Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Årsbokslut med kontantmetoden 2010-05-16 14:10
Jag övertog för ett år sedan rollen som kassör i en ideell förening. Bokföringen för 2009 är med ett undantag klar. Det enda som saknas är det "tekniska bokslutet" i UNI_BAS. (Årsmötet har dock redan godkänt resultatet för 2009.)

Min fråga är kopplad till det tekniska bokslutet: Databas -> Bokslut.
Jag har förstått att man bör vänta med det tekniska bokslutet eftersom det innebär att man stänger året och slänger bort nyckeln. Nu är det så att jag bokför enligt kontantmetoden och då ska jag enligt vad jag har förstått bokföra de kund- respektive leverantörsfakturor som är obetalda vid årets slut.

I mina öron låter det motsägelsefullt. Å ena sidan ska jag vänta med det tekniska bokslutet, å andra sidan ska jag bokföra de kund- respektive leverantörsfakturor som är obetalda vid årets slut. Visst kan jag vänta (vilket jag alltså har gjort), men det känns samtidigt mer logiskt att "bokföra de kund- respektive leverantörsfakturor som är obetalda vid årets slut" när jag fortsätter med bokföringen för 2010.

Vad ska jag göra???

PS. Jag har inte bokfört någonting alls under 2010 än så länge.
 Skrivet av:  Johannes IP: 213.89.83.158



Svar: Årsbokslut med kontantmetoden 2010-05-16 15:05
När man bokfört alla betalningar(in och ut) i det gamla året, då kan man trycka på knapparna "bokför resterande...." som finns under Databas/bokslut (endast för den som har kontantmetoden). Detta kan med fördel göras ett par dagar in på det nya året. Med ett tryck på dessa knappar bokförs de kostnader och intäkter som man haft under föregående år, men som på grund av att kontantmetoden tillämpas ännu inte syns i bokföringen.

Först när man tryckt på dessa knappar kan man bokföra betalningar under det nya året.

Bokslutet kan däremot vänta. I Ditt fall har Du väntat till rätt ögonblick - dvs när årsmötet fastslagit bokslutet. Däremot är jag tveksam till om Du gjort rätt i att vänta med att trycka på knapparna "bokför resterande ....). Detta skulle ju innebära att en kostnad som ni haft under t.ex december 2009 helt enkelt saknas i er bokföring och därmed inte kommit med i den fastslagna balans- och resultaträkningen. Hm...?
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 90.231.176.107



Svar: Årsbokslut med kontantmetoden 2010-05-16 16:41
Jag trodde att trycka på "bokför resterande ..." var detsamma som att göra ett tekniskt bokslut i UNI_BAS. Men så är det alltså inte... Då är min följdfråga; hur jag gör ett tekniskt bokslut och stänger 2009?
 Skrivet av:  Johannes IP: 213.89.83.158



Svar: Årsbokslut med kontantmetoden 2010-05-16 17:00
KORRIGERING!
Både när jag klickade på "Bokför resterande kundfordringar" och "Bokför resterande lev.skulder" möttes jag av meddelandet "Det finns inga fakturor som ej är bokförda".
Bokslutsknappen finns kvar längst ned så nu förstår jag att "Bokför resterande..." inte har något att göra med årsbokslutet/att stänga föregående år.
 Skrivet av:  Johannes IP: 213.89.83.158



Svar: Årsbokslut med kontantmetoden 2010-05-16 19:01
Det tar en stund innan man kommer underfund med alla finesser i UNI_BAS. Notera också att när man tryckt på de aktuella knapparna, så bokförs betalningar under 2010 men som avser 2009 och dessa konton, med automatik på rätt sätt. Alltså debet kundfordringar eller leverantörfordringar.
 Skrivet av:  Åke IP: 90.224.29.100




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
7 + 3 =