Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Export av kundregister 2010-04-05 20:30
Hur gör jag för att alla fält i Kundregistret ska följa med vid en export/import?

Mitt problem är att jag vill ha Kundregistret sorterat på Kundnummer, och inte i den ordning jag registrerat kunderna (vilket verkar vara default). Därför tänkte jag exportera det till Excel, sortera det där, rensa registret i Uni_Bas och sedan importera tillbaks det från Excel. Men då förlorar jag så vitala data som t.ex. Mobilnummer och Kundgrupp.
 Skrivet av:  Anders G IP: 90.224.212.208



Svar: Export av kundregister 2010-04-05 21:13
Om du klickar på rubriken i kundnummerkolumnen, då sorteras kunderna i kundnummerordning.

OmDu vill skapa en egen export av kunderna kan Du gå till Rapporter/Skapa egna rapprter/Kunder.
Där klan Du välja vilka fält och i vilken ordning Du vill ha exporten.
Slutligen kan Du vid "utskrift av rapporten" välja destination. Destination kan vara skrivare, graf eller fil på disk. Välj fil på disk, då får Du en fil som kan öppnas i Excel.

Däremot ska Du kanske akta Dig för att laborera med importen - i vart fall om du inte anlitar serviceavdelningen.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.181.2



Svar: Export av kundregister 2010-04-05 23:49
Tack för bra svar.

Sorteringsmöjligheten ni beskriver sker dock inte i själva registret utan bara i tittvyn. Vill jag lägga till en ny kund och öppnar listan av befintliga kunder får jag dem fortfarande sorterade i registreringsordning, utan möjlighet att sortera på annat sätt. (Om jag förstår rätt?)
 Skrivet av:  Anders G IP: 90.224.212.208



Svar: Export av kundregister 2010-04-06 00:12
Jag läser vad du säger men förstår inte själva meningen. Varför måste du sortera listan när du lägger in en ny kund? UNI-BAS tillåter ju inte två identiska kundnummer.

Du skriver att du vill importera registret till EXCEL, rensa registret i UNI_BAS och sedan åter importera det aktuella registret till UNI_BAS. Då är du ju tillbaka på ruta ett. Du får tillbaka samma register som du hade. Eller menar du att du skulle sortera registret i EXCEL och därefter skicka det till UNI-BAS?

Dessutom är ju kundregistret knutet till tidigare transaktioner och då går det inte att rensa bort vissa kunder. Men den stora frågan är, varför i hela världen måste kundregistret sorteras?
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.129.46



Svar: Export av kundregister 2010-04-06 18:33
Åke,

Anledningen till att jag ville ha Kundregistret sorterat är att jag inte använt fältet Kundgrupp (eftersom jag trott att det inte gått att exportera) utan istället skapat olika nummerserier (av Kundnumret) som representerar olika kundgrupper. I ett osorterat register blir det därför en soppa då jag ska hitta nästa lediga Kundnummer för tex en privatkund (som är en av mina kundgrupper).

Jag har alltså gjort det klassiska misstaget att lägga en egenskap (Kundgrupp) på identifieringsbegreppet (Kundnummer). Nu har jag dock i ett tidigare svar förstått att detta är onödigt eftersom Kundgrupp går att exportera i egengjorda exporter. Därför kommer jag att börja använda fältet Kundgrupp för sitt ändamål och släppa Kundnummerserierna fria. Problem solved!

Tack för ditt engagemang!
 Skrivet av:  Anders G IP: 90.224.212.208



Svar: Export av kundregister 2010-04-06 23:53
Jag hade också lite problem med kundnumren i början tills jag kom underfund med att det enklaste var att skriva kundens namn eller delar därav, som kundnummer. I praktiken fungerar detta utan några större problem och jag har över 300 kunder i registret. Problemet kommer om två stycken heter Bengt Andersson, då får man lägga in Bengt Ander eller något liknande. Sökningen genom att bara skriva in delar av namn eller vissa bokstäver i UNI_BAS fungerar blixtsnabbt.

Om jag minns rätt så har Unicell utlovat en funktion där UNI_BAS själv genererar nytt kundnummer och det tycker jag vore bra. Du verkar ändå ha löst dina problem so far...
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.150.99




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
5 + 6 =