Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Betalning faktura utan registrering 2010-09-27 13:13
Hej!
i Samma tillfället skulle Jag registrera en leverantorsfaktura först i en verifikation sedan registrera betalningen till fakturan i en annan verifik. Under processen reg.leverantors faktura har programmet hoppat direkt till Kostnader utan faktura och den har sparat !
Hur kan jag åtgärda felet ?eller 1st registrera och sedan betala?
Tach på förhand.
Khalid
 Skrivet av:  Khalid IP: 81.232.47.190



Svar: Betalning faktura utan registrering 2010-09-27 23:51
Om jag förstår dig rätt, så har du registrerat en leverantörsfaktura som en verifikation? Menar du att du bokfört denna som en leverantörskuld?

Du har sedan betalat fakturan och registrerat detta i en verifikation. Jag antar att du då gått in på "Övrig Bokföring"?

Det är svårt att komma med råd när man inte vet exakt vilken procedur du har använt. Det riktiga är ju att lägga in leverantörerna i "Leverantörsregistret", därefter registrera leverantörsfakturor i "REGISTRERA /LEVERANTÖRSFAKTUROR". När sedan den aktuella fakturan betalas via ditt betalkonto, så går du in på REGISTRERA/BETALNING TILL LEVERANTÖR. Här letar du rätt på fakturan och bara klickar och spara, så blir den bokförd automatiskt.

Om du har bokfört fel i en verifikation, så går du antingen in och rättar verifikatet. Titta på videon som finns för detta. Du kan också gå in och göra en ombokning, där du bokar kontona precis tvärtom, alltså DEBET till ditt betalkonto och KREDIT på ditt kostnadskonto. Det viktiga är att alla kontosaldon stämmer på öret.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.169.63




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
9 + 3 =