Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Bokföring av reseräkning 2010-10-18 14:23
Hej! driver ett nystartat AB med en anställd (jag). Nu ska jag lämna in en reseräkning med diverse utgifter för resor, bil, parkering, traktamente osv.

Undrar nu hur detta bokas i företaget:

1. ska alla utgifter bokas under mest lämpligt kostnadskonto (tex resekostnader, körersättning etc) och motbokas mot bank, därifrån jag sen betalar ut till den anställde?
2. Eller finns det något särskilt konto för ersättningar till anställda, som jag måste boka "via" först?

Tänker mig att man kanske måste kunna visa upp exakt hur mycket som betalts ut till anställd som kostnadsersättning. I fall 1 blir det ju utspritt och svårt spåra bakåt? Är som ni märker nybörjare på detta. tacksam för svar, gärna med kontonummer....
 Skrivet av:  Bernt Gunnarson IP: 195.216.52.232



Svar: Bokföring av reseräkning 2010-10-20 00:05
De kostnader du nämner går under klass 7. Exempelvis 7331 om milkostnaden är max 18,50 kr. Här kan man också bokföra parkeringsavgifter, men dessa måste vara relaterade till Tjänsteförrättningen. Körjournal för bilen måste du upprätta för att senare kunna visa SKV vid eventuell kontroll.

7322 avser skattefria traktamenten i Sverige. Notera att traktamenten ofta är förknippade med övernattning och därför är det enklare att samla kvitton och göra avdrag direkt i bokföringen för dessa.

Du kan skapa olika kostnadskonton för de som är anställda vilket nästan är ett villkor i ett AB. Notera att resor från hemmet tiil den normala arbetsplatsen (kontoret) ej är avdragsgilla.

För övrigt blir betalkontot givetvis motkonto (kredit)

Ackumulerar du reseräkningar och betalar t.ex. en gång i månaden, bör de först bokföras på 2822 som är skulder för reseräkningar.

Reser du mycket i tjänsten, kan det vara mer lönande att låta bolaget köpa bilen.

Slutligen, visserligen är du som ägare till ett AB, även anställd när du tar ut lön, men det finns en hel del bestämmelser och regler när det gäller ägare/delägare av ett fåmansbolag. Kolla med SKV eller din revisor.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.169.63



Svar: Bokföring av reseräkning 2010-10-25 16:25
Hej Åke och tack!

Kostnadskontona ska jag nog finna ut. Det jag mest undrade om var det du skrev om " du kan skapa olika kostnadskonton för de som är anställda....".

Menar du alltså att varje anställd får ett eget kostnadskonto, som jag krediterar totalbeloppet av alla debiterade enskilda kostnader ( på de olika kontona du nämner)?

Det betyder då att vid utbetalning, som antas ske direkt, blir det sen debit detta kostnadskonto och kredit banken?

Antar att syftet då är att kunna följa hur mycket som har passerat den anställdes kostnadskonto. Det är inget jag själv är intresserad av så jag antar det är till för skatteverket och revisorn?

Vilka är verifikaten här? Den anställde lämnar in en reseräkning och bakom denna finns ett antal kvitton, men det finns ju också ansrpåk utan kvitto som t.ex traktamente. Använder jag reseräkningen som ett verifikat (med kvitton fastsatta bakom) och sen bokar jag alla kostnaderna mot detta?

Tusen tack på förhand!
 Skrivet av:  Bernt IP: 195.216.52.232



Svar: Bokföring av reseräkning 2010-10-28 13:21
Hej,
Vad jag menade är att du KAN skapa olika konton som du debiterar, inte krediterar. Kredit blir på betalkontot. Naturligtvis kan du ha alla anställda på ett enda konto.

En reseräkning ÄR ett verifikat, men det är din skyldighet att kolla så att den stämmer. Du kan betala vad som helst i milersättning, men allt utöver 18,50 kr räknas då som lön med tillkommande soc.avgifter.

Betalar du ut ett traktamente behövs inga kvitton utan på verifikationen ska stå personuppgifter samt syftet med traktamentet. Nornalbelopp inrikes är kr 210 dessutom finn det tilläggsbelopp för ospecifierad övernattning. Verkligheten brukar annars vara att mat + hotell kostar betydligt mer än vad traktamentet medger och då drar man givetvis av de faktiska kostnaderna istället.

Reseräkningarna och traktamenten bokas på olika konton, man ska inte slå ihop dem.

