskilda förenklingsregler för inventarier.
Är avskrivningsunderlaget mindre än 5 000 kr
medges värdeminskningsavdrag med hela
beloppet."
Sedan hänvisar de till SKV 282 för mer info.
Jag har hört flera kollegor (som även de har förenklat bokslut) prata om de nya avskrivningsreglerna med högre belopp som gräns för avskrivning. Dåligt att inte Skatteverket markerar detta tydligare i broschyren, för vi verkar vara många som missar det... Jag har så klart redan bokfört inventarier fel, så det blir till att ändra...
Mvh
Kristian
 Skrivet av:  Kristian IP: 83.251.43.7



Svar: Förbrukningsinventarie? 2010-03-12 16:50
Som jag tolkar texten så får man göra direktavskrivning på inköp upp till 21 papp. För högre belopp skall man göra avskrivningar procentuellt (eller årligt fixt belopp).

Om man räknar av värdet procentuellt så kommer man aldrig ned till noll.
För att slippa "slask" medges detta avslutande avdrag på 5 papp.


/ Lars Bergström
/ ... rätta mig om jag har fel...
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 79.138.119.4



Svar: Förbrukningsinventarie? 2010-03-13 13:18
Jag vill utveckla mitt resonemang lite mer.

Prylar som vid inköp kostar mindre än 21 papp får man skriva av direkt (om man vill).

Kostar grejerna mer, måste man bokföra dem som (långtids-)inventarier och man får då göra avskrivningar enligt olika regler, fasta belopp eller med procentsatser.

När man gör avskrivningar enligt t.ex. 25%-regeln så kommer ett inköp för t.ex. 25 papp att ha ett första avskrivningsunderlag på 25 000. Första årets avskrivning blir då 6250:-

Om man inte köper på sig några mer grejer så kommer följande att hända:
Inventarierna har då inför nästa år ett avskrivningunderlag på 18750.- och avskrivningen för det året blir 4690:-.
Inventarierna har då inför nästa år ett avskrivningunderlag på 14060:- och avskrivningen för det året blir 3520:-.

Så här håller det på och beloppet blir mindre och mindre och till slut jobbar man med enstaka hudralappar, några tior, några kronor, o.s.v in till oändligheten.

För att slippa tjafs med småslantar (både för oss och skatteverket), så får man göra en slutavskrivning, "nollställa rubbet" om avskrivningsunderlaget är under 5 papp. Om t.ex. värdet på dina inventarier efter årets avskrivning är 4999:- så får du nästa år skriva av hela det värdet och slipper tjafsa med 25%:en!

/ Lars Bergström
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: Förbrukningsinventarie? 2010-03-17 00:35
TACK Lars!
Du har helt rätt! Jag slarvade när jag läste broschyren. Jag misstolkade ordet "avskrivningsunderlag", som ju bara kan betyda vad det är! :) Otroligt bra att få dryfta sina frågor och funderingar här! Och turligt nog hann jag inte ändra något i mina avskrivningar så jag har gjort helt rätt! :)
Tack igen!!

Mvh
Kristian
 Skrivet av:  Kristian IP: 83.251.43.7




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
10 + 5 =