Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Faktura som inte blivit betald 2010-04-26 17:52
Igår gick det över 30 dagar. En faktura på brutto 3163:- har förfallit.

Hur gör jag nu? Evigt tacksam för hjälp! :-)
 Skrivet av:  Vanja IP: 83.254.227.89



Svar: Faktura som inte blivit betald 2010-04-26 19:58
Det vanliga är att man skickar en påminnelse. Gå till RAPPORTER/KUNDER/SPÅRA FAKTUROR.
Klicka på den aktuella fakturan och gå därefter till utskrift. Den faktura du nu får utskriven är en FAKTURAKOPIA. Skriv med stora bokstäver PÅMINNELSE på fakturakopian och skicka iväg den till kunden. Det kan ju vara en slarvig betalare så pengarna kanske kommer lite sent?

Om du inte får betalt om ca 10 dgr, kan du ta din faktura och gå upp till Kronofogden på din ort. Där får du veta mer hur man gör. Tyvärr måste du betala deras kostnader i förskott. KF kommer sedan att kräva kunden på alltihop. Säg till att du vill ha lagstadgad ränta från fakturans förfallodag fram till betalningsdag. (Under förutsättning att du informerat på fakturan att ränta skall utgå vid utebliven betalning).

Risken finns sedan att din kund saknar tillgångar eller redan har skulder hos KF. Då kan du höra med dom hur man bevakar sin fordran.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.186.173



Svar: Faktura som inte blivit betald 2010-04-26 20:24
Tack Åke! Strålande, vilken bra beskrivning.

Det är en av våra största dagstidningar i Sydsverige. Så pengar har dom .. dock väldigt nonchalanta!
 Skrivet av:  Vanja IP: 83.254.227.89



Svar: Faktura som inte blivit betald 2010-04-26 20:47
Ok Vanja,
Då behöver du inte vara särskilt orolig. Det börjar bli en regel att stora företag "tänjer" på förfallodagarna. Du kanske skickade fakturan låt oss säga den 24 mars. Innan din faktura hamnat hos betalningsansvariga så kan det ha blivit den 27 eller 28 mars. Man stämplar "ankomstdatum" på fakturan och betalar efter detta.

Du har säkert dina pengar inom ett par dagar utan att skicka påminnelse. Om din kund är viktig för dig så kan det kanske vara psykologiskt riktigt att avvakta några dagar innan du skickar påminnelse.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.186.173



Svar: Faktura som inte blivit betald 2010-04-27 11:50
Jag fick ett mail där det stod: "vår ekonomiavdelning tar inte hänsyn till förfallodagar i sådana här fall."

Då blev jag lite sur. Det handlar nämligen om en bildstöld som är värd 15-20 000 men jag visste inte det utan gick på en gammal tabell o läste lite fel, så det blev en rejäl rabatt för dom 3163:-

Skrev ett surt svar tillbaka, att det är dålig stil att först stjäla bilder och sen inte bry sig om fakturan. (dom har godkänt den så det är inte problemet)

Dock var en person i högre ställning inkopierad så han svarade direkt att jag ska skicka faktura till honom och så betalar dom. Han bad om ursäkt även för allt...

Rätt skönt när man hamnar hos rätt person :) Hoppas bara nu att pengarna kommer in snart!
 Skrivet av:  Vanja IP: 83.254.227.89



Svar: Faktura som inte blivit betald 2010-04-27 19:51
Ja bilder kan vara värda pengar! Läste om bråket med greken som förekommer på yougurth-paket. Han har stömt företaget på 20 millioner!

Beträffande din faktura... Har inte någon på tidningen bestridit förfallodagen, så gäller 30 dgr. Men det var kanske det dom mailade om? I detta fall så liknar det mer ett skadestånd än försäljning och skadestånd är INTE momsbelagt d.v.s. du kan bokföra dina 3.163 kr som ren vinst i företaget.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.139.249



Svar: Faktura som inte blivit betald 2011-11-30 18:42
Läskigt det där med pengar för bildstöld...vart finns det såna listor? Blir orolig eftersom jag är konstnär...
De där 8 % då....hur gör man med det? Matar man in det manuellt eller är det skrämselpropaganda?
 Skrivet av:  TESS IP: 81.226.201.55



Svar: Faktura som inte blivit betald 2011-12-02 01:42
Tess, jag antar att du menar de "8% över gällande diskonto" som man brukar ange på fakturor i det fall man betalar försent. Det gäller alltså att veta vad diskontot är eller var vid förekommande faktura respektive betaldatum. Är diskontot 1,75% (kolla på Riksbankens hemsida), ja då är räntan 9,75% per dag.

Du avgör ju själv som fakturautfärdare om du ska utnyttja detta med räntan. Man får väl bedöma från fall till fall om man ska fullfölja denna lagliga rätt. Min åsikt är att man räntefakturerar om betalning skett ca 10 dgr eller mer efter förfallodatum. Givetvis får man också titta på räntesumman. Det är ju ganska fånigt att skicka räntefaktura på 5 kr, när portot kostar 6 kr! Lägg istället på räntebeloppet på nästa faktura till kunden.

Köp ränte och påminnelsemodul från Unicell, så slipper du en massa jobb!
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.152.238




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
5 + 4 =