Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Bokföring i efterhand 2010-04-24 18:31
Jag brukar bokföra i efterhand. Ibland långt efter... Jag har alltid haft goda intäkter. Och få utgifter. Behovet av att hålla koll på tillståndet i verksamheten är inte så stort.
I slutet av 2008 bildade jag AB - tidigare har jag haft enskild firma i ett antal år. Under 2009 har jag betalat in moms varje kvartal. Jag har då uppskattat momsbeloppet genom att summera utgående moms från min försäljning under perioden (den har jag koll på!) och sedan uppskatta den ingående momsen.
Som AB så ska jag använda fakturametoden - tidigare har jag använt kontantmetoden.
När jag nu som vanligt ska försöka fixa bokföringen så funderar jag på följande: ska jag använda fakturametoden och jobba med dubbla bokföringshändelser, där jag "fejkar" datum då jag tagit emot leverantörsfakturor? Vad händer egentligen om jag även under 2009 kör med kontantmetoden? Stämmer det inte bättre med inbetald moms? Behöver man i så fall kontakta Skatteverket?

För 2010 ska jag försöka hinna i fatt snarast...
 Skrivet av:  Skamsen IP: 85.226.3.106



Svar: Bokföring i efterhand 2010-04-24 19:14
Aj!

"Får man inte göra, inte bra".... som nå'n progg-rockgrupp sjöng på 70-talet.

Eftersom du ställer en fråga av den här arten misstänker jag att du behöver hjälp av en bokföringskunnig som kan ge dig rätt ingångsvärden för 2010 så att strulet inte accelererar.

När du har AB så skall du absolut använda fakturametoden!
Det finns/fanns visserligen tillfällen när man som AB får använda kontantmetoden, men det generella är att det är fakturametoden som -skall- användas.

Du behöver -inte- fejka några datum. Du bokför fakturan det datum du fick fakturan i din hand. Det är också OK om du använder det datum som står på fakturan, som brukar vara någon dag innan fakturan landar i din hand.

Fakturametoden innebär visst "osynk" när det gäller moms, men det är inte värre problem än att sådär 99,9% av alla de hundratusentals AB som finns i Sverige reder ut det hela.


/ Lars Bergström
/ Nöjd UniBas-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
9 + 10 =