Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

felinlagd levfaktura 2010-03-21 19:00
Jag upptäckte nu att jag gjort fel när jag la in en leverantörsfaktura i februari. Det är en leverantör som fakturerar omvänd moms. Men just denna faktura var inte det. Problemet är att jag glömde trycka bort att det inte skulle vara omvänd moms...
Hur ska jag göra nu? Ska jag göra en kreditfaktura på motsvarande belopp? Ska jag i så fall datera den med samma datum i februari?
 Skrivet av:  Katarina IP: 85.224.253.243



Svar: felinlagd levfaktura 2010-03-22 21:01
Du kan med gott samvete göra en kreditfaktura, och med samma datum.
DVS om det går att göra en baklängesfaktura. Jag har själv aldrig testat när det är omvänd moms och annat. Du kan för säkerhets skull först testa i testföretaget med motsvarande transaktioner.

Om det nu fungerar med kreditfaktura så bör du därefter göra en "Övrig bokföring" och gå in i de 2 verifikaten och skriva en förklarande text om vad/varför du stökat om fakturorna. Gör inga ändringar nere i konteringsfälten, bara i textrutan.

När du därefter matar in en ny, korrekt, faktura, kan du inte använda exakt samma fakturanummer från den leverantoren. UniBas kommer förmodligen att protestera. Lägg i så fall till ett suffix (-1) till fakturanumret.


Andra förslag, någon?


/ Lars Bergström
/ Nöjd UniBas-användare
/ ... som i det här fallet -inte- har helt torrt på fötterna...
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: felinlagd levfaktura 2010-03-22 23:05
Tack för hjälpen! Provade i testföretaget först, det gick bra :)
Men nu kom ett nytt problem. Jag hittade en till levfaktura där jag igen missat att "klicka bort omvänd moms". Men nu var det en inventarie vi har köpt.
När jag testade i testföretaget verkade allt gå bra. Inventarien står som avyttrad. Är det ok att göra så?
Jag lägger ju in den igen på en rätt levfaktura och får väl återigen skriva en förklaring.
Tacksam för mer hjälp
/virrpannan :)
 Skrivet av:  Katarina IP: 85.224.253.243



Svar: felinlagd levfaktura 2010-03-22 23:42
Jag använder själv inte inventarieboken, även om det kunde vara möjligt för mig.
Jag använder istället Bento (ett registerprogram med möjlighet att lägga in bilder, datablad, weblänkar mm till varje post).

Om inventarien blir avyttrad med hjälp av baklängesfaktura så är det OK.
När du för in inventarien på nytt, med korrekt moms, så skall inventarien dyka upp på nytt, men får då ett nytt inventarienummer. Det är också viktigt att du använder samma datum som tidigare, så att inventarien och dess avskrivning hamnar rätt tidsmässigt.

Återigen, kolla hur det ser ut när du gör denna transaktion i testföretaget, och var speciellt noga med att kolla MOMS-saldona.

/ Lars Bergström
 Skrivet av:  Lars Bergsgtröm IP: 217.211.242.96




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
6 + 7 =