Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Hur ändrar man fel inskriven datum? 2010-04-29 12:20
Är alldeles ny o grön med detta bokföringsprogrammet.

Jag skulle bokföra skatt o arbetsgivaravgifter o råkade skriva fel datum...
Hur ändrar jag det enklast? Måste jag ändra hela verifikatet?

Tack för svar!

Mvh kirsi

Det gick inte att ändra datum genom "ändring av verifikat". Nu förstår jag ingenting...
 Skrivet av:  Kirsi IP: 87.227.6.95



Svar: Hur ändrar man fel inskriven datum? 2010-04-29 19:17
Nej Kirsi,

Säljer man bokföringsprogram där man kan ändra datum, så sitter man snart bakom lås och bom. Frågan är hur viktigt datumet är i ditt fall? Alltså handlar det om någon dag hit och dit eller rentutav månad eller år?

Är det bara någon dag så kan du låta det vara, annars kan Unicells support säkert hjälpa dig.

Alternativet är att du går in och gör en ombokföring på rätt datum av de aktuella beloppen. De som du bokförde debet blir kredit och tvärtom. Nu har du nollställt de aktuella kontona och så gör du om ditt verifikat som det var tänkt från början.

I "Ändring av verifikat" kan du gå in och klicka på raderna och "nollställa" dessa konton. Alltså samma sak som en ombokföring, men verifikatet med nummer finns kvar i bokföringen men påverkar ingenting. Nu kan du skapa ett nytt verifikat med rätt datum. Skriv gärna då "Ombokföring av verifikat nr xxx p.g.a. fel datum"
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.186.32



Svar: Hur ändrar man fel inskriven datum? 2014-01-14 19:44
Håller med Kirsi.

Ofta har jag matat in ett datum som för övrigt brukar anges ganska tidigt vid inmatning av ett "verifikat" som är felaktigt.
Därefter har mycket tid lagts ned för att mata in alla uppgifterna. När allt skall sparas upptäcker jag ofta att datumet är fel. OCH DÅ MÅSTE MAN MAKULERA ALLT OCH BÖRJA OM FRÅN BÖRJAN!
Varför kan man inte göra det enkelt för användaren och ge tillfälle att ändra datumet innan verifikatet sparas? Att kunna ändra ett redan sparat verifikat är en helt annan femma.
Detta gäller exemplevis vid inmatning av "Registrera leverantörsfakturor"

Är det någon mer i forumet som vill kunna ändra datumet innan man sparar ett verifikat?

Håkan
 Skrivet av:  Håkan IP: 83.248.102.168



Svar: Hur ändrar man fel inskriven datum? 2014-02-04 16:34
Håkan: Men det är ju bara att trycka på datumet och justera till önskat datum innan du sparar.
Innan du sparat ett verifikat så kan du ju ändra allt i det.
 Skrivet av:  Peter IP: 81.170.237.15




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
5 + 2 =