Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Säkerhetskopiehantering! 2010-03-05 13:06
Jag pratade idag med en kompis som är en ny UniBas användare och han har exemplariskt tagit säkerhetsbackup efter varje bokföringstillfälle. Bokföringen sköter han med sin Laptop. Detta har fungerat perfekt ända tills häromdagen, då följande händer.

Medan han håller på att ladda ner några filer (hårddisken igång) ska han flytta Laptopen till skrivbordet bredvid varpå han tappar greppet och Laptopen slinter ner med ena kanten i bordet från ca 50 cm höjd. Resultat kraschad hårddisk! Och var finns säkerhetsbackupen? Jo på samma hårddisk...

Det visar sig vid samtalet att han var helt obekant med hur man flyttar över säkerhetsbackupen till ett USB t.ex. Jag tror att jag i en tidigare tråd beskrivit detta, men tar det en gång till!

Gå in på DATABAS/VERKTYG och klicka på Säkerhetskopia. UniBas gör nu en backup och denna backup hamnar i C:/UNIBAS/KOPIOR där ligger alla säkerhetsbackuper med den äldsta högst upp. Kolla för säkerhets skull filen längs ner så att det är det senaste datumet, det finns till och med klockslag med också.

Här klickar du med musens högerknapp på den aktuella filen och det kommer upp en ruta. Någonstans i mitten av rutan står "Skicka till". Om du lägger muspekaren här så kommer det automatiskt upp en ny ruta där du längre ner bör hitta ditt USB och här klickar du och säkerhetsfilen förs över på några sekunder.

Bara att ladda hem UniBas igen och använda den kod du fått tidigare samt uppdatera med din fil i USB:n.

Jag vet att en del fnyser och skrattar åt detta och vet hur detta fungerar utan några problem, men faktum är att det finns dator användare som inte förstår att själva datorprogrammet inte innehåller deras filer och att dessa filer hämtas och uppdateras.

Ska du vara riktigt säker, tar du också ett extra USB och kopierar till samt låser in detta i ett brandsäkert skåp. Kom också ihåg att hårddisken i din stationära dator också kan lägga av en dag...
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.182.193



Svar: Säkerhetskopiehantering! 2010-03-11 22:55
Jag är ganska ny på det här med UniBas och blev tack vare ditt inlägg påmind om att göra en säkerhetskopia på annat ställe än i datorn... Tack för det!!
Min fråga: Kan man inte gå in i: UniBas - Databas - Verktyg, trycka på Säkerhetskopia och välja Manuellt namn och då spara direkt på USB-minnet? Blir detta helt fel?

Jag förstod inte riktigt vad du menade med att "ladda hem UniBas igen och använda den kod..." osv. Det kändes krångligt...:)

Mvh Evelina
 Skrivet av:  Evelina IP: 83.181.1.134



Svar: Säkerhetskopiehantering! 2010-03-12 09:00
Jo Evelina, visst kan man det! Jag har bara inte velat beskriva den varianten utan tagit den "säkra" i första hand. Men vet du hur datorer fungerar, så kan du styra kopian direkt till ett USB.

Vad jag menade var att om hårddisken kraschar så måste man köpa en ny och alla program måste köras in på nytt, så även UNI_BAS givetvis och då kommer programmet att fråga efter en kod för att acceptera nerladdningen. Det är väl varken konstigt eller krångligt?
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.152.252



Svar: Säkerhetskopiehantering! 2010-03-12 09:31
Jag skulle vilja tipsa om ett väldigt bekvämt sätt att hantera säkerhetskopiering och användning av UniBas på flera datorer:

1. Skapa ett konto på DropBox, DropBox skapar ett bibliotek på datorn som heter Dopbox(Mac)/My Dropbox(Win).

2. Flytta dina datafiler till Dropbox-biblioteket, starta UniBas, UniBas frågar var datafilerna ligger, välj datafilen i Dropbox-biblioteket, klart.

