Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Skapa egna rapporter 2010-10-21 14:53
Var kan man lära sig mer om att skapa egna raporter och hur det fungerar. Kan inte hitta någon hjälpfunktion eller demo på nätet. Finns det någon enkel manual eller introduktion till detta?

Olle
 Skrivet av:  Olle IP: 92.33.2.180



Svar: Skapa egna rapporter 2010-10-21 23:06
Hej!

Det här har behandlats tidigare i forat, bl.a. under rubriken "skapa raporter" daterad "2010-07-30 10:03".
Det här, och mycket annat nyttigt kan man hitta med hjälp av sökfunktionen för forat.

Så här skriver unicell i den diskussionen:
----------------------
Det finns för närvarande ingen separat handbok för rapportgeneratorn på svenska. Men det finns en handbok för 4D på engelska under länken: http://www.unibas.se/4D_2004_User_Ref.pdf

På sidan 151 börjar beskrivningen av rapportgeneratorn.
På sidan 84 finns även en beskrivning av sökeditorn som UNI_BAS använder.
På sidan 126 finns en beskrivning av hur man kan sortera ett urval man gjort med sökeditorn.
----------------------

Rapportgeneratorn är ett "Bonus-material" i UniBas, och de som börjat jobba med generatorn verkar mycket nöjd.

/ Lars Bergström
/ Nöjd UniBas-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.64.251.19



Svar: Skapa egna rapporter 2010-10-22 23:43
Rapportgeneratorn kan i början verka lite knepig, men sätter man sig in i det hela och börjar experimentera, så lovar jag dig att du kan få rapporter på ALLT som är inlagt i UniBas. Du kan skräddarsy dina rapporter efter alla konstens regler.

Har du gjort en rapport som du är nöjd med, så sparar du denna i en fil i t.ex. "Dokument". Där kan du när som helst öppna den när du behöver. Har du uppdateringar i register, så sparar du om dessa i samma fil. Du kan själv namnge filerna.

Vissa funktioner finns färdiga som flikar på vänster sida om du går in på "Skapa egna rapporter" Du kan använda någon av dessa och sedan modifiera dem efter din smak.

När jag får tid ska jag skriva en liten handledning och lägga in här på forumet.

Lycka till!
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.169.63




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
2 + 1 =