Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

ordermodul error 2010-04-07 21:10
Hej

error 1

skapa en order några dagar bakåt i tiden, spara & backa tillbaks.
öppna den nu befintliga ordern tryck spara & sedan bakåt, för att återblicka ordrarna,
Nu står det dagens datum på ordern, inte så kul om man specifierat 10 artiklar på en omfattande order som har ett äldre datum! man kan ju inte heller ändra tillbaks, så det är bara att makulera & skriva om...........

error 2

Har även sett en faktura skapad 100308, med detta datums gällande unibas version,
som momsen fallit bort på urskriften. denna bugg trodde jag var korrigerad, men vill också påpeka att jag bara sett en faktura med detta error, det var ju ganska många tidigare.

hoppas ni hittar felen!


__________________________________________________________



detta skrev jag för några dagar i en annan tråd,
förklarar igen! (error 1)

skapa en order några dagar bakåt i tiden, (tex 100401) spara & backa tillbaks.
(så att du ser de befintliga ordrarna)
öppna den nu befintliga ordern tryck spara & sedan bakåt, (avbryt) för att återblicka ordrarna,
Nu står det dagens datum på ordern, inte så kul om man specifierat 10 artiklar på en omfattande order som har ett äldre datum! man kan ju inte heller ändra tillbaks, så det är bara att makulera & skriva om...........

ska tillägga att jag testade detta i testföretaget denna gång, för att utesluta att felet är i min datafil, efter att samma resultat uppnåtts, testade jag at ladda hem på nytt den versionen som redan var installerad 20100325, testade i testföretaget igen. samma resultat gång på gång.


är det någon förutom jag som kan se detta fel?

återigen hoppasni hittar felet!

i övrigt tack för ett bra program.
 Skrivet av:  Patrik IP: 87.227.3.49



Svar: ordermodul error 2010-04-07 21:32
OK Patrik,
I vårt tidigare svar talade vi om att vi testat här hos oss och inte kunna reproducera felet.
Vi bad Dig att kontrollera att Du hade senaste version. Om Du hade det och felet kvarstår. -
- Ring då supporten så kan vi tillsammans se hur vi kan reproducera felet hos oss så att vi vet vad som är fel. Jag beklagar att vi inte här i forum kan be Dig att steg för steg förklara hur Du gör och vad som blir resultatet hos oss när vi gör samma sak här. Detta är möjligt att göra om vi båda sitter i telefonkontakt med varandra. Ring.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.181.2



Svar: ordermodul error 2010-04-09 23:59
Ett tips i felsökandet, detta angående error 2, har nu skapat två st ordrar, testat fakturera dem genom knappen orderhandlingar, där valt fakturor som utskrift, Momsen blev då korrekt utskriven.
Sedan testade jag samma sak genom funktionen samlingsfakturering, då kom fakturorna upp på skärmen, momsen hade då fallit bort.
om jag tänker tillbaks, sedan jag köpte ordermodulen har jag endast använt knappen samlingsfaktureing, men dock inte konstant tappat momsen i fakturorna, det blev det denna gång.

Nu vet ni var ni kan felsöka.

Funktionerna ordermodul med samlingsfakturering, gör programmet så mycket mer än utan dessa. speciellt om man har som jag många kunder med flera service intervaller "ordrar" under en faktureringperiod.
 Skrivet av:  Patrik IP: 87.227.3.49



Svar: ordermodul error 2010-04-10 15:59
Ok Patrik, vi talat med varandra i telefon, nu blir det lättare att svara på dina frågor.

Det är riktigt som du säger, om man är inne och ändrar en order, då får ordern det datum då den senast ändrades. Om du är inne i en order och gör ändringar som Du inte vill spara - tryck då inte på Spara utan tryck då istället på Avbryt.
Det kan väl diskuteras om datum ska ändras över huvudtaget eller om man alltid ska bibehålla det ursprungliga datumet. Att datum ändras kan man se som en fördel, men man kan förstås också se det som en nackdel. Nu är det i alla fall så att när man ändrar en order, då ändras datum till den datum när den senast ändrades
Om man ska kalla detta för "error" eller inte kan ju diskuteras.

När det gäller "error2", då har vi hittat felet. Det är så att man ska begära samlingsfaktura när man har flera fakturor på samma kund som ska faktureras tillsammans på 1 faktura.
det visade sig att om man begär samlingsfaktura trots att det bara finns en faktura på den kunden, då av en outgrundlig anledning kunde i vissa fall momsen fallera.
Detta är nu korrigerad i den versionen som kommer ut under veckan.
 Skrivet av:  UNICELL AB§ IP: 78.69.176.52



Svar: ordermodul error 2010-04-10 19:54
Va kul att samlingsfaktureringen "gamla error 2" funkar som den ska, det är en bra funktion!

Angående "error 1" datum bytet så avgör ni helt hur det ska vara,
men om programmet ändrar datum av sig själv, så är det ju bra om man har rätt att efterjustera datumet, till ett äldre datum.

Men som ni själva sagt flertalet gånger till mig, är det bäl bra om ett satt datum ej är påverkningsbart.

Under de senaste veckorna så har har ni "snart" fixat två st error & även bjudit på en ny funktion, sökning av tex "borrmaskin" i verifikat boken.

Det är i alla fall jag nöjd med!

PS.
I vår senaste telefon kontakt suckade du & beklagade du dig för att behöva fixa
datum bekymmret, "error 1". Då började mina tankar gå åt ett annat program,
men hoppas ändå att den investeringen uteblir, då ni faktiskt har ett prisvärt program!
med ett prisvärt support avtal!

Jag tror fortfarande på Programmet UNI_BAS.
 Skrivet av:  Nyåkerns trädgårdsservice IP: 87.227.3.49




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
3 + 9 =