Det som händer nu är att varje gång datafilerna ändras så skickas en kopia upp på DropBox och det skapas även en kopia på den gamla filen, det betyder att man kan backa ett antal versioner av datafilerna (läs mer på DropBox hemsida), en annan fördel är att dom datorer som man har samma Dropboxkonto på kommer att synka sitt DropBox-bibliotek med senaste version av innehållet, dvs. oavsett vilken dator man använder så har man alltid senaste data.
Det går alldeles utmärkt att använda UniBas "offline" så länge man bara ändrar i en dator åt gången, den synkar Dropbox-biblioteket så fort man ansluter till internet igen.
 Skrivet av:  Peter IP: 213.65.118.198



Svar: Säkerhetskopiehantering! 2010-03-12 15:35
Peter! - Drop-box har jag lekt lite med i eftermiddag - här finns mycket att hämta.
ETT RIKTIGT BRA TIPS!
TACK
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.176.52



Svar: Säkerhetskopiehantering! 2010-03-12 15:53
Ett litet tillägg:

Jag lägger även UniBas säkerhetskopior i DropBox-biblioteket (hängslen & livrem!)
Jag har skapat ett bibliotek i DropBox-biblioteket, "UniBas" och i detta "Kopior", datafilerna i "UniBas" och säkerhetskopiorna i "Kopior".
 Skrivet av:  Peter IP: 213.65.118.198



Svar: Säkerhetskopiehantering! 2010-03-12 16:23
Man kan göra mycket här - inklusive att trassla till det för sig rejält! Alltså en varning! Det ingår därmed inte heller i supportavtalet att reda ut det man kan ställa till med. Men, för den som kan hantera det, erbjuds här möjligheten att sköta sin bokföring från vilken dator som helst i välden. Förutsatt att man har UNI_BAS installerad på den datorn. Lägg installationsfilen i Dropboxen - då kan man göra en installation där man nu befinner sig.......
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.176.52



Svar: Säkerhetskopiehantering! 2010-03-14 10:41
Såvitt jag förstår funkar detta bara i MAC OS? Jag är tyvärr ingen anhängare av varken Apple eller MAC, även om jag vet att vissa användare älskar deras produkter.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.136.238



Svar: Säkerhetskopiehantering! 2010-03-14 11:14
VAD fungerar enl. Åke bara i MAC?
Dropbox fungera utmärkt i Windows.
 Skrivet av:  Tore IP: 90.227.108.181



Svar: Säkerhetskopiehantering! 2010-03-14 12:13
OK, hängde inte med där.... Men då låter det ju perfekt!
 Skrivet av:  Åke IP: 90.224.31.212



Svar: Säkerhetskopiehantering! 2010-11-01 14:42
Hej,

Mitt namn är Henrik och jag är en av tre grundare till Lockbee automatisk online backup. Vi har en egenutvecklad tjänst som passar utmärkt för småföretagaren. Till skillnad från Dropbox är det en genuin backuptjänst som erbjuder dubbel kryptering av data, historik på dina filer (så du kan gå bakåt i tiden) och lagring av data i Sverige i en säker datahall.

I lockbee väljer du bara vilken/vilka mappar du vill ska övervakas och därefter kommer tjänsten automatisk att var 4e timme läsa av vilka förändringar som skett och backa upp dessa. Det gör att bokföringen finns kvar men även allt annat som du anser är viktigt (men som du kanske glömt att säkerhetskopiera) finns kvar för framtiden.

Läs mer och prova gratis i 30 dagar på http://www.lockbee.se
 Skrivet av:  Henrik IP: 80.244.93.30



Svar: Säkerhetskopiehantering! 2010-11-02 01:24
Har man bredband så ingår i de flesta fall en 10 GB gratis lagring i en Dropbox. Samma lagring hos Lockbee kostar 89/mån.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.169.63




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
2 + 10 =