Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Registera kostnader via egen insättning 2010-10-13 08:07
Hej! Jag är ny..företagare! Jag har kostnader som jag betalt för privata pengar innan uppstart. Hur får jag in det i bokföringen? Kan man simulera in beloppet på BG/PG och sedan dra kostnaden (bokföra beloppet) på kostnader utan faktura? Är villrådig efter att ha läst alla inlägg om egen insättning här! Jag har ju inget att lägga in i praktiken.. det är ju redan inlagt i kostnaden?
Hoppas på rådigt svar!

Gunilla S
 Skrivet av:  GunillaS IP: 81.224.197.19



Svar: Registera kostnader via egen insättning 2010-10-14 09:21
Det sägs att bokföring är så svårt, men det är det egentligen inte. Läs gärna den lilla kursen "Lär Dig bokföring på 20 minuter" - ett pdf-dokument som ligger i Din UNI_BAS-mapp på hårddisken - den är till stor hjälp oavsett vilket bokföringsprogram man använder.

Din fråga handlar om detta med DUBBEL BOKFÖRING. Vi bokför ju alla händelser som har med ekonomi att göra. Så fort pengar rör sig inom företaget gör vi en notering av den transaktionen i vår bokföring. Det spelar ingen roll vad för slags transaktion vi bokför, så händer det alltid minst 2 saker.

Om vi flyttar pengar från vår kassa till banken - då minskar kassan och banken ökar.

Om vi köper något och betalar från kassan - då minskar kassan och våra kostnader ökar, dessutom ska vi få tillbaka den moms vi betalat, vilket betyder att vår skuld tllt staten minskar.

Om Du nu köpt något och betalat ur egen ficka, då får ju företaget en skuld till Dig. Du bokför den skulden genom att Du väljer kontot för egen insättning (skulden ökar) och den andra saken som sker är att företagit har fått en kostnad (välj kostnadskonto) - kostnaden ökar.

Du skrev: "Jag har ju inget att lägga in i praktiken.. det är ju redan inlagt i kostnaden?". när Du lade in kostnaden - vilket konto använde Du som betalkonto - kassa, bank...eller? Här skulle Du ha använt kontot "Egen insättning".
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.176.52



Svar: Registera kostnader via egen insättning 2010-10-14 18:15
Jag har inte lagt in något alls i Boföringsprogrammet än! Ny sedan denna månad.
Jag är momsregistrerad f om 1/10-10! Jag startar upp "verksamheten" med skarpt läge 1/11.
Alltså det är då jag kan ta emot kunder!

Jag har köpt en hel del ur egen plånbok, och har inte fått BG/PG uppgifterna från min bank än.
Jag undrar på vilket kontonr jag ska lägga in summan av de kronor jag lagt ut, för att därav sedan lägga in företagets utgiftskvitton/fakturor! Kan jag lägga upp fakturaavsändaren som leverantör och sedan bokföra betalning till leverantör från exempelvis Konto "Kassa"?
Jag blir inte klok på detta men man lär sig vart eftersom, det viktiga är att det blir rätt från början! Jag vill kunna själv för att ha överblick över rörelsen..!
Många o krångliga frågor vart det, men jag vet att ni är så.. bra på att ge bra svar här!
Blir inte klok på skillnaderna balanskontona.
/Gunilla
 Skrivet av:  Gunilla S IP: 81.224.197.19



Svar: Registera kostnader via egen insättning 2010-10-16 22:13
Vilket kontonummer du ska använda har att göra med vilken form av företag du har. AB eller HB eller Enskild firma. Som Unicell skriver ovan, så ska egna insättningar bokföras som skuld till dig, alternativt aktietillskott (vid AB).

Fakturaavsändare är = Leverantör. Du bokför utbetalningen från kassa om nu pengarna tas där, annars det aktuella betalkontot. Kredit betalkonto och Debit aktuellt kostnadskonto.

Balanskonton är dina tillgångar i princip, alltså Bankkonton, kassa, Plusgiro eller liknande. Även förskott och utestående fordringar kommer på balansen.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.169.63



Svar: Registera kostnader via egen insättning 2010-10-17 02:19
Gunilla skrev: Kan jag lägga upp fakturaavsändaren som leverantör och sedan bokföra betalning till leverantör från exempelvis Konto "Kassa"?

Jag förutsätter att du har enskild firma.

Så till din fråga om att betala från kassa....
Det kan du göra, men först måste du föra in pengar till kassan!
Det gör du genom att göra en egen insättning. Firmans skuld till dig ökar därmed, samtidigt som tillgången i kassan ökar. Nu, när du har en tillgång i kassan kan du betala leverantören genom en kassatransaktion.
OBS: Det MÅSTE finnas pengar i kassan innan du gör betalningen. Kassan är en fysisk tillgång, och kan ALDRIG vara negativ. Kassan kan bli noll, men aldrig negativ! I samband med uppstart, när man är ovan vid att hantera läget kan det vara pedagogiskt att använda termen "kassa", men du kommer rätt snart att se att det går lika bra att betala leverantörer direkt med "egen insättning".

/ Lars Bergström
/
/ Nöjd UniBas-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.64.251.19




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
3 + 9 =