Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Egen insättning 2010-03-20 02:46
hur boför man egen insättning i programmet?Jag har precis börja med de så jag är ganska ny
finns den någon som kan upplysa mig om det tacksam för svar
 Skrivet av:  Erik IP: 85.231.161.218



Svar: Egen insättning 2010-03-21 22:10
När man gör en egen insättning så ökar självfallet firmans kassa (eller bankkonto), samtidigt ökar firmans skuld till dig som privatperson.

Börja med att kolla att kontonumren för egen insättning (2018) och eget uttag (2013) finns i din kontotabell. Finns de inte, så måste du skapa dessa 2 skuldkonton med funktionen REGISTERVÅRD-KONTOPLAN. Det finns en video på UniCells hemsida som beskriver hur man gör det. Både egen insättning och eget uttag är SKULD-konton. När du för in pengar till firman ökar skulden "Egen insättning", när du tar ut pengar minskar skulden "Eget uttag". Vid årets slut summerar du dessa 2 skuldkonton och får då en blick för pengaflödet, dvs "vem vinner"....

När du nu gör en egen insättning så
ÖKAR Plusgirot (eller bankgirot mm), konto 1920 med beloppet, samtidig
ÖKAR företagets skuld "egen insättning" (2018) exakt lika mycket.


/ Lars Bergström
/ Som hoppas det här hjälpte dig framåt.
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: Egen insättning 2010-03-27 23:43
Tack! Lars för en saklig förklaring!
 Skrivet av:  Erik IP: 85.231.161.218



Svar: Egen insättning 2010-05-17 10:42
Jag har en följdfråga på detta inlägg:

Bokför man egen insättning under fliken "Kostnad utan faktura", sedan kredit "Egna insättningar", debet "Bank"?

/Sara
 Skrivet av:  Sara IP: 83.226.155.9



Svar: Egen insättning 2010-05-17 10:47
Förtydligande:

Jag har alltså gjort en överföring från privat bankkonto till företagets bankkonto.

/Sara
 Skrivet av:  Sara IP: 83.226.155.9



Svar: Egen insättning 2010-05-17 12:42
Nej Sara, jag skulle nog bara köra "Övrig bokföring", dessutom är ju Egen insättning ingen kostnad! Alltså helt vanligt debet företagskonto kredit egen insättning.
 Skrivet av:  Åke IP: 90.224.29.100



Svar: Egen insättning 2010-05-17 20:02
Sara skrev:

> Bokför man egen insättning under fliken "Kostnad utan faktura",
> sedan kredit "Egna insättningar", debet "Bank"?

Nästan rätt. Med UniBas så skall du tänka "Öka" och "Minska", inte det helt ologiska Höger och Vänster (Kredit och Debet).

När du gör en egen insättning så ÖKAR banktillgångarna och dessutom ÖKAR företagets skuld till dig.
Eftersom det här inte är frågan om fakturor eller liknande, utan bara en omstuvning av penningbelopp, så är det korrekta att använda "Övrig bokföring".
That's it!

/ Lars Bergström
/ Som med mer än 10 års bokföring inlagd i UniBas, ännu inte använt "expertläget" en enda gång!
/ Och som därför ännu inte klurat ur om skulder ökar till vänster eller höger....
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
5 + 1 =