Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

E-handel 2010-05-05 17:34
Hej
Jag kommer starta en webshop och har bestämt mig för Textalks webshopar. Till detta vill jag nu också ha ett bra bokföringsprogram. Hur fungerar Unibas med e-handel? Är det enkelt att få över försäljningen till Unibas för redovisning? Går det även att skapa fakturor i Unibas?

Mvh//Mikael
 Skrivet av:  Mikael IP: 82.99.22.66



Svar: E-handel 2010-05-05 17:58
Från Texttalk kan du dagligen ladda ner din försäljning och får uppställt produkter, summor, moms etc. Detta utdrag kan bokföras direkt i UNI_BAS under något försälningskonto alltså typ dagskassa.

För övrigt finns det adm.program som fungerar direkt med e-handel, men då pratar vi om företeelser som verkligen "drar iväg" i kostnader. Men det kan säkert Textalk upplysa dig om. Se till så att du sitter ner bara när du får höra priset!

Fakturor kan man givetvis skapa hur bra som helst i UNI_BAS, men det har du kanske ingen större nytta av eftersom du får betalt direkt via någon av Textalks sammarbetsbanker.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.144.63



Svar: E-handel 2010-05-05 19:20
Hej,

Tack för snabbt svar.

Ja du menar de bokföringsprogram som de samarbetar med som man kan koppla direkt? De är ju väldigt dyra och de vill jag inte använda. Men då går det göra ungefär samma med Unibas men med lite mer manuellt arbete om jag förstår dig rätt?

MEd fakturor tänkte jag att det finns de som vill betala via faktura och då använda Unibas fakturor. Går det?

Tack igen för snabbt svar. Grymt bra forum

//Mikael
 Skrivet av:  Mikael IP: 90.224.203.187



Svar: E-handel 2010-05-05 21:11
Hej!
Jag tycker själv att det fungerar väldigt bra att använda Unibas och texttalk och då även fakturering. Det jag har lärt mig är att kolla om de som vill ha faktura har betalningsanmärkningar. För mig har det i alla fall varit så att de som strulat också haft betalningsanmärkningar.
 Skrivet av:  Duncan IP: 79.102.224.92



Svar: E-handel 2010-05-05 22:37
Ja Duncan har helt rätt! UNI_BAS går hur enkelt som helst att fakturera med, men sedan gäller det att få betalt...

Det är nog lönsamt att prenumerera på någon tjänst online där man kan kolla kundernas status. Personnummer är ju ett måste samt ålder. Är man inte myndig så går det inte att köpa på faktura. Minsta betalanmärkning så är det också kört.

Det bästa är ju en länk direkt till UPC, men det finns kanske andra som är billigare? Fråga din bank eller Textalk. Sedan bör man lägga på en faktureringsavgift också och denna kan vara allt mellan 40 och 75 kr.

Kundförluster är trots allt svåra att undvika hur mycket man än garderar sig, så se till att vinsten på dina produkter även inkluderar en kundförlust på minst 3% av kunderna.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.154.51




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
10 + 10 =