Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

3010 summering 2010-03-11 12:41
När jag fakturerar så "specar" jag upp mina jobb per dag. Alltså blir det flera rader som går till 3010. Detta är inte så kul när man kommer till bokföringen eftersom det blir många poster till samma konto. Jag har inte lyckats hitta någon summering så att varje konto bara dyker upp en gång men det borde väl finnas?
/Thomas
 Skrivet av:  Thomas T IP: 90.230.11.92



Svar: 3010 summering 2010-03-11 16:53
Jag funderar lite på hur du menar? Du har alltså en artikel för ditt specade jobb? Denna artikel är knuten till försälningskontot 3010?

När du fakturerar lägger du in den aktuella artikeln och när fakturan betalas så bokför UniBas automatiskt på rätt konto och om nu detta konto är 3010. Jag förstår inte riktigt problemet om nu posterna kommer in i stora mängder på 3010, så går det ju med automatik.

Summering finns alltid att tillgå på t.ex. rapporter och spåra konto. Där finns hela tiden det aktuella saldot. Jag kanske har missuppfattat något? Hör gärna av dig och förklara lite utförligare vad du är ute efter...
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.181.35



Svar: 3010 summering 2010-03-12 14:20
Hej
När jag fakturerar så blir det per dag, service, reskostnad, hårdvara mm.
Efter en vecka eller månad på en del kunder blir det ju en del poster på fakturan.
När jag bokför den skulle jag vilja ha det summerat.
som det är nu blir varje tillfälle jag gör service en post, det blir väldigt stora verifikationer.
Det borde väl gå att få en post på 3010.
Märker att det inte var helt lätt att förklara men jag hoppas att du förstår vad jag menar
 Skrivet av:  Thomas T IP: 90.230.11.92



Svar: 3010 summering 2010-03-14 11:20
Jag förstår fortfarande inte riktigt. Du skriver att du bokför fakturorna! Hur då? UNI-BAS bokför ju fakturor automatiskt och lägger in posterna på de aktuella konton som är knutna till artikelregistret. Det är ju sånt här datorer är bra på. Speca iväg information åt olika håll.

När det gäller stora fakturor till enstaka kunder så finns det i vissa program något som heter samlingsfaktura. Alltså man lägger in order och fakturerar per vecka eller per månad. Denna funktion ingår givetvis inte i UNI-BAS standard eftersom de flesta av användarna är "småföretagare" med normal fakturering. Jag tycker du ska ringa Unicell och prata om ditt problem och jag vet att det finns moduler du kan lägga till som säkert skulle hjälpa dig i din verksamhet.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.136.238



Svar: 3010 summering 2010-03-31 17:11
Det här var inte lätt att förklara
Det är nog så att jag är lite gammalmodig i min bokföring. När jag skrivit ut fakturan så dit med konteringstämpeln, och då vill jag bara ha en summa på 3010. Som det är nu får man massor av poster där. Är väl inget livsviktigt problem utan mer än bekvämlighet.
 Skrivet av:  Thomas T IP: 217.210.198.59



Svar: 3010 summering 2010-03-31 22:29
Du förvånar mig igen Thomas! Konteringsstämplar slutade man använda för många år sedan i dessa sammanhang. Du skriver att du vill ha en summa på 3010 (försäljning). Vad är det för bekvämlighet att sitta med konteringsstämpel?

Självklart kommer varje artikel att bokföras under 3010 oavsett om du säljer knappnålar, stövlar eller blixtlås. Vad är det för fel med det? Nu kan du ju se hur många stövlar du har sålt och kan basera dina leverantörbeställningar efter detta. Att skriva ut en kopia på fakturan och kontera den med stämpel är ju helt onödigt. Gå till RAPPORTER/SPÅRA VERIFIKAT och skriv ut varje verifikat/faktura ( kör du med kontantmetoden får du göra detta när fakturan betalas) då har du ju allt färdigkonterat snyggt och fint utskrivet.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.186.2



Svar: 3010 summering 2010-04-01 01:34
Du har nog rätt Åke. det verkar lite omständigt.
Jag drev en firma för en himla massa år sedan som jag nu har återupplivat och det har nog hänt en hel del. Jag får nog lära om lite:)
 Skrivet av:  Thomas T IP: 217.210.198.59



Svar: 3010 summering 2010-04-01 12:42
Även jag har haft företag och arbetat inom koncerner. De system vi hade under 90-talet som kostade runt 50 tkr + support på 6-7 tkr/år, slår UNI_BAS nu med hästlängder för 1200 kr!

Jag vet inte om vi ska anse utvecklingen vara skrämmande eller inte, men i detta fall så ska man nog tacka och ta emot tekniken. Jag menar vi köper inte en svartvit TV eller en bil utan ABS-bromsar idag. UNI_BAS är ett enkelt program men ändå fyllt med "luriga" finesser som det gäller att hitta och utnyttja. Med UNI_BAS har man kommit en bit på väg till det papperslösa kontoret och med mina revisorers medgivande skriver vi varken ut verifikationer eller fakturakopior. Allt finns ju i datorn om man måste plocka fram något. Listor på transaktioner kan man få från bank respektive Plusgiro, så bokföringen är mycket enklare idag än för 10-15 år sedan.

Om man bara tar säkerhetsbackup och dessutom till flera separata minnen så blir tillvaron betydligt lättare och ju mindre att göra, desto tidigare kaffe...
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.170.130




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
2 + 8 =