Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Utbetalning utan faktura 2010-08-19 15:18
Jag har hamnat i en situation som får mig som ovan bokförare att klia mig i huvudet.
Jag beställde via Telias hemsida ett årsabbonemang för 3g till min mobil. Jag valde att betala med mitt företags Visa. Van vid att e-handlare alltid avslutar med en kvittosida som går att skriva ut så blev jag rätt förvånad när processen slutade direkt efter att systemet bekräftar att pengar dras från mitt kort. Inget mer, bara klart slut. När jag kontaktar Telias support så har de inget att säga mer än att det funkar som de vill, och det enda spår jag får är ett SMS som bekräftar att tjänsten är levererad och en rad på kontoutdraget för kortet.

Min fråga är ju hur jag kan bokföra detta (kontona är väl självklara, 1920 (mitt bankkonto med Visakortet kopplat) mot 6210 (telekommunikation) med 25% moms) Kostnader utan faktura skulle väl vara rätt plats att skriva in det, men jag har ju inte ens ett kvitto att komma med. Hur gör jag pappersexercisen för detta? Revisorn vill väl ha något att prassla med antar jag...

Relaterad fråga, om man köper refill till kontantkort hos Teliabutiken skriver de 0% moms på kostnaden. Jag har inte sett någonstans att telefonkostnader är momsfria, och min hemtelefonräkning belastas med 25%. Bokför jag som de skriver på kvittona, eller bokför jag det med moms?
 Skrivet av:  Lars Olof Norell IP: 80.86.77.234



Svar: Utbetalning utan faktura 2010-08-19 15:52
Beställde/handlade du via Telia Privat eller Telia Företag?
Beställde du via Företag borde du definitivt kräva ett få kvitto med momsspec.
Handlade du Privat har du ju ett privat 3G-konto, inte avdragsgillt )-:

Beträffande moms måste det vara specificerat på kvittot för att få bokföras.
 Skrivet av:  Tore IP: 81.233.39.126



Svar: Utbetalning utan faktura 2010-08-19 16:45
Eftersom jag betalade med mitt företagskort så är det ju företagets 3g-abb. Om jag skulle slå till på skrivarpapper på ICA och betala med företagskortet så blir det ju inte privata papper för det. Kontantkorten hanteras av Telia privat, så vill man köpa på Telias site så går det inte komma förbi dem.

Vad händer om jag skulle sälja mina produkter (tjänster) som ju är momspliktiga och på fakturan skriva 0% moms fast ändå ta ut ett pris som skulle varit inklusive moms? Det kan väl inte gärna vara lagligt, då stjäl jag ju pengar från staten. Blir det dessutom som med egenavgifter att köparen då blir skyldig att betala in moms på beloppet? Det luktar momsfiffel i miljonklassen hos Telia. Eller kanske bara i den lokala teliabutiken
 Skrivet av:  Lars Olof Norell IP: 80.86.77.234



Svar: Utbetalning utan faktura 2010-08-19 17:25
Betalningsmedlet betyder inte ett dugg vid bedömning om köpet är privat eller inte. Köper du falukorv (för privat bruk) i ICA-butiken och betalar med företagskortet kan du inte bokföra det som kostnad i företaget.
Likaså KAN du köpa skrivarpapper med privat kort men ändå bokföra det som kostnad i företaget.
Just mobilkostnader som kan gälla för såväl privatbruk som i arbetet är SKM kanska petiga med...
Varför Telia inte anger moms vid köp av refillkort vet jag inte (fråga), men du kan inte själv räkna ut och bokföra moms som inte finns på verifikat (kvitto).
 Skrivet av:  Tore IP: 81.233.39.126



Svar: Utbetalning utan faktura 2010-08-19 17:46
... men jag skulle förstås bokföra kostnaden i företaget (om abonnemanget endast utnyttjas där). Förhoppningsvis kan du printa ut info om pris + moms från någon Telia-sida? Detta i kombination med kontoutdrag och förklaring till varför kvitto/faktura saknas skulle nog SKM kunna godtaga.
Om du inte har AB är revisorn bara rådgivande, så honom/henne behöver du inte bekymra dig så mycket om.
Kostnader utan faktura och konto 6220 verkar OK.
 Skrivet av:  Tore IP: 81.233.39.126



Svar: Utbetalning utan faktura 2010-08-19 17:48
Det är bara att glömma att få vettiga svar från Telias kundtjänst :-) Jag ringde Skatteupplysningen. De säger att det går att se refillkortet som en valuta, ett presentkort. Ingen moms på sådant. Momsen kommer vid användningen av "valutan". Finns nog inget vettigt sätt att få fram en redovisning på detta, så man får väl bara redovisa kostnad utan moms och hålla tummarna.

Någon som har några tips på min första fråga, hur hantera kostnaden som bara syns på mitt bankutdrag? Förutom att jag får redovisa kostnaden utan moms då...

Lars Olof
 Skrivet av:  Lars Olof Norell IP: 80.86.77.234



Svar: Utbetalning utan faktura 2010-08-19 17:49
Tryckfel.
Kto 6210 är ok.
 Skrivet av:  Tore IP: 81.233.39.126



Svar: Utbetalning utan faktura 2010-08-19 17:51
Hoppas du ser att vi "gick om" varandra med inlägg.
 Skrivet av:  Tore IP: 81.233.39.126



Svar: Utbetalning utan faktura 2010-08-20 14:52
Tack Tore.
Jag får väl testa som du säger, och bifoga lite beskrivande information. Har man tur så slipper man att skattmasen vill kolla närmare på bokföringen, och ännu mer tur så godtar dom det enligt ditt förslag om de dyker upp :-)

Nåväl, det här gör det bara tydligare att det är en bra mycket bättre idé med ett fastprisabbonemang för firmamobilen. Mycket mindre krångel. Frågan är bara vilken operatör, men den frågan är för ett annat forum.

Lars Olof
 Skrivet av:  Lars Olof Norell IP: 80.86.77.234



Svar: Utbetalning utan faktura 2012-02-11 20:57
Jag har precis hamnat i samma rävsax. Efter lite mer krånglande med Telia och revisor har jag kommit fram till följande:
Påfyllningen ses som en förskottsbetalning och redovisas som tillgång.
När du sedan ringt för pengarna kan du begära ut ett separat momskvitto från Telia. Detta bokförs då mot tillgångskontot du skapat.

Själv kommer jag illa kvick baka om Refillet till ett Företagsabonnemang för det bir alldeles för mycket bokföringsjobb att köra med Refill.
 Skrivet av:  Björn IP: 78.82.225.36




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
7 + 9 =