Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Hur många licenser får man 2010-04-10 20:17
Hej! Funderar på att skaffa Unicell BAS till vårt nystartade bolag. Undrar hur många användare man får till pogrammet? Alltså kan jag ladda ner pogrammet till alla mina datorer och kan min kollega få tillgång till pogrammet på sin dator?

Tack mvh Jeanette
 Skrivet av:  Jeanette IP: 95.209.142.127



Svar: Hur många licenser får man 2010-04-11 03:51
Du kan utan några problem köra UNI_BAS på flera datorer dock inte som nätverk. Kommunikationen mellan programmen kan endast ske via säkerhetsbackup.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.191.133



Svar: Hur många licenser får man 2010-04-11 11:14
Du har rätt Åke, man kan ha UNI_BAS installerat på valfritt antal datorer. Men, Du har dragit en snäv begränsning när det gäller kommunikationen.

Man kan förstås som Åke beskriver det skicka en säkerhetsbackup till varandra, men man kan lika gärna skicka själva datafilen "XXXX.4DD" till varandra.

Man kan även ha sin datafil (+ev program) liggande på ett USB-minne och låta USB-minnet vandra mellan dem som ska använda UNI_BAS. Den som har USB-minnet i sin dator - det är den personen som just nu kan använda UNI_BAS.

Man kan även ha en s.k. "Dropbox" som har diskuterats tidigare här i forum. Då har ju alla tillgång till UNI_BAS, men man måste då på något sätt se till att det inte är mer än en som är inne samtidigt.

Sitter man i ett nätverk kan man ha datafilen liggande på en dator som alla har tillgång till. Då fungerar det ungefär som med Dropbox.

Man kan också ha sin datafil + program liggande ute på nätet (t.ex i dropbox). Då kan man sitta på ett hotell i Kina och koppla upp sig på nätet, starta UNI_BAS, öppna datafilen och sköta sin bokföring därifrån.

Det finns som synes många olika sätt att arbeta på. Bara för att det inte ska ske några missförstånd, vill jag bara säga att det finns många lösningar, men support har vi bara på en lösning: Standardinstallation där program och datafil ligger i "UNI_BAS"-mappen direkt på hårddisken. Om man har tappat sitt USB-minne i Sydamerika, eller om man inte kommer ihåg var man placerat sin datafil på annat ställe, kan vi inte hjälpa till att hitta den.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.176.52



Svar: Hur många licenser får man 2010-04-11 11:33
Tack! Det var mycket bra information! Det var bara en liten detalj som jag kanske var lite otydlig med. Vad ingår i priset? Inte kan det väl vara så att man kan få pogrammet till ett obegränsat antal datorer till priset av en?
 Skrivet av:  Jeanette IP: 95.209.29.4



Svar: Hur många licenser får man 2010-04-11 14:32
> Inte kan det väl vara så att man kan få pogrammet till ett obegränsat antal datorer till priset av en?

Jajjamän!

Men, du får bara tillgång till -en- databas = ett företag = "en bokföringsbok" = en användare åt gången!

Begränsningen blir därmed självsanerande.
Om du t.ex. jobbar från flera ställen så kommer din bokföring
att bli en soppa om du inte är noga med vem som
jobbar mot databasen, och vid vilken tidpunkt det sker.

Om du är ordningssam och bara låter en användare i taget jobba med UniBas, så kommer det att flyta på fin-fint!.

Det finns flera UniBas-användare som här på Forat beskriver hur de jobbar från flera datorer, många arbetsplatser, hemma, kontoret, butiken, den bärbara på tåget....

/ Lars Bergström
/ Nöjd uniBas-användare!
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
8 + 5 =