Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Avskrivningar 2010-04-15 16:39
Köpte ett inventarium 2008 och skrev in avskrivning på 3 år i bokföringsprogrammet. Ett missförstånd mellan min redovisningskonsult och mig, gjorde att denne skrev in avskrivning på 5 år i sina rullor. Denne kan inte ändra detta.
Jag har nu konterat 1/5-del på kontonen 1229/7839 under 2008. 3 år verkar inte gå att att ändra i inventarieavdelningen i programmet.
Däremot avskriver jag 1/3 under 2009 och min konsult säger att jag kan skriva av det på typ 3,5 år.

Vad medför detta? Blir det helt fel i programmet?
 Skrivet av:  Anders IP: 89.233.248.55



Svar: Avskrivningar 2010-04-17 17:17
För det första. Det är klart att din redovisningskonsult måste kunna ändra i sina "rullor". Byt konsult annars!

Sedan undrar jag varför du har en avskrivning hos konsulten och en i programmet? Har du dubbel bokföring?

Inte lär det bli något fel i programmet heller. Lite synd att du började med 1/5-del på 2008 eftersom det borde varit 1/3-del. Unicell kan nog ändra detta om du har supportavtal.

Jag har inte tittat så mycket på programmet när det gäller avskrivningar och det kanske inte går att skriva av 1/2,3-del vilket skulle vara mer korrekt. Annars blir det som din konsult säger, bortsett från att det inte finns några halva år inom denna typ av redovisning, så det blir i praktiken 4 år.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.161.119




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
3 + 9 =