Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

blandad faktura 2010-03-03 01:24
Beställde en häftpistol från min leverantör av sadelmakeri saker.

Beställde häftpistolen i samband med en vanlig beställning av produktions material. Konstläder,tråd mm.

Så en häftpistol på 1450 kr (plus moms) är alltså med på fakturan för mitt vanliga förbrukningsmaterial som jag tillverkar sadlar av.

Har hört att man inte kan dela på en faktura.

Häftpistolen borde ju bokföras som verktyg eller förbukningsinventarie.

Men eftersom den är på samma faktura som sadelöverdragsmaterialet.

Ska jag då bokföra den som sadlöerdragsmaterial, som jag gör med deras andra fakturor?

Tacksam för hjälp. /Markus
 Skrivet av:  Markus IP: 213.100.112.66



Svar: blandad faktura 2010-03-03 02:20
Innan jag skriver, jag är inget proffs på detta men en glad amatör. Innan du gör någonting alls så gör en säkerhetskopia i programmet! (Databas/Verktyg/Säkerhetskopia). Nu kan jag hjälpa dig, för säger jag fel så är det bara att återgå! :)

Du menar att du har köpt en massa olika typer av saker som du har framför dig på en och samma faktura / kvitto. Inga problem!
Om du bokför med knappen "Kostnader utan faktura" så:
-anger du först totalbeloppet som du "Utbetalt från" tex. Checkräkningskontot.
-sen väljer du t.ex. 5490 Förbrukningsinventarier å skriver upp häftpistolen där
-och slutligen väljer du t.ex. 5460 Förbrukningsmaterial å skriver upp det som ska dit.
Då ser du att verifikationen balanserar och de olika posterna blir rätt! Samma sak gäller om det mitt i kvittot / fakturan finns en sak som du ska bokföra som inventarie.
Det är inga problem att rada upp en massa olika konton i verifikationen, så länge matematiken går ihop!

Hoppas jag inte har fel nu! :) I så fall lär man bli rättad ordentligt som brukligt i forum! :)

Mvh
Kristian

UNICELL´s kommentar:
Tack Kristian. Du har så rätt i allt det Du skriver. Som grädde på moset fick Du med detta med säkerhetskopian också - alltid lika viktigt när man gör något som man inte är bergsäker på.
 Skrivet av:  Kristian IP: 83.251.43.7




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
9 + 8 =