Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Felaktig summering? 2010-09-04 14:27
Hallå!
Jag försöker lägga in en faktura under leverantörsfakturor som är på totalt 442,50 kr vilket inkluderar 25 % moms med 88,50 kr. Unibas räknar dock om momsen till 110,63 kr men skriver i Totalfältet längst ner på sidan, raden Momstotal, den korrekta momsen tills jag trycker igenom då den ändras till 110,63. Arghhh! Jag har en skärmdump på det hela men kan tyvärr inte displaya det på här på forumet.

Kan någon hjälpa!?
Tommy
 Skrivet av:  Tommy IP: 94.254.86.19



Svar: Felaktig summering? - Nej - summan är OK 2010-09-04 15:13
Du har 2 fält där Du kan registrera belopp:
- Belopp (brutto - inklusive moms)
- Nettobelopp (Brutto minus moms)

Du anger att Din faktura är på 442,50 BRUTTO (totalt). Om du registrerar i rätt fält av de båda beloppsfälten alltså - registrera 442,50 i bruttofältet, då får Du moms 88,50.

Om Du däremot registrerar 442,50 i Nettofältet, då får Du momsen uträknad på bruttobelopp 553,13 som då ska vara just 110,63.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.176.52



Svar: Felaktig summering? 2010-09-04 15:47
Hur jag än gör så blir det inte rätt. Ändrar jag i BRUTTO-fältet så leder det till samma ändring i NETTO. Nollar jag ett av fälten nollas allt. Visst blir momsen rätt om jag matar in i NETTO men fakturatotalen stämmer inte...
 Skrivet av:  Tommy IP: 94.254.86.19



Svar: Felaktig summering? 2010-09-04 18:53
Du har inte angett att det skulle röra sig om en speciell leverantör - MEN, kan det möjligen handla om en EU-leverantör eller en leverantör utanför EU -eller är det en leverantör som har omvänd momsplikt?
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.179.221



Svar: Felaktig summering? 2010-09-05 07:49
Hallå igen!
Jag kom fram till ovanstående innan jag läste föregående inlägg och vips stämmer beräkningen om jag lägger in den som svensk. Jag hade lagt in leverantören som EU-leverantör då de har sitt säte i DK. Leverantörens faktura är klockren med all spec. Lägger jag in dem som EU-lev blir det fel siffror jämfört med fakturan. De har ett SE-nr som börjar med EU+9 siffror.

Jag har två frågor:
1. Ska den då läggas in som EU eller svensk?
2. Varför beter sig programmet som den gör avseende ovannämnda problem, dvs det går inte att ändra BRUTTO eller NETTO fälten var för sig? Skatteteknisk, ja visst men jag förstår inte.

Jag är imponerad av att UNICELL har support en lördag och dessutom kväll! :)
 Skrivet av:  Tommy IP: 94.254.86.19



Svar: Felaktig summering? 2010-09-05 23:43
Hej Tommy,
Detta med momsen är lite klurigt. Om du blir fakturerad från ett EU-land så ska det landet lägga på samma moms som i det land man leverar till.

T.ex. Tyskland har 19% moms och skickar faktura till Sverige = 25% moms
Danmark har 25% moms och skickar faktura till Sverige= 25% moms

Om du skickar faktura till Tyskland ska alltså momsen vara 19% och till Danmark 25%
Frågan är om din danska leverantör har ett svenskt momskonto? Då ska momsen betraktas som svensk. Du måste givetvis lägga in den rätta momsen på respektive EU-leverantör.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.169.63



Svar: Felaktig summering? 2010-09-06 08:01
Oj Åke, där är vi nog inte helt överens.

När vi säljer något till företag (där vi har ett momsregistreringsnummer) inom EU läggs ingen moms på alls.
Säljer man däremot till privatperson inom EU - då behandlas kunden som om han vore svensk (full moms).

Säljer man till någon utanför EU, läggs ingen moms på.

