Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Går ej att skriva ut 2010-05-17 14:29
Fick svaret vid mitt tidigare inlägg om utskriftsfel (7/5) att söka felet i forumets äldre inlägg (programmet hänger sig och blir en badboll vid utskrifter), men finner inga lösningar. Har Mac 10.6.3 och Unibas 10-02-23. Har senaste drivrutinerna för min skrivare Epson RX685 (6.10).

Nu kommer jag inte längre. Hur löser vi detta? Det är frustrerande att inte kunna skicka iväg sina fakturor.

mvh
Peter
 Skrivet av:  Peter Magnusson IP: 81.233.148.165



Svar: Går ej att skriva ut 2010-05-18 18:50
Jag har haft precis samma problem under snart ett och ett halvt år. I början kontaktade jag supporten men fick bara rådet att installera senaste drivrutinen på skrivaren (som är en OKI2 B6400). Detta hjälpte dock inte utan programmet kraschade fortfarande varje gång något skulle skrivas ut.

Efter lite experimenterande fann jag följande "work around":
1) I OSX väljer jag en skrivare som jag inte har kontakt med på mitt hemnätverk som förvald skrivare (t.ex. mina föräldrars hemma-skrivare)
2) I Unibas väljer jag att skriva ut och i första dialogrutan väljer jag just en skrivaren (t.ex. mina föräldrars)
3) I nästa dialogruta klickar jag på knappen PDF -> "Spara som PDF" och sparar som en PDF lokalt på hårddisken.
4) Slutligen skriver jag ut PDF:en m.h.a. t.ex. Acrobat Reader på OKI2 skrivaren utan problem

Detta kanske är liten tröst men det kan iaf hjälpa dig att komma runt det mest akuta problemet, nämligen att fakturera dina kunder. Även om detta är omständigt så har jag inte brytt mig om att lägga mer engeri på frågan eftersom jag driver min verksamhet som bisyssla och inte har så många transaktioner per år. Dessutom får jag en PDF-kopia på datorn av alla utgående fakturor.

Då är det snarare ett större problem för mig att man inte verkar kunna köra UniBas Standard i fullskärmsläge på Mac. Samt mitt senaste huvudbry, att programmet kraschar VARJE gång jag går in under Rapporter->Artiklar->Artikellista. Med krascha menar jag att programmet hänger sig och CPU:n går upp till 100% samt att "badbollen" kommer fram (ungefär som timmglaset i Windows). Det går iofs snabbt att döda programmet men det är oerhört irriterande, inte minst eftersom jag betalt drygt 1500 SEK för det. Dock har jag inte brytt mig om att felanmäla det eftersom jag tidigare fått väldigt dåligt bemötande (t.ex. då jag la fram problemet med utskrifterna). Istället för ett lösningsförslag fick jag då en knäpp på näsan och i senare diskussioner har jag bl.a. beskyllts för att bara hitta på :-/ Jag skulle gärna vilja prata med snubben som "designat" programmet.

mvh Bertil
 Skrivet av:  Bertil IP: 194.47.128.22



Svar: Går ej att skriva ut 2010-05-18 19:27
Du lämnar en bra beskrivning av Ditt problem och den lösning som Du funnit. Lösningen bygger på att Du väljer en annan skrivare. Rent tekniskt betyder detta att Du väljer en annan skrivardrivrutin och då fungerar det. Det fungerar med den andra skrivardrivrutinen (dina föräldrars skrivare) även om Du inte har den skrivaren tillgänglig. - Ytterligare en fingervisning om att det är skrivardrivrutinen på Din ordinarie skrivare som spökar.

Visst är det knepigt för oss att så att säga skylla ifrån oss på en annan programvara - skrivardrivrutinen. Det är inte svårt för oss att förstå att Du blir irriterad (kanske till och med förbannad) när Du får höra vår förklaring. Du vill förstås höra att "vi ska fixa det", men vi kan inte förändra skrivardrivrutinen - det kan bara skrivarleverantören göra.

Skrivardrivrutinen är som en verktygslåda. Där finns en kapsåg, en fogsvans en sticksåg, en cirkelsåg osv. Alla sågar kan användas för att göra en planka kortare. Alla dessa verktyg ska enligt definitionen för alla skrivardrivrutiner finnas i verktygslådan. Många utskriftsprogram använder kanske fogsvansen för att korta en planka, medan vårt programspråk använder cirkelsågen för att göra samma sak. Din skrivardrivrutin saknar eller har fel på cirkelsågen i sin verktygslåda och det är där problemet ligger.

Du vill inte höra den förklaringen, Du blir förstås irriterad och då kan ett samtal med supporten förstås uppfattas som att vi är snorkiga. "Snubben" (som Du kallar honom) kan inte trolla med skrivarleverantörens program.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 90.231.176.107



Svar: Går ej att skriva ut 2010-05-18 19:56
Tack för snabbt svar.

Ni skriver att: "'Snubben' kan inte trolla med skrivarleverantörens program.".
Det håller jag helt med, men däremot kunde han designat UNI_BAS så det inte kraschar vi dessa problem. En varningsruta som beskriver problemet hade varit mer acceptabelt, men att det totalt hänger sig och man förlorar det arbete man gjort sedan man senast startade programmet är under all kritik! Och ni har rätt i att jag emellanåt blir rejält förbannad på Unicell, och reaktionen blir ju inte direkt bättre av diverse "knäppar" i forumet.

