Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

kundfodran mm 2010-03-07 10:30
Läste följande fråga här på forumet:


"Jag undrar var jag lägger in ingående saldon från föregående år i systemet.

Skrivet av: Mikael IP: 83.251.125.170

--------------------------------------------------------------------------------




Svar: ingående saldon 2009-02-22 18:49
Det finns 2 ställen där man kan lägga in ingående balans.
- Gå till datbas/kontouppgifter - i nederkant finns knappen "Ingående balans"
- Gå till Registervård/Kontoplan i nederkant finns knappen "Ingående balans" "



Nu är det så att jag inte gjort bokslut i programmet för 09 än. Fast jag redan fortsätter och bokför på 2010.

Läggs då saldon dit i efterhand? De är väl bra om programmet vet om vilka saldon som finns i början på årets bokföring innan man bokför?

Har inte gjort bokslut i unibas förut. Men kommer då inte saldo upp automatiskt upp för nästa år, eller måste jag sitta och lista ut vart jag ska skriva in dem manuellt? (konstigt)

Bokför enligt kontantmedtoden. Men har haft kundfodran över årsskiftet. Jag skriver inte ut fakturor i unicell. (Bokför så att säga "manuellt" i programmet) Hur gör jag för att skapa en kundfodran? Kommer ju inte åt de kontot. Står bara att jag måste skapa en faktura.

Om jag nu skapar en kund faktura, får en kundfodran och sedan efter årsskiftet i bokföringen. Klickar på knappen bokför resterande kundfodringar så bör detta lösa sig eller?

Dock kan jag ju inte testa detta i testbolaget, då jag klickar på knappen skriv ut faktura där. Så kommer det bara upp att jag har påbörjat en rad som inte är avslutad! Sen står det klicka på återgå om du vill fullfölja raden annars fortsätt.
Nu finns det bara återgå knapp och avbryt knapp, så de blir ju moment 22 i testbolaget, så jag kan ju inte testa detta med kundfodran.

Vad göra. Tacksam för snabbt svar. Gärna övertydligt. /Markus
 Skrivet av:  Markus IP: 213.100.112.66



Svar: kundfodran mm 2010-03-07 17:43
Utgående saldo för ett år förs av uniBas automatiskt in som ingående saldo för nästa år.
Saldot är "flytande", så att du har möjlighet att göra bokslutsdispositioner mm och dessa ändringar följer naturligtvis med till nästa år.

Men, i och med att du gör bokslut (trycker på bokslutsknappen) så fryses beloppen och inga mer transaktioner kan göras på föregående år. Du skall därför inte göra bokslut innan t.ex. kundfordringar är bokförda.

När det gäller fakturor som flyter över årsskiftet så skall du den 31/12 skapa fakturor (minst en för varje kund). Om du använder UniBas fakturafunktion så krävs naturligtvis att fakturan är komplett, med kundnamn, artiklar och artikelvärde och antal artiklar. När fakturan är komplett, så dyker det upp en SPARA-knapp.
Finns det ingen SPARA-knapp så är inte fakturan färdigställd och du måste ÅTERGÅ och göra den färdig. Genom att klicka på tab-tangenten så kan du se var UniBas vill att du gör nästa inmatning!

Alternativet AVBRYT tar bort inmatningarna och utgår från att du verkligen vill avbryta allt!

I och med att du klickar på SPARA, så läggs fakturans belopp in i ett konto (1510 Kundfordringar) som visar hur mycket din kund är skyldig dig i samband med årsskiftet. Det beloppet visas i din balansräkning som en tillgång (att du har ett krav på en kund räknas som en tillgång) och bokföringsfriden är återställd!

/ Lars Bergström
/ Nöjs UniBas-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: kundfodran mm 2010-03-07 17:53
Man lägger bara in ingående saldo från sitt gamla bokföringssystem och kan bara göras före första bokslut. Andra och följande års ingående saldo sköter UNI_BAS automatiskt - IB för dessa år blir helt enkelt det som är utgående saldo året före.

Det spelar ingen roll i vilken ordning man lägger in ingående balans/verifikationer. UNI_BAS uppdaterar ändå automatiskt rätt perioder så att saldot för varje konto och kontoperiod blir korrekt.

Kundkonto 1510 och leverantörskonto 2440 är spärrade av skäl som vi förklarat tidigare här i forum. Skapa istället nya konton t.ex 1511 Diverse kundfordringar och 2441 Diverse leverantörsskulder.

När Du registrerar en faktura "Så kommer det bara upp att jag har påbörjat en rad som inte är avslutad!". Om det står så, då stämmer det. Titta på videon så ser Du att vi i det läget skall trycka på enter och enter igen. då blir raden sparad och därefterr kan Du skriva ut fakturan - även i Testbolaget. Titta på videon.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.181.2



Svar: kundfodran mm 2010-03-07 17:55
Lars, det är sådant som kallas "Dubbelarbete".
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.181.2



Svar: kundfodran mm 2010-03-07 18:00
Vi är nog båda nog lite för snabb med tangentbordet.
Dessutom är det inte alldeles uppenbart att ni svarar även på helger.
Helgsvar uppskattas av oss användare, men är inget vi kan kräva av er....!

/ Lars B
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
9 + 1 =