Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Överavskrivningar 2010-05-11 10:09
Jag har ett minne av att man skiljer på skattemässig avskrivning (överavskrivningar) och redovisningsmässig avskrivning. Ex. jag köper en inventarie av mindre värde som kan direktavskrivas... I skatterättslig mening kan den ju skrivas av direkt och gå iväg och bli en kostnad, men inventarien har ju fortfarande ett värde i verksamheten...

Tänker jag rätt och finns det något sätt att göra detta på i UNI_BAS?
 Skrivet av:  Christoffer IP: 89.253.77.95



Svar: Överavskrivningar 2010-05-11 10:52
Det finns tre former av avskrivning.

1. Omedelbart avdrag
2. Räkenskapsenlig avskrivning
3. Restvärdesavskrivning

Under punkt 1 drar man av sådant som man uppskattar har en livslängd på max tre år, eller att inköpsvärdet understiger ett halvt basbelopp 21,400 kr.
Under punkt 2 finns två alternativ,huvudregeln 30 % avskrivning under vissa förutsättningar eller, kompletteringsregeln med 5 års avskrivning alltså 20%.
Punkt 3 innbär att det skattemässiga och bokföringsmässiga värdet inte behöver vara lika.

OBS att ovanstående beskrivningar är enkelt beskrivna och du bör undersöka reglerna mer ingående i vilket hänseende som du kan använda dessa i din verksamhet.

Såvitt jag förstår finns det inga hinder i att använda UNI_BAS i något av ovanstående moment.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.180.171



Svar: Överavskrivningar 2010-05-11 11:52
OK, det var nog "3" i din beskrivning som jag var ute efter. Det jag vill uppnå är ju att göra så att avdraget skattemässigt blir en kostnad för det aktuella året samtidigt som jag kan se det faktiska värdet på tillgången i bokföringen.

Det finns ingen funktion för detta i UNI_BAS?

Det verkar hur som helst vara ganska krångligt för en nybörjare så det blir nog att bokföra inventarier av mindre värde som "förbrukningsinventarier". Har läst någonstans att Skatteverket accepterar detta, men det känns ju inte så snyggt eftersom det inte ger en korrekt bild av verksamheten och inventarien kommer inte heller specas i inventarieboken...
 Skrivet av:  Christoffer IP: 89.253.77.95



Svar: Överavskrivningar 2010-05-11 19:17
Den skattemässigt största effekten får du genom att använda punkt 1, under förutsättning att du kan balansera din vinst mot ev. kostnadsavdrag. Har du inga eller låga vinster så är 2 eller 3 att föredra. Dessutom passar 3 bättre in vid brutet räkenskapsår.

Det är ju inte så att inventarierna försvinner bara för att du betalar dem och belastar resultatet som en kostnad. Vid bokslut bör man göra en inventering och sätta någon form av värde på alla inventarier av större värde. Detta värde blir beskattat om du inte säljer något förstås.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.143.217



Svar: Överavskrivningar 2010-05-11 23:06
Tack för svaren, jag hänger med! Då återstår bara hur jag rent tekniskt ska göra ett omedelbart avdrag (1)

Fungerar detta:

1. Registrerar kostnad utan faktura (har betalt kontant)
2. Debet på 1220, inventarier och verktyg.
3. Gå till "rapporter" --> "avskrivningar", sätta avskrivningsbeloppet för den aktuella inventarien till hela inköpsbeloppet. --> spara.
4. När bokslutet görs bokförs avskrivningen som en kostnad och belastar resultatet.
 Skrivet av:  Christoffer IP: 89.253.77.95



Svar: Överavskrivningar 2010-05-12 23:43
Ibland slinter fingrarna... I mitt senaste inlägg ska det givetvis vara: "Detta värde blir INTE beskattat om du inte säljer något förstås."

Beträffande ditt förslag om bokföring verkar det korrekt i mina ögon.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.179.99




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
3 + 9 =