Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Ändra datum 2010-07-22 18:30
När jag skriver en faktura strular det ofta väldigt mycket med inmatningen. Exempel:

1) Varför kan man inte ange datumet innan man har lagt till en kund? Datumet är ju dessutom placerat ovanför kundens indatafält.

2) Efter att man har angett kund är det lätt att fortsätta nedåt i formuläret och därigenom glömmer man att ändra datumet.

3) När jag har lagt till en artikel så kan man inte längre ändra fakturans datum. Ifall man glömde att ändra datumet,(vilket är lätt hänt eftersom kundens namn måste anges först, se ovan), så måste fakturan makuleras och så får man börja om igen. Inte alls kul.

4) Vid granskningen. Ifall fakturan är fel på datumet, så måste såklart allt göras om. Inte bra

Är det bara jag som tycket att detta känns träigt och bökigt? Är det en redovisningsmässig regel/skäl som gör att datumet måste låsas efter att en artikel har matats in?

mvh
Håkan
 Skrivet av:  Håkan IP: 83.183.119.60



Svar: Ändra datum 2010-07-22 23:59
Jag har läst ditt inlägg tre gånger nu för säkerhets skull men blir inte klok på varför du ska ändra datum på fakturor?

Programmet plockar ju fram dagens datum och det är ju så det ska vara. Man ska ju inte kunna skicka ut en faktura idag 22 juli, som det står den 15 juli på. Då blir ju allt fel med förfallodagar etc.

Någonstans mellan raderna får jag den uppfattningen att du kanske skulle ha Uni_Bas samlingsfakturering?. Då kan du lägga in lite av varje och "samla" ihop tills det är dags att fakturera kunden t.ex. vid månadsskifte o.dy.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.161.130



Svar: Ändra datum 2010-07-23 20:59
Hej Åke

Ifall det är som du säger Åke, så är det märkligt att man kan ändra datumet för en faktura överhuvudtaget i UNIBAS.

Dessutom får jag INTE upp aktuellt datum när man skapar en faktura, i alla fall inte i mitt UNIBAS. Är det en option som jag har missat?
Datumet i fakturan kan vara en vecka gammalt, och missar man att ändra det så skickar man ut en faktura med ett fel datum eller så måste man börja om från början med genom att makulera fakturan och börja om från början.

Är jag ensam om detta problem? Att skriva ut fakturor borde väl alla göra?

/Håkan
 Skrivet av:  Håkan IP: 83.183.119.60



Svar: Ändra datum 2010-07-23 21:02
Förtydligande: UNIBAS använder samma datum för en ny faktura som för den senast inmatade. Därför måste man alltid ändra datumet för manuellt när dygnet ändras.
 Skrivet av:  Håkan IP: 83.183.119.60



Svar: Ändra datum 2010-07-23 21:02
Förtydligande: UNIBAS använder samma datum för en ny faktura som för den senast inmatade. Därför måste man alltid ändra datumet för manuellt när dygnet ändras.
 Skrivet av:  Håkan IP: 83.183.119.60



Svar: Ändra datum 2010-07-23 21:27
Det finns en option: "Föreslå föregående verifikationsdatum på nästa verifikation."

Denna option är utmärkt att använda för "verifikationer", (utgifter, inkommande fakturor etc som ofta bokförs veckovis his mindre verksamheter), men för att skapa fakturor så är det inte alls lämpligt eftersom det då bör vara som du skriver Åke nämligen att programmet skall föreslå aktuellt datum.

Jag föreslår att UNIBAS har en option till:
"Föreslå aktuellt datum för nästa faktura" eller använd rent av aktuellt datum fast att verifikationsoptionen är ibockad.

/Håkan
 Skrivet av:  Håkan IP: 83.183.119.60



Svar: Ändra datum 2010-07-23 23:03
Det är rätt som Håkan skriver, det finns en option där man kan kryssa i så att systemet inte automatiskt ändrar datum. Man får då istället hela tiden senast använda datum på verifikationer och fakturor. Denna option är till för den som bokför i efterhand ,vilket inte är tillåtet enligt lag, men måste kunna användas om man t.ex fått sin bokföring förstörd vid t.ex brand. Det är i ett sådant läge behändigt att inte behöva ändra datum från aktuell dag till det datum som man just håller på med vid rekonstruktionen.

Det är sedan rätt som Åke skriver att man i den dagliga bokföringen alltid ska använda dagens datum och man behöver då aldrig ändra datum på en faktura. Optionen "Föreslå föregående verifikationsdatum på nästa verifikation" skall ej vara ikryssad.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.182.147



Svar: Ändra datum 2010-07-24 16:49
Grejen är att en majoritet av Unicells kunder INTE bokför varje dag. Sannolikt en eller två gånger i veckan... Har ni inte förstått det?

Varför inte göra det lätt för användarna?
 Skrivet av:  Håkan IP: 83.183.119.60



Svar: Ändra datum 2010-07-26 17:05
Håkan,
Bokföring och fakturering är ju två olika saker. Jag hör till dem som bokför då och då. Under sommartid kan det säkert ta en månad mellan "varven". Här är det givetvis befogat att ändra datum vilket är det första man gör innan man bokför en transaktion. OBS att verifikatnummer blir kvar i nummerföljd.

Fakturering däremot kan jag inte komma på varför man skulle kunna ändra datum? Kunden väntar givetvis gärna på fakturan hur länge som helst, men som företagare borde den skrivas ut och sändas så fort som möjligt. Har man gjort överenskommelse om annan förfallodag än 30 dgr, kan ju detta ändras lätt.

Mitt Uni_Bas föreslår alltid dagens datum, vilket jag tycker är det bästa. Det kanske ändrar sig med någon option som nämns ovan, men jag begriper inte varför, i faktureringssammanhang.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.166.112




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
10 + 6 =