Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

"bokför resterande lev.skulder" 2010-10-19 11:53
Jag bokför enl. kontantmetoden och har lagt in mina leverantörers fakturor i "leverantörs fakturor" när jag får fakturorna. Jag har bokslut den 31 augusti , när jag nu ska betala fakturor som anlände till mej före 31 aug så ska jag tydligen , trycka på "bokför resterande lev.skulder" knappen under Databas/bokslut.
Min fråga blir då : vad händer när jag gör denna åtgärd ? "bokför" för mej är när jag betalar fakturan , vilket var i september .
Hoppas någon förstod min fråga , är nybörjare men har lärt mej MYCKET på dett forum.
 Skrivet av:  Örjan IP: 90.239.111.128



Svar: "bokför resterande lev.skulder" 2010-10-19 12:33
Kontantmetoden innebär att man bokför (kostnadsför) fakturor först efter det att "kontanterna utväxlas" till skillnad från fakturametoden där fakturor bokförs (kostnadsförs) när fakturan anländer/skickas.

I UNI_BAS kan man välja vilken metod som helst. Man kan i UNI_BAS byta från fakturametoden till kontantmetoden när som helst under året (kräver dock hjälp från supportavdelningen). Man kan byta från kontantmetoden till fakturametoden men bara vid årsskifte eller om både kund- och leverantörsreskontran saknar öppna poster (kräver dock hjälp från supportavdelningen).

Många tror att kontantmetoden är enklare än fakturametoden. Det kanske är en smaksak, men för egen del tycker jag att fakturametoden är mera rakt fram utan konstiga krusiduller. Det är nämligen så att om man har kontantmetoden då gäller denna metod bara under årets gång medan man per den 31/12 årets sista dag ändå måste kostnadsföra sina fakturor precis som om man den dagen haft fakturametoden. I UNI_BAS gör man denna kostnadsföring enkelt genom att trycka på knappen "bokför resterande leverantörsfakturor/kundfakturor". Det som händer då är att momsen bokas in på rätt konto och kostnaden bokförs på respektive kostnadskonto. DÄREMOT sker ingen förändring i reskontran. Fakturan står kvar som obetald och kan numera hittas på kontot för kundfordringar resp leverantörsskulder.
När betalning slutligen sker, då vet UNI_BAS om fakturan finns noterad som en skuld (redan bokförd) eller om den är ny för året och därför ska kostnadsföras i och med betalningen. Ett smart bokföringsprogram!

Allt detta låter kanske invecklat men den som använder UNI_BAS kan glädja sig åt att man inte behöver bry sig alltför mycket. Det mesta sköter sig automatiskt. Andra bokföringsprogram har det däremot inte lika väl förspänt. Normalt måste man i andra bokföringsprogram manuellt bokföra in de fakturor som inte är betalda vid ett årsskifte.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.44




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
10 + 5 =