Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Fakturatotal 2010-10-03 22:21
Varannan vecka skall jag mata in fakturan från Eurocard i Unibas som "Leveransfakturor".
Fakturan från Eurocard består av 10 till 30 olika delfakturor/kvitton som jag har köpt med Eurocards kort.

Ibland stämmer inte "Fakturatotalen" som Unibas räknar ihop med den summan som Eurocards faktura anger. Då måste man såklart leta upp vad som man har matat in fel i Unibas. Nu kommer klon:

Det är mycket svårt att hitta felet eftersom Unibas skriver delfakturornas nettobelopp.

På ALLA fakturor står totalbeloppet, (btuttobeloppet), så varför inte summera ihop den istället? Det går mycket fortare att hitta avvikelsen/felet i inmatningen.
Nu komemr säker många att klaga på att jag har fel, men kan inte ett bra alternativ vara att skriva både neto och bruttosumman?


mvh
Ulf
 Skrivet av:  Ulf IP: 83.183.119.60



Svar: Fakturatotal 2010-10-04 11:04
Du bokför alltså en faktura som består av många olika kostnader som ska bokföras på olika konton. I alla bokföringsprogram bokförs nettobeloppet på respektive kostnadskonto. Det är inte svårt att förstå att det då blir lite svårt att följa upp vad som bokförts om det på fakturan istället framgår bruttobelopp. Som väl är så visas nettobeloppet på de allra flesta fakturorna. Undantaget är just kontokortsfakturor som kan visa bruttobeloppen.

Det finns mig veterligen inget bokföringsprogram som visar både nettobelopp och bruttobelopp rad för rad så som Du önskar.

Om Du råkar ut för att Du på någon rad bokfört fel - hoppas det inte händer för ofta, kan Du genom att klicka på en felaktig rad lätt ändra den.

Man kan också se till att fakturatotalen stämmer (obs! totalen måste stämma) genom att göra en preliminär kontering på ett bevakningskonto. När Du så sparar fakturan skapas posten i reskontran med rätt belopp. Gå sedan till Registrera/Övrig bokföring/Ändra verifikat. Där kan Du lätt göra de ändringar som behövs. - Totalen måste stämma därför att det är den som kommer att bokföras på leverantörskontot och den konteringen kommer Du inte att kunna ändra så enkelt.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.176.52



Svar: Fakturatotal 2010-10-04 14:53
Hej

Tack för svaret. Dock kan jag tyvärr bara återupprepa min anmodan.

Problemet är att veta var felet ligger när jag har matat in en massa olika kostnader och bruttototalen inte stämmer. Felet hittas mycket fort om bruttobeloppet fanns med i listan. Varför då? Jo därför att bruttobeloppet finns ALLTID med på alla kvittona, (liksom momsen). (Netto beloppet är ibland inte med, och är ofta utskrivet med en liten text.)

Tycker det är ovidkommande ifall det inte finns något annat bokföringsprogram på marknaden som visar netto och brutto. Det viktiga är väl ändå att Unibas blir ett så användarvänligt bokföringsprogram som möjligt???

Jag förstår att nettobeloppet bokförs på olika konton, men det är inte det som är intressant här. Det viktiga är att hitta ett fel.

mvh
Ulf
 Skrivet av:  Ulf IP: 80.254.147.132



Svar: Fakturatotal 2010-10-04 22:29
Hej Ulf,
För några år sedan hade jag liknande problem, fast med AMEX. Det stora problemen kom när man smällde ihop inköp och hotellrum, mat m.m. från både Sverige och utomlands. Revisorn på mitt företag krävde att varje delfaktura/kvitto skulle konteras tillsammans med konteringsstämpel och där separerades från början div. konton samt ev. moms.

På varje delfaktura fanns då ett nettobelopp och dessa nettobelopp var ju lätt att räkna ihop likaväl som totalbeloppen.

Sedan är i alla fall jag av den åsikten att beloppen MÅSTE vara rätt från början. Man får inte ha så bråttom så att beloppen blir fel utan de ska givetvis dubbelkollas innan man sparar verifikatet.

Jämför gärna med att betala 10-30 inbetalningar via internetbank. Visst kollar man att beloppen är det rätta innan man godkänner betalningen.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.169.63




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
2 + 9 =