Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Kan inte skriva ut fakturor sedan uppdateringen 2010-04-06 18:51
Hej!

Jag har haft problem med utskriftsfunktionen sedan uppdateringen som skulle avhjälpa datumproblemet. Programmet avslutas när jag gör utskriften.

Är det fakturor jag försöker skriva ut så kommer de inte ens ut.Jag gör i ordning fakturan, men programmet stängs av när jag trycker på "skriv ut"/F5. När jag öppnar programmet är fakturan borta.

Såg någon som hade haft problem med detta där det berodde på att skrivaren inte var installerad. Hm. Jag skriver ju ut från alla andra program, men finns det något ställe i Unibas där jag ska "installera" skrivaren också?

Min likviditet och jag är tacksamma för snabb hjälp, vi har försökt fixa detta i en månad nu ;-)

Mvh
Åsa
 Skrivet av:  Åsa IP: 83.250.154.129



Svar: Kan inte skriva ut fakturor sedan uppdateringen 2010-04-06 18:54
Nu prövade jag med rapporter; de kommer inte heller ut.
 Skrivet av:  Åsa IP: 83.250.154.129



Svar: Kan inte skriva ut fakturor sedan uppdateringen 2010-04-06 19:09
Och vidare ser jag nu att flera andra Mac-användare haft problem med utskrifter sedan de installerat Snow Leopard. Vilket jag i och för sig gjorde långt innan utskriftsproblemen började; de dök upp i och med uppdateringen ni skickade ut pga datumstrulet.

Jag har avinstallerat skrivarna, det hjälper INTE. Nu gör jag fakturorna i Excel istället och bokför dem någon annan gång, hoppas att jag får svar under morgondagen här via forumet.

Finns det något sätt för mig att fortsätta med Unibas? Rosetta har nämnts i andra inlägg, men det ska väl vara förinstallerat i alla Macar? Jag har inte mentalt skrivit av inköpet av Unibas än och tycker det känns surt att behöva köpa nytt program efter bara ett drygt halvår.
 Skrivet av:  Åsa IP: 83.250.154.129



Svar: Kan inte skriva ut fakturor sedan uppdateringen 2010-04-06 21:45
Varje gång jag läser om strul med MAC så förstår jag inte varför vissa är så lyriska över MAC:s operativsystem. Är det något som är styrt av tillverkaren så är det just MAC:s tillämpningar. I grunden är det samma maskinspråk som styr din dator oavsett det är MAC eller PC och många förstår inte att t.ex. MAC OS även går att köra på en vanlig PC.

Med andra ord problemen ligger alltså i ditt operativsystem. Men trots allt finns det många MAC-användare som kör UNI_BAS utan problem och jag tror att MAC måste ställas in i säkerhetsinställningarna, vilket inte är det enklaste.

Lars Bergström använder MAC vet jag och han är en flitig besökare här och kanske har några goda råd. Unicell borde kunna hjälpa dig om nu UNI_BAS fungerade i gamla versionen.
Ett annat alternativ är att ringa Apples programsupport och fråga om råd eftersom du nyligen uppdaterat till Snow Leopard och att du nu fått problem med ett program baserat på 4D plattformen.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.150.99



Svar: Kan inte skriva ut fakturor sedan uppdateringen 2010-04-07 00:57
Hej!

Åke > " Varje gång jag läser om strul med MAC så förstår jag inte varför vissa är så lyriska över MAC:s operativsystem. "

Att bl.a. jag är lyrisk över Mac:s system är att problemen är MYCKET färre på Mac än PC!
Jag kör 3xPC på Jobbet, men Mac hemma.
Att jag kör med 3 st PC beror på att IT-nissarna blev så förtvivlade över alla programkrockar och ideliga hängningar med den flora av program jag använde att de helt sonika gav upp. Jag har nu en dedikerad PC för kontorsprogram, en för elektronik-Cad och en för MekanikCad.
Hemma kör jag på min Mac samtliga program, samtidigt...., + att jag dessutom kan köra PC i ett eget Mac-fönster för några program som inte finns portat till Mac.

Så, raskt över till problemet:

Utskriften fungerade tidigare med Snow Leopard, men dök upp i och med uppdateringen för att parera datumproblemet... Är detta korrekt uppfattat?

Har du hämtat hem ny skrivardrivrutin?

Är din skrivare inställd som "Förval/Default"?

