Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Programvaror som stöder Bankgiro Inbetalningar 2010-04-05 01:02
Hej

Har Unibas avsikt att i en framtid kunna hantera inbetalningar från kunder via Bankgirot?
Följdfrågan blir såklart ifall Unibas har planer på att kunna betala leverantörer via Bankgirot?

Skulle vara trevligt att slippa den manuella avprickningen för betalande kunder.


mvh
Håkan
 Skrivet av:  Håkan IP: 81.234.111.215



Svar: Programvaror som stöder Bankgiro Inbetalningar 2010-04-05 08:35
Håkan!

Du verkar ha ett väldigt stort bry och bekymmer med dina fakturor och betalningar. Vad jag också förstått är all tid väldigt dyrbar för dig och att du vill tidsoptimera ditt företag. Eftersom din tid är så högt värderad är mitt råd att du istället säljer dina fakturor. Det finns många företag som kan hjälpa dig där. Det måste säker vara lönsamt för dig och på så sätt frigöra resurser till ökade försäljnings satsningar.
 Skrivet av:  Duncan IP: 79.102.204.95



Svar: Programvaror som stöder Bankgiro Inbetalningar 2010-04-05 09:56
Det finns alltid fullt med olika idéer i pipeline!
Automatiserade in- och utbetalningar via både bankgiro och plusgiro är förstås en av de rutiner som ligger högt upp på listan över sådant som kommer i UNI_BAS.
Dock är det alltid svårt att tidsbestämma sådant som ska komma och vi kan därför inte lämna något besked om NÄR det kommer.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.181.2



Svar: Programvaror som stöder Bankgiro Inbetalningar 2010-04-05 11:12
Tack Unicell för svaret. Jag är mycket nöjd med svaret.

För övrigt bedömmer jag att den nuvarande manuella avprickningen av inbetalda fakturor kostar mitt företag ominst 10 000 kr/år i jämförelse med att det sker nästan automatiskt.

Och till Duncan: Vet inte om du har skickat ett seriöst svar eller om du bara vill irritera. Dock kan jag inte sälja fakturona till ett företag eftersom fakturan skall skickas med en produkt.
 Skrivet av:  Håkan IP: 81.234.111.215



Svar: Programvaror som stöder Bankgiro Inbetalningar 2010-04-05 12:50
Det är ju faktiskt inte helt ovanligt att produkten levereras för sig och fakturan kommer separat. Det kan inte vara ett reellt problem.
 Skrivet av:  Duncan IP: 79.102.139.186



Svar: Programvaror som stöder Bankgiro Inbetalningar 2010-04-05 13:33
Om ett annat företag skickar mina fakturor så måste ju dom bokföra mina fakturor. Och då måste de ju ta över all bokföring.
Detta leder såklart till att vi måste skicka allt till dom. Inte alls bra. Ursprungstanken är att vi skall kunna sköta all administration intern på ett smidigt sätt. Vilket unibas till stor del uppfyller.
 Skrivet av:  Håkan IP: 81.234.111.215



Svar: Programvaror som stöder Bankgiro Inbetalningar 2010-04-05 22:38
Man kan välja lite olika varianter hos t.ex. FAKTAB. Du kan fakturera själv och överlåta fakturan till FAKTAB. Du kan be FAKTAB fakturara från dina ordersedlar. Du kan också välja vilka fakturor som går över FAKTAB och undanta vissa kunder. Vem har sagt att FAKTAB då övertar all bokföring? Du bokför ditt företag som vanligt och vill man sälja sina fakturor så finns det speciella konton för detta ändamål. Att du sedan om du vill, kan överlämna bokföringen till en ekonomibyrå är en helt annan sak.

Peronligen tycker jag det finns en del fördelar med att sälja sina fakturor, men också nackdelar. Fördelarna är att du får pengarna inom ett par tre dagar samt att påminnelser och kravhantering sker från fakturaköparens bolag. Har man kunder som man känner lite personligt och som brukar dröja med betalningar, är det lätt att "skylla" på att du sålt iväg fakturorna och därmed inte har kontroll över hanteringen. En påminnelse från t.ex. FAKTAB tas mer på allvar än dina egna.

Nackdelen är att denna tjänst kostar pengar! Hur mycket har att göra med omsättning, vilka tjänster som man vill ha o.s.v. Har man stor omsättning så sitter man i en bra förhandlingsposition och det går att få ett bra pris. Dessa företags förtjänster ligger inte bara i deras arvode, utan också i att man kan disponera sina kunders pengar, en eller två dagar på egna räntebärande konton. Har man en fakturering på kanske 10 tkr/dag och de företag vi talar om kanske har 15.000 kunder, då kan ni ju räkna ut vilka belopp som förräntar sig.

Slutligen, FAKTAB är bara en av många företag som sysslar med detta, Det kan lika gärna vara Resurs Bank, Dansk Bank, Svea, Gothia eller liknande. FAKTAB togs bara upp som exempel.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.129.46




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
4 + 7 =