Vänder man på detta så är det så att om ett momsregistrerat företag i Sverige har en leverantör i land inom EU skall leverantören inte lägga på moms alls. Detta under förutsättning av att han har företagets (kundens) momsregistreringsnummer. När detta inköp bokförs, bokför man momsen både fram och tillbaka i samma verifikation - dels som ingående moms och dels som utgående moms.

Köper man från land utanför EU skall man inte betala varken det landets moms eller svensk moms till företaget som levererar. Däremot kommer man att få betala införselmoms till den speditör som sköter förtullningen.

Om man nu råkat betala t.ex Tysk moms på ett inköp från Tyskland (leverantören hade inte köparens momsnr), då kan man kräva att få tillbaka den Tyska momsen - från de TYSKA momsmyndigheterna. Ofta jobbigare än lönsamt. Om momsen inte krävs tillbaka får man bokföra även den utländska momsen som en del av den totala kostnaden och man får inte dra av den momsen i sin deklaration som msn gör med all annan ingående moms.

UNI_BAS sköter all denna trafik automatiskt om man bara väljer rätt när man lägger in leverantören: Svensk/EU eller exportleverantör. Summeringen blir inte fel i UNI_BAS.
Om leverantören inte har Ditt momsregnummer måste man ange att det är en svensk leverantör, men man måste då ta med eventuell tysk moms i varukostnaden. Momsen får då inte registreras på något momskonto.

- Och visst finns det undantag från ovanstående. Ett tyskt företag kan t.ex vara momsregistrerat i Sverige. I det fallet ska en sådan leverantör lägga på normal svensk moms som man som kund får dra av i sin bokföring. Men han måste då ha ett svenskt SE-momsnummer.
- Och säkert finns det många fler andra undantag - det får ju inte vara lätt att driva företag.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.179.221



Svar: Felaktig summering? 2010-09-06 12:44
Ja jag får nog läsa på mina momskunskaper eftersom det ändras ideligen i dessa sammanhang. Som tur är har vi ingen moms i min nuvarande vereksamhet (än så länge!)

Det är ju skönt att veta att NÅGON har koll i denna snårskog. Jag har nog tänkt i de banor som avser privatpersoner som handlar. Sedan är det nog olika hur man resonerar i vissa länder. Jag vet företag som köpt prylar från USA , där man lagt på moms, visserligen låg, men ändå. Givetvis kan man då ta momsen som en ren kostnad och skriva av den. Det är helt tillåtet.

För privatpersoner som köper prylar från exempelvis USA, kan det bli kostsamt då speditören är tvungen att lägga på svensk moms och dessutom ska vi inte glömma tullen.
 Skrivet av:  Åke IP: 81.234.102.17



Svar: Felaktig summering? 2010-09-06 19:49
Tack för all feedback!
Handel med moms utanför Sverige är nytt för mig, trodde jag hade en uppfattning vad som var viktigt att uppmärksamma. Under dagen har jag kollat med Skatteverket samt kunnat konstatera att det blivit ett missförstånd mellan företaget jag handlat från och mig. Det som är skumt är företagets angivelsen av ett SE-nummer som inte finns reg i Sverige. Summa kardemumma har Unicell koll på läget enligt senaste inlägget. Och, sumeringen blir inte fel i UNI_BAS. Det var faktiskt det som fick mig in på rätt spår.

Trevlig kväll!
Tommy
 Skrivet av:  Tommy IP: 94.254.86.19



Svar: Felaktig summering? 2011-06-21 10:01
Hej! Jag driver en kunsultfirma och skickar faktura till minna kunder. ex för varje tjänst så tar jag 224kr, ska jag lägga på 25% i moms eller ska momsen dras av på 224kr?
Vad finns det för regler om momsen pratar man moms innan eller efter man kommer överens om priset?

Tack
MVH
 Skrivet av:  Mufa Z IP: 192.138.111.176



Svar: Felaktig summering? 2011-06-21 17:59
Normalt gäller pris utan moms när man diskuterar pris mellan företag. För att förtydliga under diskussionens gång, således varken före eller efter, kan man ange att moms tillkommer.
 Skrivet av:  Tore IP: 83.251.104.136




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
5 + 2 =