Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Nybörjarfrågor 2010-04-12 14:30
Har precis skaffat Unibas standard och tycker äntligen att jag ser ljuset i den tunnel som heter bokföring. Har använt ett annat, icke namngivet men stort program, tidigare och alltid fått traggla. Nu kanske detta kan bli så enkelt som det borde va. Ser bra ut så här långt. Men som alltid med ett nytt program dyker lite frågor upp. Har provat att söka här på forumet men inte lyckats hitta svaret, så jag kastar ut frågorna istället.
1. När jag klickar på HELP kommer det upp en IP kurs på franska. ?? Går det att få en instruktion på svenska, gärna som jag kan ladda ner eller få hem. (Jag vet att videoinstr finns men sitter inte alltid uppkopplad. Lite motsträvig.:-)
2. Mer allvarligt och akut, lite problem med bokslut.
Under Deklaration försöker jag lägga in Skatteuppgifter. Summorna nollas direkt när jag går vidare.
Sedan har jag Förenklat årsbokslut, NE2008 och Bokslut enskild fa, där jag inte riktigt förstår hur dessa skall användas, vilken ordning och hur för att få ett korrekt utresultat.
När programmet inför utskrift frågor om jag vill använda mina noteringar, vad menas då, vilka noteringar?
Vad jag kan se så verkar det som om resultatet utan noteringar ligger närmast min verklighet men jag missförstår säkert något.

Mycket tacksam för lite svar kring detta. Och håll det enkelt, jag är inte någon vän av bokföring, därav valet av program....

Per
 Skrivet av:  Per IP: 109.58.1.231



Svar: Nybörjarfrågor 2010-04-12 18:40
1) Helpfunktionen gäller databasmotorn och är av ringa intresse för oss vanliga användare.
Du har istället tillgång till en skrälldus med videoinstruktioner som du kan kolla på, på uniCells henmsida. Flera instruktioner finns även länkade direkt i programmet.

I din UniBas-mapp på datorn finns även några texter som beskriver hur man hanterar bokföringen med hjälp av programmet.

2) Slå en signal till UniCell (du har väl serviceavtal*, om inte, skaffa det omgående!), så kan de reda ut begreppen.
Med din beskrivning så är det just nu lite svårt att få grepp om vad du försöker göra, och om det i så fall är rätt hanterat. Det går lättare med telefonsupport och steg-för-steg-utredning.

* Serviceavtal är guld värt under den första tiden, när man behöver fråga om någonting. Dessutom får man uppdateringar av programmet, allt eftersom lagar och förordningar ändras, + att programmet utvecklas hela tiden med nya finesser.


För övrigt så var UniBas också för mig "ljuset i tunneln"...

/ Lars Bergström
/ Nöjd UniBas-användare...
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 79.138.119.4



Svar: Nybörjarfrågor 2010-04-12 20:04
Hej Per,
Välkommen i "klubben". Jag lovar på stående fot att med UNI_BAS kommer din "bokföringstunnel" att bli betydligt kortare eller t.o.m. helt hamna ovan "jord". Dessutom ville jag bara tillägga att i UNI_BAS mappen finns inte bara "några texter", utan en fullständig manual om hur man hanterar programmet. Men videorna är också kanonbra och överskådliga.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.134.251



Svar: Nybörjarfrågor 2010-07-05 19:36
Jag har läst era inlägg, Per och Lars Bergström och undrar var Unibas-mappen med texter finns?
 Skrivet av:  Lotta IP: 213.185.244.162



Svar: Nybörjarfrågor 2010-07-06 15:26
Om du går in på utforskaren och väljer C:/ och sedan UniBas, så hittar du i UniBasmappen en PDF-fil som heter Bashandbok. Klicka på denna!
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.142.63




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
8 + 2 =