Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Uppdatering gick fel 2010-04-25 13:22
Hej. Jag har uppdaterat till den senaste versionen. När jag startar programmet så öppnas Test Företaget. Men, när jag försöker byta till mitt företag så får jag ett meddelande som säger:

Filen ej funnen.
Dokument: xxxxxxxxx.4DR
Dokumentet kan inte öppnas.

Är det någon som har ett tips. Jag vet att jag kan ringa support imorgon (mån), men jag vill gärna jobba med bokföring idag (jag håller på med bokslut!).

Tack.
Emily (Salt&Syrup)
 Skrivet av:  Emily IP: 83.251.101.193



Svar: Uppdatering gick fel 2010-04-25 14:41
Detta gäller endast Windows:
En datafil består av 2 filer. En av dessa ska ha filändelsen .4DD - det är denna fil som innehållar alla data, dvs, dina företagsuppgifter, verifikationer, fakturor etc.

Den andra filen har filändelsen .4DR - den filen innehåller ingenting som är företagsspecifikt. Det betyder att Du kan göra en kopia av Testbolaget.4DR och sedan döpa om den till xxxxxxxxx.4DR

Detta borde lösa Ditt problem.

Under Macintosh räcker det med en fil som antingen kan sakna filändelse eller ha filändelsen .4DD eller filändelsen .data
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 90.231.176.107



Svar: Uppdatering gick fel 2010-04-25 14:53
Tack för dit svar. Jag har en Mac (skulle ha sagt det i min fråga tidigare), vad ska jag då göra? Jag har hittat min .4DR men om jag dubbelklickar på den filen så startar den den gamla versionen (februari) av unibas. Kan jag kopiera den här filen någonstans så att även den nya versionen fungerar? Mvh, Emily
 Skrivet av:  Emily IP: 83.251.101.193



Svar: Uppdatering gick fel 2010-04-25 16:27
Att gamla versionen av UniBas öppnas betyder förmodligen att du har två uppsättningar av unibas och 2 uppsättningar av UniBas-mappen.

Om du provar flytta din företagsdatabas från din "gamla" unibas-mapp till din "nya" unibasmapp så kommer din nya unibas förmodligen att hitta din datafil. UniBas-programmet letar i första hand efter filer i "sin egen" mapp

Du måste också komma ihåg att skapa en ny genväg i "Dockan", eftersom den symbol du har i dockan med största säkerhet är kopplad till din gamla version av unibas.

... och som vanligt gäller att man alltid skall göra en back-up innan man börjar mecka med filerna...

/ Lars Bergström
/ UniBas-användare och Mac-nörd
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: Uppdatering gick fel 2010-04-26 21:24
Tack så mycket för hjälpen!!! Allt fungerar super bra nu.
 Skrivet av:  emily ranneby IP: 83.251.101.193




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
3 + 1 =