Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

bokföring av gamla journaler i UNI_BAS 2010-04-29 15:05
Vi har bokslutsperiod 1/7-2009-30/6-2010. Jag har nyligen köpt UNI_BAS och vill föra in de händelse som har skett under denna period fram till nu i UNI_BAS. Jag har ingående balans från period 1/7-2008-30/6-2009 från våran revisor. I det bokföringsprogram som används idag har jag använt kundfaktura och leverantörsfaktura med inbetalning och utbetalnings funktioner. Jag har bokfört manuellt alla händelse efter transaktionspapper från banken med de journaler som jag har skrivit ut från systemet. Min fråga är hur jag skall registerera dessa händelse(in- och utbetalningsjournaler) i UNI_BAS. Jag har valt bokslutsår 2009-2010 i UNI_BAS.
 Skrivet av:  BM IP: 81.225.6.19



Svar: bokföring av gamla journaler i UNI_BAS 2010-04-29 19:04
Som jag förstår har du ett program där du kört kundreskontra och lev.reskontra och du har bokfört dessa transaktioner manuellt efter kontoutdrag från banken? Du nämner ingående balans från Revisorn. Är ovanstående kund o lev.fakturor medtagna i denna balans?

Om så är fallet, är det bara att skriva in balanserna på de konton du fått från revisorn och sedan fortsätta med UNI_BAS när det gäller kunder o leverantörer.

Om så INTE är fallet kan det uppstå lite problem. Vilka konton har du ing.balans på och vilka har du inte? Dina kundfakturor kan givetvis bokföras i en klump med bankens kontoutskick som underlag, likaså lev.fakturorna. Det är ju försäljning respektive kostnader, men vad händer med balanserna om du bokför dessa? Dessutom får du ingen kontofördelning när det gäller resultaträkningen.

Vill du ha kontofördelning måste du bokföra varje kund o lev.faktura separat och ange debet respektive kredit på de aktuella kontona. Men som sagt BALANSERNA får inte bli dubbla. Kolla gärna med din revisor hur det ligger till.

En annan sak! Eftersom du verkar lite osäker på bokföring, varför använda sig av brutet räkenskapsår? Detta är ett rent elände om du inte har ett AB? Oftast är det revisorn som propsar på brutet år p.g.a. de ska slippa belastningar vid årsskiften.

Hör av dig igen!
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.186.32



Svar: bokföring av gamla journaler i UNI_BAS 2010-04-29 20:24
Hej och tack för dina tips!
Balansen är för period 1/07-2008-30/6-2009. Allt som har skett från och med 1/7-2009 finns inte i balansen. Jag har journalfört både kundfakturor och leverantörsfakturor och sedan stämt dessa manuelt med bankens transaktionspapper.
välkomnar mer tips och råd.
 Skrivet av:  BM IP: 81.234.105.45



Svar: bokföring av gamla journaler i UNI_BAS 2010-04-29 22:34
Ok, då beror det på hur pass noga du vill ha dina transaktioner. Du får alltså börja med att lägga in balanserna från 30/6 2009. Dessa blir nu ingående. Sedan får du bokföra som vanligt och det bästa är om du bokför dina kund o leverantörsfakturor en och en så du får in rätt konton och moms etc. Du kan i princip göra "stora" omfattande verifikationer om du har både fakturor och andra kvitton på samma datum. Annars håll dig strikt till rätt betaldag o.s.v. så går det lätt att stämma av mot banken.

Kolla hela tiden ditt saldo enligt bankkontoutdrag så det stämmer avseende summa och rätt datum. Du kan jämsides med din bokföring även börja att fakturera din "nya" försäljning från UNI_BAS och lägga in leverantörsfakturor i systemet alltså då på 2010.

Ta säkerhetsbackup ofta så kan du gå tillbaka och börja om utan att det blir för mycket verifikationer.

Varför jag tycker det är problem med brutet år, är det att det är svårt att uppskatta lön, skatter och personliga uttag relaterat till att de ofta avser kalenderår.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.186.32



Svar: bokföring av gamla journaler i UNI_BAS 2010-04-29 22:49
Finns det något enklare sätt att få in journalerna in i UNI_BAS? Bolaget är ett AB och det är många kund- och lev.fakturor.
 Skrivet av:  BM IP: 81.234.105.45



Svar: bokföring av gamla journaler i UNI_BAS 2010-04-29 23:04
Hej BM,
Vi ligger tydligen online -:)

Ja du kan bokföra allt som en klumpsumma försäljning etc. Problemet är att du då har svårt att se om du sålt gröna brödrostar á 400 kr eller blåa dito för 500 kr. Det kan ju även finnas strykjärn och stekpannor som är sålda, men tyvärr hamnar då allt på samma säljkonto.

Likadant är det med lev.fakturor, svårt att få dessa specade. Har du gjort din manuella bokföring som typ konteringslista, då kan du ju lägga in denna som underlag och bokföra efter detta. Du får fråga din revisor hur noga han vill ha det!

Är det ett AB är det ok med brutet räkenskapsår, då plockar du ju ut lön och är som en vanlig anställd och deklarerar privat den 3 maj. Bolaget har ju sin egen deklaration som du skriver på i egenskap av firmatecknare.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.186.32



Svar: bokföring av gamla journaler i UNI_BAS 2010-04-30 07:58
Tack för dina tips.
Jag skall träffa våran revisor nästa vecka och gå igenom hur vi skall lägga upp det hela. Jag skriver ifall jag behöver mer hjälp.
Tusen tack !
 Skrivet av:  BM IP: 81.225.6.19




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
8 + 7 =