Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Säkerhetskopia 2010-03-30 19:45
Sitter med en nyinstallerad UNIBAS på en Snow Leopard, och har upptäckt att den inte sparar/skapar säkerhetskopior. Är där någon fix på detta?

UNICELL har ändrat rubriken på detta inlägg från "Snow Leopard" till "Säkerhetskopia". det finns ingen skillnad på frågan eller svaret oavsett vilket operativsystem man har.
 Skrivet av:  Silvester IP: 217.72.63.183



Svar: Säkerhetskopia 2010-03-30 21:10
Gå till Databas/Verktyg - tryck på säkerhetskopia. Du ser på skärmen vilken placering och vilket namn UNI_BAS föreslår på säkerhetskopian.

Du får nu välja om du vill ange ett manuellt namn eller om Du vill låta UNI_BAS ange namn på säkerhetskopian LÅT UNI_BAS välja namn! Bara om Du har helt speciella säl ska Du ange manuellt namn.

Du kan också gå till Databas/Styrning/Övrigt och ange hur ofta Du vill ha påminnelse om säkerhetskopiering. Här kan Du också välja om Du vill ange manuellt namn eller låta UNI_BAS ange namn på säkerhetskopian LÅT UNI_BAS välja namn! Bara om Du har helt speciella säl ska Du ange manuellt namn.

Ovanstående gäller Windows/Macintosh/Vista/Leopard/XP..........
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.181.2



Svar: Säkerhetskopia 2010-03-30 21:36
När jag använde Vista så upptäckte jag vid något tillfälle att säkerhetskopiorna hamnade i UNIBAS/Database istället för UNIBAS/Kopior. När man ser till vänster vilken path UNI_BAS föreslår, så bör man vara uppmärksam på att det ska stå C:/UNIBAS/kopior, då blir det rätt. Sedan bör man härifrån föra över senaste säkerhetsbackupen till ett annat minne, ex.vis USB.

Orsaken till att kopiorna ev. hamnar på fel ställe har förmodligen att göra med Vista som tidvis uppförde sig konstigt. Med Windows 7 verkar konstigheterna ha försvunnit.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.143.248



Svar: Säkerhetskopia 2010-03-30 22:12
Har provat att inte ange namnet utan låta uni_bas sköta det, men det skaps inga säkerhetskopior i kopior. Enda sättet är att välja manuell och sedan destination som ligger på en USB eller annan katalog som INTE ligger under HD och UNI_BAS installationen. Börjar misstänka att det har med skriv skydd etc att göra i installationssökvägen av UNI_BAS direkt under HD på Mac.
 Skrivet av:  Silvester IP: 217.72.63.183



Svar: Säkerhetskopia 2010-03-31 23:56
När man klickat på DATABAS/Säkerhetskopia på min dator, dyker det upp en stor grå ruta i displayen där det står"Spara filen" och under"C:\UNI_BAS\Kopior\" härefter kommer uppgift om företagets hemort samt aktuellt datum + en sifferrad. Denna ruta borde väl även dyka upp på Mac?

Längst ner på rutan finns två knappar att välja på "Spara" eller "Manuellt namn". Om jag nu klickar spara så hamnar filen i UNIBAS/Kopior. Klickar jag den andra, kan jag själv välja directory eller USB m.m. Det kan också vara så att det uppstår problem om man gjort en uppdatering till ett USB som nu är bortplockat. Datorn förväntar sig att hitta detta USB men visar med ett litet meddelande att den saknar målet. Här får man vara lite försiktig så man inte hamnar fel...
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.186.2




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
2 + 5 =