Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Lagervärde 2010-04-19 19:23
Hej.
Driver enskild firma. Pratade med en revisor. Om vilka uppgifter som behövdes för deklarationen. Och de verkade ju inte så avancerat.
Men han nämnde även lagervärde vid årsskiftet.
Så lagervärdet från 31 december har vi ju. För det är väl inköpsvärde (utan moms)?
Men vad ska vi använda lagervärdet till. Ska de in i bokföringen?
För på deklarationen verkar det ju inte finnas en sån ruta.
Ska de in i bokföringen för förra året, hur och vart i sådana fall?
Har inte tryckt bokslut än

Gör inget om det förklaras extra tydligt.

Tacksam för svar.
/Markus
 Skrivet av:  Markus IP: 213.100.112.66



Svar: Lagervärde 2010-04-19 19:56
Lagervärdet är viktigt eftersom det är en tillgång för företaget. Teoretiskt kan det ju finnas lagervärde för miljoner, men går inte lagret att sälja blir det ändå förlust i deklarationen.

Värdet ska in i bokföringen under tillgångar och lager tror jag ligger på 14 konton, lager och produkter. Exakt konto är svårt att svara på eftersom jag inte känner till din verksamhet.

Lagervärde påverkar bara balansräkningen.
 Skrivet av:  Åke IP: 90.224.30.138



Svar: Lagervärde 2010-04-19 20:20
Säljer mc tillbehör, samt mc sadelmakeri.
Så det är bara att i slutet på året fylla i hela varuvärdessumman på konto lager och produkter.
Och göra så varje år. Så blir det ingående varulager automatiskt för kommande bokföringsår eller?

För eftersom det är min första bokföringsår så hade jag ju inget varuvärde när jag började.
Har jag fattat rätt.

Så tillverkningsmaterial (vinyl) för sadelmakeri är också varuvärde? Inte bara saker som jag köper in och säljer vidare?
(Markus
 Skrivet av:  Markus IP: 213.100.112.66



Svar: Lagervärde 2010-04-19 20:34
Så eftersom det bara påverarkar balans räkningen så påverkar det då alltså inte deklarationen.
Om jag nu bokför hela lagervärdet (säg ca 30 000 kr), vad ska jag då motbokföra det som?
/Markus
 Skrivet av:  Markus IP: 213.100.112.66



Svar: Lagervärde 2010-04-19 23:24
Gå in på Rapporter>Deklaration. Klicka på Lager. Här skriver du in vilka lager du hade samt annskaffningsvärde och verkligt värde. Om du vill så räknar programmet ut deklarationsvärdet av detta.

Olle
 Skrivet av:  Olle IP: 95.155.236.53



Svar: Lagervärde 2010-04-19 23:34
Nej du hade säkert inget varuvärde och frågan är hur du har bokfört inköpen? Jag utgick ifrån att du bokförde på ett visst sätt, men när jag läser "mellan raderna" så har du troligtvis kostnadsfört dina inköp redan vid leverantörsfakturorna och då behöver du inte bokföra något lager.

Tillverkningsmaterial typ vinyl är givetvis också en lagerprodukt typ halvfabrikat.

Det är otroligt svårt att komma med råd när man inte har din bokföring framför sig. Eftersom du känner dig osäker bör du ta ett ordentligt snack med en revisor om hur du ska "lagerbokföra" dina mc tillbehör m.m. När du nämner siffran 30 tkr så känns det för mig som lite onödigt att ta upp lagret eftersom du vad jag förstår, inte lagerfört produkterna från början.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.175.248



Svar: Lagervärde 2010-04-20 08:26
Jag förstår inte problemet. Lagervärdesförändring görs ju/väl ofta årligen just vid bokslutet?
Eftersom ingående balansen på Lagervärdet = 0 (eftersom inget Lagervärde var bokat) blir ju hela beloppet 30 000 kr Lagervärdesförändrig.
Kredit kto ex.vis 4090 (Lagerförändring varor och material) 30 000 kr
(Innebär att firmans kostnader minska)
Debet kto ex.vis 1469 (Lagerförändring av lager av handelsvaror) 30 000 kr
(Innebär att firmans tillgångar ökar)
Sedan finns lite olika regler för hur värdet skall beräknas.
Enklast(?) är schablonregeln, 97% av anskaffningsvärdet.

Resultat och därmed skatten påverkas förstås.
 Skrivet av:  Tore IP: 90.227.108.181



Svar: Lagervärde 2010-04-20 14:53
Använder man Inkuransavdraget så ökar företagets kostnader, men i detta fall inte med några stora summor.

I handelsföretag ska frakter och andra liknande kostnader inkluderas i lagervärdet. I tillverkande företag brukar lagervärdet inkludera frakt, råvaror, direkt arbete, andra direkta tillverkningskostnader och på detta lägger man sina egna pålägg för indirekta tillverkningskostnader. Man har oftast bokförda lagervärden i kontogrupp 14 och 49.