Men tillbaka till frågan. Som jag skrev tidigare håller jag helt med om att ni givetvis inte kan påverka hur skrivarföretagen utvecklar sina drivrutiner. Min motfråga blir därför hur det kommer sig att just UNI_BAS behöver använda specialmetoder/"verktyg" för utskrifter? Att skriva ut på skrivren fungerar nämligen felfritt med samtliga andra program jag använder på datorn, t.ex. Microsofts Officepaket (Word, Excel & PowerPoint), Acrobat Reader, Photoshop, Firefox, FrameMaker, LaTex osv. Det är ju inte direkt "rocket science" det handlar om.

mvh Bertil
 Skrivet av:  Bertil IP: 194.47.128.22



Svar: Går ej att skriva ut 2010-05-18 20:10
Jo Bertil, jag köper Ditt svar till 100% om Du kan garantera att "Microsofts Officepaket (Word, Excel & PowerPoint), Acrobat Reader, Photoshop, Firefox, FrameMaker, LaTex osv." fungerar med alla de skrivrutiner som fungerar med UNI_BAS. Med det menar jag att kombinationen "Din drivrutin/UNI_BAS" inte fungerar. Däremot vet vi att "Kalles drivrutin/UNI_BAS" fungerar (Kalle = en av våra mer än 10.000 kunder). Det är däremot högst troligt att det finns utskriftsproblem med något annat av de nämnda programmet på Kalles eller någon annan av det över 10.000 kundernas program. Vissa kombinationer kan vara svåra. INGEN programleverantör som använder utskrifter kan garantera att programmet fungerar med 100% alla tusentals olika skrivardrivrutiner på alla olika sorters datorer. Detta betyder för den skull inte att alla programleverantörer är pundhuvuden.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 90.231.176.107



Svar: Går ej att skriva ut 2010-05-18 21:06
Givetvis kan ingen garantera något sådant. Hur som helst det jag är mest irriterad över är att programmet kraschar och totalhänger sig istället för att ge ifrån sig ett vettigt felmeddelande. Speciellt då detta innebär att man förlorar nedlagt arbete. Det är det jag syftar på när jag skrev att jag ville snacka med han/hon som designat programmet.

Det börjar kanske bli är dags att göra en rejäl genomgång av arkitektur/design för att lösa detta. Som en bonus kanske vi kunder kan få ett mer individuellt justerbart användargränssnitt också som gör att man kan köra programmet på moderna skärmar utan problem (med en 24tum skärm är UNI_BAS fönstret ett frimärke och man måste nästan ha förstoringsglas á la Sherlock Homes ;-)

mvh Bertil
 Skrivet av:  Bertil IP: 194.47.128.22



Svar: Går ej att skriva ut 2010-05-18 21:15
Vi är där igen. Vi ger ett svar, men svaret är inte det Du vill ha.

Det fungerar helt enkelt så att programmet UNI_BAS skickar över en textsträng till skrivardrivrutinen. Vi vore väl glada om vi skulle få tillbaka ett meddelande från skrivardrivrutinen men istället låser SKRIVARDRIVRUTINEN programmet. Programmet är nu låst - hur menar Du att vi ska hantera ett låst program? Just nu kan vi inte skydda oss från den sista promillen av de skrivardrivrutiner som finns på marknaden. - Prova med en annan skrivare - tyvärr.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 90.231.176.107



Svar: Går ej att skriva ut 2010-05-19 23:04
Peter, ursäkta att jag kapade din tråd. Jag antar att du börjar förstå den frustration jag har inför Unicells bemötande. Efter avhuggningen av tråden antar jag att Unicell anser att saken är "löst".
xxxxxxRedigerat av UNICELLxxxx
/Bertil

UNICELL´s kommentar.
Denna tråd kom att handla om allt annat än utskriftsproblem. UNICELL har avlägsnat ett antal inlägg som lagts in efter ovanstående. Ingenting nytt har därvid framförts, men provokationerna har i de avlägsnade inläggen nått en oacceptabel nivå, vilket varit anledningen till att inläggen avlägsnats.
UNICELL har gett sitt svar. Tyvärr kan det finnas någon enstaka skrivare som inte kan hanteras av UNI_BAS. Om skrivaren fungerar i Testbolaget som alla har möjlighet att prova - då fungerar den skrivaren även framöver. Vi har i nuläget ingen lösning för de fåtal kunder som i efterhand skaffat en skrivare som har en skrivardrivrutin som inte fungerar. Risken att en skrivare inte fungerar är mikroskopisk. Skulle man ändå råka ut för detta - uppdatera skrivardrivrutinen - om det ändå inte fungerar - prova då en annan skrivare.

DÄRMED ÄR DENNA TRÅD STÄNGD - NYA INLÄGG KOMMER ATT AVLÄGSNAS.
 Skrivet av:  Bertil IP: 194.47.128.22




Denna tråden är stängd för nya inlägg.