Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

vad händer vid "återgå till säkerhetskopia"? 2010-10-14 17:05
Hej!
Jag köpte programmet och har bofört fel några dagar, jag har ej sparat någon säkerhetskopia ännu.

Kan jag radera allt jobb och starta om från början med hjälp av att "återgå till säkerhetskopia?"

Vad händer om jag trycker på den knappen?

Eller måste jag stänga ner och köpa ett nytt program om jag vill göra om jobbet?

/rosemarie
 Skrivet av:  rosemarie IP: 79.138.146.56



Svar: vad händer vid "återgå till säkerhetskopia"? 2010-10-14 18:51
1. Du behöver aldrig köpa ett nytt program!

2. Kontrollera om Du har en säkerhetskopia. - Det bör alltid finnas åtmisntone 1 i mappen "Kopior" i Din UNI_BAS-mapp. (Det bör automatiskt ha skapats en säkerhetskopia när datafilen ursprungligen skapades)

3. Tryck på knappen Databas/verktyg/Återgå till säkerhetskopia och följ instruktionerna på skärmen Det skapas då en ny datafil som har exakt den status som datafilen hade när säkerhetskopian gjordes.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.44



Svar: vad händer vid "återgå till säkerhetskopia"? 2010-10-20 13:41
Hej.
Jag hittar tyvärr ingen säkerhetskopia. Jag hittar heller ingen mapp som heter kopior i uni bas mappen (mappen med unibas filer som kommer upp via återgå till säkerhetskopia/importera säkerhetskopia)
Kanske det inte sparades någon mapp med kopior och säkerhetskopia när datafilen skapades?

Om det inte finns någon kopia sparad, hur gör jag då?
 Skrivet av:  rosemarie IP: 95.209.96.199



Svar: vad händer vid "återgå till säkerhetskopia"? 2010-10-20 16:55
Är du verkligen säker på att det inte finns en mapp som heter "kopior" Klicka på utforskaren (Windowssymbolen längst ner till vänster och högra musknappen) Gå till C:/ klicka, gå till Unibas och klicka och där i mappen borde den tredje mappen heta "kopior"? Klicka här så borde du få upp någon fil som bl.a. innehåller ett datum. Varje säkerhetskopia daterar sig själv och det är bara att gå bakåt i datumordning.

I ditt fall borde det finnas en kopia som börjar med ditt företagsnamn och sedan aktuellt datum samt ett id-nummer...

Har du supportavtal så är det bara att ringa Unicell.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.169.63



Svar: vad händer vid "återgå till säkerhetskopia"? 2010-10-20 23:04
Tack för hjälpen, nu hittade jag mappen kopior iaf, men den var dessvärre helt tom :-/
 Skrivet av:  rosemarie IP: 95.209.96.199



Svar: vad händer vid "återgå till säkerhetskopia"? 2010-10-21 22:57
Har du serviceavtal, ring!

Har du gjort fel kan du alltid använda funktionen
REGISTRERA - ÖVRIG BOKFÖRING - ÄNDRA VERIFIKAT för att korrigera felaktiga konteringar och istället skriva in det hela på "rätt" sätt.

Titta på instruktionsvideorna som finns på UniCells hemsida, där finns det här beskrivet. Prova först den här manövern i testbolagets bokföring, innan du börjar fixa i din egen bokföring.

Och, viktigt, spara en säkehetskopia av din databas innan du börjar justeringen. Skulle du göra något fel, kan du alltid återskapa bokföringen i sin helhet i det skick det är just nu!

För övrigt: Det är alltid tillåtet att korrigera felaktiga inmatningar (faktum är att man -skall- korrigera felaktigheter). Använder man UniBas -funktionen "ÄNDRA VERIFIKAT" så sköts allt enligt regelboken, eftersom UniBas -korrigera-poster, till skillnad från det felaktiga sättet, att -radera- en bokföringspost.

Du bör också se till att programmets inställning för back-up är rimligt satt. Varannan vecka är en vettig back-up-tid för en firma med få verifikat.

/ Lars Bergström
/ Nöjd UniBas-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.64.251.19




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
2 + 3 =