Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Installation/kopia/ominstallation 2010-05-04 16:05
Hej.
Jag överväger att skaffa UNI_BAS till hobbyföretaget, men har läst lite i forumet och har blivit lite förvirrad över installationer, säkerhetskopieringar osv.
Finns det någon samlad information "Gör så här"/"Gör INTE så här" för att undvika fel, installationsfel, korrupt data?

Kan man exempelvis bränna ut versionen man köpt på en skiva tillsammans med lösenordet och sen kunna använda det i flera år vid eventuellt datorbyte/formatering osv?


Såg t ex någon tråd där någon tipsade om automatisk backup men där kopian skulle ligga i uni_bas-mappen. Vid en diskkrasch hjälper väl då knappast en sån backup?
 Skrivet av:  Merkurius IP: 194.88.255.225



Svar: Installation/kopia/ominstallation 2010-05-04 16:27
Det Du måste tänka på (som jag inte hade förstått) är att den databasen som du skapar vid den första installationen (efter att du fått din licensnyckel) är den som sedan gäller. Det går alltså inte kasta allt som jag gjorde och sedan installera på nytt och skapa en ny databas. Bortsett från den begränsningen så kan du installera programmet hur många gånger som helst, bara du har din databas tillgänglig så att du kan importera den.

Tycker UNI_BAS verkar vara ett oslagbart bokföringsprogram, själv sitter jag lite på pottan men jag ska ringa UNICELL någon dag och se om vi kan lösa det...
 Skrivet av:  Christoffer IP: 89.253.77.95



Svar: Installation/kopia/ominstallation 2010-05-04 16:40
Det är alltså egentligen inte programmet jag betalar för och som är det viktigaste utan databasen som jag ska rädda undan världen hemskheter?
 Skrivet av:  Merkurius IP: 194.88.255.225



Svar: Installation/kopia/ominstallation 2010-05-04 16:57
Back-up läggs default i en mapp på hårddisken, men självklart bör man också ha en back-up på en separat hårddisk, helst placerad på ett ställe långt borta från datorn som kan skära ihop, bli skjuten av åskviggar, stulen med tillbehör....

När du laddat ned programmet, installerat det på din hårddisk och fått nyckel skapar du din första tomma databas. Den här uppställningen, med originalnedladdning, lösenord och med den tomma databasen skall du göra back-up på! Du kan då, om du strular till det under de första dagarna, återgå till en tom databas. Därefter så bör du göra back-up åtminstone varannan vecka, helst oftare.

Om datorn i något läge krachar, eller om du efter en sämre pub-runda super bort systemet, kan du återskapa programmet med hjälp av den ursprungliga installationen, och bokföringen återskapar du genom att till den installationen läsa in senaste back-uppen.

Du kan installera ursprungsprogrammet på flera datorer, och bära med dig den företagsunika databasen mellan dina olika arbetsplatser.

Programmet är inte tidsbegränsat, men den installation som man idag laddar ned, kan inte med säkerhet användas på windows 2015, en sådan kristallkula finns inte ännu....
Om du köper serviceavtal så kommer du däremot att kunna få uppdateringar som parerar operativsystemändringar och lagändringar. Servicavtalet rekommenderas starkt!

/ Lars Bergström
/ Nöjd UniBas-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 79.138.119.4



Svar: Installation/kopia/ominstallation 2010-05-04 17:42
Merkurius,
Lars är en klippa som förklarar hur enkla rutiner gör vardagen lättare med UNI_BAS. För övrigt kan jag säga dig att jag jobbat med ekonomi sedan mitten av 70-talet. Jag laddade ner UNI_BAS Testbolaget i början av mars förra året och efter några dagar var jag helt såld och nästan tårögd. Ett kanonprogram som slår konkurrenter i samma klass, med hästlängder. (ja jag har haft många andra program).

Christoffer,
Har du inte kommit till skott ännu? Jag ser fram emot när du fixat till problemet och hör av dig här på forumet med andra frågor.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.187.208



Svar: Installation/kopia/ominstallation 2010-05-04 18:25
Man kan skapa en ny datafil hur många gånger som helst. Begränsningen är att man kan bara skapa datafil för det företaget som man köpt licens för. I övrigt finns inga begränsningar på den punkten.

Att skapa den första datafilen går av bara farten när man väl köpt licens. Här uppstår det sällan problem eftersom instruktionen på skärmen är tillräckligt tydlig.
Att däremot skapa en ny datafil KAN vara lite knepigt - kontakta då supportavdelningen. Vill man börja om med sin bokföring - SLÄNG ALDRIG DATAFILEN det är mycket lättare att ringa supporten. Avinstallera ALDRIG programmet - det är mycket lättare att ringa supporten. Datafilen blir aldrig korrupt! Släng inte filen - ring supporten

Man kan/får installera programmet på valfritt antal datorer. Man får ha många kopior av sin datafil på olika datorer. MEN - har man flera kopior av sin datafil så är det ytterst viktigt att man håller isär dessa så att man har helt klart för sig vilken fil som är den "heta" - d.v.s. den som gäller.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 90.231.176.107



Svar: Installation/kopia/ominstallation 2010-05-04 19:13
Unicel skrev:

> Man kan skapa en ny datafil hur många gånger som helst...

Tack för klargörandet. Jag hade i minnet att det skulle fungera på det sättet, men blev osäker med tanke på det problem som dryftats i en annan diskussion.

/ Lars Bergström
/ Nöjd Unibas-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 79.138.119.4



Svar: Installation/kopia/ominstallation 2010-05-04 22:24
Åke: Jo jag har löst problemet helt på egen hand. Tycker inte man ska behöva ringa till supporten för att installera om ett program man precis har köpt en licens för. Sån är jag. Sedan blev jag ju inte så sugen på att ringa heller efter Unicells första svar i min första tråd här på forumet. Huvudsaken att problemet är löst. Nu tänker jag vårda min databas ömt.

Har läst runt lite på forumet och lärt mig en hel del som jag inte visste innan tack vare dina inlägg Åke. Fantastiskt med människor som så entusiastiskt och osjälviskt delar med sig av sitt kunnande!

Det ska bli roligt att äntligen komma igång!
 Skrivet av:  Christoffer IP: 89.253.77.95



Svar: Installation/kopia/ominstallation 2010-05-05 00:01
Christoffer skrev:
> jag har löst problemet helt på egen hand.

Snyggt jobbat!
Välkommen till den smidiga sidan av bokföringsvärlden!

/ Lars Bergström
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: Installation/kopia/ominstallation 2010-05-05 07:50
Låt säga att jag köper programmet, struntar i supportavtal och bokför problemfritt i 3-4 år. Om jag då köper supportavtal, får hem senaste versionen, kan jag då använda min databasfil jag fyllt på under 3 år?
 Skrivet av:  Merkurius IP: 194.88.255.225



Svar: Installation/kopia/ominstallation 2010-05-05 09:37
Programmet är så konstruerat att programmet själv kontrollerar status på Din datafil varje gång Du startar programmet. Om man uppdaterat programmet och datafilen är av äldre modell, då uppdateras datafilen automatiskt så att den svarar mot den nya programversionen.

Du kan se att "Testbolaget" är en datafil som skapades 2002 och den filen har hängt med genom alla uppdateringar sedan dess.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 90.231.176.107




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
6 + 2 =