Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

utlandsförsäljning 2010-09-17 17:17
Jag har köpt och importerat en vara från land utanför Eu och betalat förstås tuldeklarerat och betalat 12% mervärdskatt. ingen tullavgift för varan i frågan hade 0 tullavgift. Sen sålde jag vidare varan till tyskland med en viss vinst. Jag undrar om hur bokför man sådan affär. hur gör man med momsen?

mvh
patris
 Skrivet av:  patris IP: 90.227.130.71



Svar: utlandsförsäljning 2010-09-25 08:48
Du har mycket riktigt betalat s.k. införselmoms när Du köpte varan från land utanför EU. Den momsen bokförs som vanlig ingående moms.

När Du sedan säljer varan till ett land inom EU, beror det på om kunden är ett momsregistrerat företag eller en privatperson. Till privatperson säljer Du på helt vanligt sätt som om personen vore svensk - lägg på moms som vanligt (detta sker automatiskt om du i kundregistret väljer "Svensk"). Om kunden är ett momsregistrerat företag säljer Du utan att lägga på moms (detta sköts automatiskt i UNI_BAS om Du i kundregistret anger "EU").
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.179.221



Svar: utlandsförsäljning 2014-06-25 08:45
Jag får en faktura (tullräkning) från tullverket med en summa för enbart införselmoms. Hur ska jag bokföra det. Blir det som leverantör faktura eller " kostnadet utan fakturer". ?
För att kunna kontra införselmomsen mot 2640 måste jag förmodligen bokföra det som kostnader utan fakturer. Men den är inte rätt kanske för det är väl en leverantör faktura , eller?

Mvh
Patris
 Skrivet av:  patris IP: 90.224.75.54




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
8 + 1 =