Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Krediterad leverantörsfaktura 2010-05-18 13:54
Hejsan,

jag matade in en leveratörsfaktura igår och när jag sedan skulle bokföra den såg jag att beloppet inte stämde. Jag kom då på den idiotiska idén att kreditera bort den. Så nu har jag en verifikation som hänvisar till en kreditfaktura som jag inte har.
Så här skulle jag naturligtvis inte ha gjort.
Men vad tusan gör jag nu?

/Leffe
 Skrivet av:  Leffe IP: 205.175.225.22



Svar: Krediterad leverantörsfaktura 2010-05-18 21:02
Om du har lagt in en lev.faktura i lev.reskontran och sedan krediterat densamma, låt vara med visserligen fel belopp, så borde problemet vara ur världen? Allt ska då förhoppningsvis vara nollat och du kan köra in den aktuella fakturan på nytt och denna gång med det rätta beloppet.

Verifikationen du nämner får visserligen ett ver.nummer, men för övrigt är verifikationen helt ointressant och ska bara finnas med för att inte bryta nummerföljden.

Skriv gärna igen om jag tolkar ditt inlägg fel!
 Skrivet av:  Åke IP: 90.224.29.100



Svar: Krediterad leverantörsfaktura 2010-05-19 19:06
Tack för svaret Åke!

Det stämmer att allt är nollat. Så bra att det blev rätt.

Jag förstår att det blir en verifikation, men det står något om kreditnota på verifikationen. Behöver jag skapa en kreditnota och på den skriva som det är, dvs jag förde in en faktura med ett felaktigt belopp och har därför krediterat bort fakturan?

Behöver nog inte förklara att jag är nybörjare inom bokföringen.
 Skrivet av:  Leffe IP: 213.114.137.33



Svar: Krediterad leverantörsfaktura 2010-05-19 21:46
Det räcker om du
1) går in på REGISTRERA-ÖVRIG BOKFÖRING-ÄNDRA VERIFIKAT. Markera verifikatet för kreditnotan. Verifikatet kommer nu upp, och du ser en textruta överst. Du kan där fylla i förklarande text om varför verifikatet ser ut som det gör. Du behöver inte (skall inte) i det här fallet göra några ändringar nere i konteringsfältet, bara i textfältet!
2) Gör motsvarande manöver i den ursprungliga felinskrivna fakturan.
3) Gör en utskrift av de 2 knasiga verifikaten och lägg in i din verifikatpärm.

Klart!

/ Lars Bergström
/ Nöjd UniBas-användare!
 Skrivet av:  lars Bergström IP: 217.211.242.96




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
10 + 9 =