Gå gärna in på SKV:s hemsida och läs på om tjänsteförrättningar och vad som gäller avseende tidskrav på bortavaro. Skickar du anställda från ex.vis Sthlm till Södertälje utgår inget traktamente.

De kvitton som möjligen kan medfölja reseräkningen är t.ex. parkeringskvitton. Parkeringsböter får den anställde betala själv. Givetvis får det inte var kvitton på bränsle eller olja o.dy detta ingår i 18,50/mil. Godis, glass och liknande är inte avdragsgillt men dagstidning kan vara Ok.

Den dagen SKV knackar på och vill se bolagets reseräkningar och traktamenten, bör det finnas ordentliga körjournaler samt ev. arbetsorder för de anställda där det framgår datum samt kundens namn, adress o telefon.

Boka alltså enbart reseräkningar på ett konto. Traktamenten på ett annat. Vid kvitton på mat och dryck (ej alkohol) ska detta bokas på t.ex. fördyrande levnadskostnader. Lägg också märke till att bjuder man kunden, så är det representation. I vissa fall godkänns inte avdrag för mat hur som helst. Fri mat är inte avdragsgill och personen ifråga måste ju ändå äta om han eller hon är hemma.

Har du ett AB så antar jag att du har en revisor som tar betalt. Fråga honom om goda råd, det är hans jobb att vara SKV:s förlängda arm.
 Skrivet av:  Åke IP: 90.224.29.122



Svar: Bokföring av reseräkning 2010-10-29 18:38
Var det inte så att i inte sysslar med debet och kredit i ert program?
Jag fattar ingenting av ert resonemang????
Det är ju bara kreditera och debitera hela tiden, när ni resonerar??
 Skrivet av:  Kalle IP: 148.160.97.54



Svar: Bokföring av reseräkning 2010-10-30 09:08
Jag förmodar att "Kalle" inte är kund - ännu. När man väl börjat använda bokföringsprogrammet UNI_BAS förstår man hur genialiskt det är uppbyggt - samtidigt som man kan slippa debet och kredit helt, så kan man välja att använda UNI_BAS med debet och kredit precis som i alla andra bokföringsprogram. "Äta kakan och ändå ha den kvar".

Som användare av bokföringsprogrammet UNI_BAS behöver man inte befatta sig med debet och kredit. I bakgrunden finns dock debet och kredit med hela tiden. Man kan genom en enkel knapptryckning förvandla programmet så att det blir ett helt vanligt bokföringsprogram med debet och kredit. Man skulle kunna säga att UNI_BAS är "tvåspråkigt". Det finns inget annat bokföringsprogram som har den möjligheten

Klicka på "expertbokföring" när revisorn är på besök då är det lättare för honom att förstå den bokföring som är gjord - han ser debet och kredit precis som han är van vid.

Kalle, Du får ursäkta oss att vi använder båda "språken" både i programmet och här i forum - se det om en fördel! Jag föreslår att Du testar UNI_BAS då märker Du hur fantastiskt det är.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.187.76



Svar: Bokföring av reseräkning 2010-10-30 12:25
Ja helt rätt Kalle!
Jag vill bara komplettera Unicells inlägg. I Unibas kan man välja en s.k. enkel bokföring. Istället för Debet så klickar man på "Ökar" och istället för Kredit, klickar man på "Minskar".
För oss som hållit på med bokföring några år sitter "de gamla takterna" i.

Debet och Kredit har det hetat i bokföringssammanhang sedan urminnes tider. Nu har Unicell ändrat på detta. MEN, det är ibland så att vid vissa bokföringstransaktioner så ökar eller minskar även debet respektive kredit. Här uppstår problem om man inte är så bokföringskunnig.

Detta har Unicell löst på ett genialiskt sätt genom att UniBas faktiskt bokför debet och kredit på rätt sätt och DU behöver bara klicka på "Ökar" respektive "Minskar". Det här är så genialiskt så man blir nästan tårögd.

När man sedan tittar hur UniBas har gjort, så kan det hända att man ser att även Kredit har ökat. Jag ska inte gå in på detaljer men så är principen och här kan man till 100% lita på att UniBas lägger in transaktionerna på rätt ställe, bara du vet om din transaktion ökar eller minskar någonting.

Men som sagt de "gamla rävarna" som vill använda debet och kredit enligt gängse metod, kan göra detta utan problem och om du i fortsättningen har frågor här på forumet, så kan du självfallet få svar relaterade till "Ökar eller Minskar" om du föredrar denna metod.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.169.63




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
10 + 6 =