/ Lars Bergström
/ Nöjd Mac-användare, mycket nöjd!
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: Kan inte skriva ut fakturor sedan uppdateringen 2010-04-07 12:02
Lars,

Jag gissade att du skulle vakna till :-)

Det är nog mer operativsystemen som mankerar än själva datorerna. Man använder sig trots allt av samma processorstillverkare etc. Jag har aldrig haft några större problem med PC förutom att Vista släpptes för tidigt. Nu verkar Microsoft ha skärpt till sig med Windows 7, peppar peppar...

För min del hade jag lika gärna kunnat vara kvar i MS-DOS, men nu får vi leva både med Windows och OS både på gott och ont. En orsak till att du upplever MAC som mer problemfri än PC, kan ju bero på att PC är mer utsatt för virus och intrång eftersom marknadsfördelning mellan PC och MAC lär vara 97% - 3%.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.184.90



Svar: Kan inte skriva ut fakturor sedan uppdateringen 2010-04-08 00:56
Åsa:
Vad är det för skrivare du använder? Tillverkare och modellbeteckning?

/ Lars Bergström

/ ...som själv ännu inte installerat Snow Lepoard...
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: Kan inte skriva ut fakturor sedan uppdaterin 2010-04-25 21:41
Jag fick liknande problem nu efter att ha köpt strökundsmodulen. I samband med detta var Unibas tvunget att uppdateras till senaste version. Nu hänger det sig vid utskrift trots att det funkat tidigare på snow leopard med min Samsung ML 2571N skrivare. Dock finns det en workaround som funkar tills Unicell har löst problemet: Installera en annan skrivare (ex.vis Canon MP 760, den funkar för mig) och ange den som förval-skrivare. Då kommer du i alla fall vidare och kan välja att göra en pdf (längst ner till vänster i utskriftrutan) Skriv sedan ut denna pdf med din standardskrivare.
Det är inte operativsystemet som krånglar, utan något i Unibas eller 4D, eftersom utskrift funkar som vanligt med alla andra program.
 Skrivet av:  Henrik IP: 85.228.112.193



Svar: Kan inte skriva ut fakturor sedan uppdateringen 2010-04-26 10:19
Hej Henrik,
Vid utskrift från UNI_BAS, bygger UNI_BAS en utskriftsfil som skickas till skrivardrivrutinen för den skrivare som Du valt. Vi kan i vår programmering inte påverka den filens utseende, utan det är 4D som använder de skript som ska vara tillgängliga i varje skrivardrivrutin. Enkelt uttryckt - om det är fel på filen från UNI_BAS/4D, då fungerar utskriften inte på någon skrivare.
En fil som skickas till en skrivardrivrutin från olika program kan se olika ut. Man måste inte använda alla tillgängliga skript. Man använder de skript som behövs för att skrivardrivrutinen ska förstå vad som ska skrivas.

Om nu Din utskrift fungerar bra på en skrivare, men inte på en annan, då måste ju filen från UNI_BAS vara OK. UNI_BAS/4D använder inga otillåtna skript. Hade UNI_BAS/4D använt otillåtna skript, då hade väl alla drivrutiner hostat till.

Efter uppdateringen fungerar inte utskrift på Din Samsung-skrivare. Det är ju lätt att påstå att det är fel på UNI_BAS eller 4D. Uppdateringen av UNI_BAS kan i vissa fall innebär att filen som skickas till skrivardrivrutinen använder sig av en nyare uppsättnings skript. Canons skrivardrivrutin förstår vad det är frågan om - den skrivardrivrutinen har kanske en aktuell uppsättning skript. Samsungs skrivardrivrutin däremot, förstår inte vad det är frågan om.

Du tror att det är något i UNI_BAS/4D som krånglar, själv tror jag snarare på att det är skrivardrivrutinen som är gammal. - Uppdatera skrivardrivrutinen till Din Samsung.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.176.52



Svar: Kan inte skriva ut fakturor sedan uppdaterin 2010-04-29 11:54
Hej.
Tack, Unicell! Nu funkar det. Jag trodde att Apples programuppdatering även ser till att senaste drivers för anslutna skrivare, hålls aktuella. I detta fall var det lite o-Macigt att man själv får leta upp rätt drivrutin, installera och hämta in från en drivers lista i systeminställningar. Hoppas detta även kan hjälpa Åsa, om hon inte gav upp.
Ni är helt lysande i supportärenden på Unicell.
/Henrik
 Skrivet av:  Henrik IP: 85.228.115.148




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
5 + 9 =