Om du inte vill redovisa lagret i bokföringen, så redovisar du inköpet av varor som en kostnad i samband med att du registrerar leverantörsfakturan med varorna. Då blir det inget saldo på balanskonton för lagervärde. Denna metod är mest aktuell för företag med obetydligt lager eller att man redovisar lagerförändringar genom regelbunden lagerinventering och manuella ombokning av det aktuella lagervärdet. Men om Marcus kan använda denna metod måste hans revisor svara på.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.143.168



Svar: Lagervärde 2010-04-27 20:03
Ok, men på skatteverkets hemsida så står det att lagervärde över 5000 kr ska redovisas.
(Men jag kanske inte har något lager då eftersom kostnaden är bokförd direkt vid inköp. Fast i verkligheten har jag fysiska saker liggande som inte är sålda-lager?)
Men de ska väl då bara redovisas i deklarationen.
Eftersom jag gjort som Åke antagit. Bokfört inköp som kostnad. Allså inte bokfört något lager.
Ska man egentligen bokföra alla inköp som lager? (och inte på "inköp mc delar", som jag nu har ett konto som heter. Motbokför sedan mot bankkonto)
Har jag gjort fel?
 Skrivet av:  Markus IP: 213.100.112.66



Svar: Lagervärde 2010-04-27 21:13
Att bokföra som lager eller kostnad är varken rätt eller fel, utan 2 olika principer. Om du bokfört som kostnad och sedan följer mitt förslag till "ombokning" till lager i samband med inventering och bokslut torde allt bli OK.
 Skrivet av:  Tore IP: 93.26.231.122



Svar: Lagervärde 2010-04-28 00:30
Tore har helt rätt! Det är ok att du bokfört "lagret" som kostnad, men det kan vara riktigt att boka om till lager vid inventering och den lagerförändring som då förhoppningsvis uppkommit.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.139.249



Svar: Lagervärde 2010-04-28 10:32
Men hur påverkar detta resultatet? Om man gör som Tore föreslog ovan, gör det då att resultatet ökar med 30000?

Jag har fått hjärnspöken som förhindrar min tankeverksamhet.
 Skrivet av:  Peter IP: 82.209.174.149



Svar: Lagervärde 2010-04-28 11:18
Så är det, men du har ju prylar för 30 000 kr! När du sålt dom (vilket märks vid nästa inventering) blir det ju bokfört en kostnad som minsar resultatet då.
Det är därför lagret inte får värdesättas för lågt (vilket ju skulle medföra större kostnad, lägre resultat och lägre skatt).
 Skrivet av:  Tore IP: 93.26.231.122



Svar: Lagervärde 2010-04-28 11:30
Betyder det att man ska skatta/momsa för det lagervärde man har vid årsskiftet?
 Skrivet av:  Peter IP: 82.209.174.149



Svar: Lagervärde 2010-04-28 14:29
Lagervärdet finns som tillgång i balansrapporten. Du skattar inte för värdet på prylarna i lager ( liksom du inte skattar för sedlar o mynt i kassan eller värdet på företagskontot)
 Skrivet av:  Tore IP: 93.26.231.122



Svar: Lagervärde 2010-04-28 15:28
Men du skattar väl för lagret ifall lagervärdet ökat under året?

Vi har precis slutfört första året (handelsbolag) och hade ju 0kr i lager vid start. Vid inventeringen hade vi ca 40000kr i lager.

Dessa 40000kr gör ju att resultatet ökar med samma summa, då ökar ju också beskattningsunderlaget för mig personligen och jag kommer då skatta för prylarna jag har i lager?

Eller har jag snurrat till det lite väl nu kanske.

Tacksam för svar,

Vänligen, Peter
 Skrivet av:  Peter IP: 82.209.174.149



Svar: Lagervärde 2010-04-28 16:06
Du måste tänka på ett lite annat sätt.
Ja, skatten ökar eftersom kostnaderna minskar och då ökar ju resultatet/vinsten.
Du skattar ju för vinsten, dvs i princip intäkter - kostnader. När du köper in till lager har du bytt pengar mot prylar (som är värt lika mycket som prylarna). Men det medför ingen KOSTNAD för företaget. Du kan lämna tillbaka alla prylarna, få tillbaka pengarna, det påverkar ju inte resultatet ett dugg (bara omfördelning av belopp i balansrapporten, dvs var företagets tillgångar av olika slag är placerade).
Antag att du säljer alla prylarna dvs tömmer hela lagret i år. Då bokas lagervärdet vid årsskiftet ner till 0 kr mot att kostnaderna i år ökar med 30 000 kr (och resultatet minskar, skatten minskar).
 Skrivet av:  Tore IP: 93.26.231.122



Svar: Lagervärde 2010-04-28 16:11
... ingående moms bokar du på "vanligt sätt" efterhand som du köper in prylar. Skall inte räknas in i lagervärdet.
 Skrivet av:  Tore IP: 93.26.231.122



Svar: Lagervärde 2013-05-02 00:52
Jag lånar tråden, jag förstår heller inte riktigt.

Vad händer då man säljer?

Jag bokför inköp såhär

Kredit
800 kr konto 1940
200 kr konto 2640

Debet
1000 kr konto 1940

Jag bokför försäljningar såhär

Debet
1000 kr konto 1940
Kredit
800 kr konto 3010
200 kr konto 2610

Alltså så har jag bokfört det som en kostnad direkt och en inkomst vid försäljningstillfället, men det är ju inte säkert att de inträffar samma år.

Är detta något som sker på skatteverket, att om jag ena året redovisar ett lager på 1000, för andra året redovisar ett lager på 500 kr, så drar de av 500 kr på vinsten? Annars så verka det ju som att man dubbelbeskattas.
 Skrivet av:  Erik IP: 31.210.251.238




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
8 + 3 =