Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Övrig bokföring Skatt 2010-10-22 19:44
Hej!
Jag skulle registrera en skattebetalning under fliken "Övrig bokföring". Har problem med konto som ska registreras.jag skapade ett skuldkonto 2012 "Avräkning för skatter och avgifter (Skattekonto)".men jag vet inte vilken knapp ska jag välja minska eller öka skulden? Om jag trycker på minska då S- ska visas och beloppen hamnar under Debet, i andra fall/ trycka på öka då S+ visas och beloppen hamnar kredit, vilket ser jätte konstigt ut att ha både Tillgånd och skuld hamnar under Kreditkolumen.
Vad ska jag göra. tack för all hjälp.
 Skrivet av:  Khalid IP: 85.230.90.166



Svar: Övrig bokföring Skatt 2010-10-22 23:19
När du lägger in skatten så ökar kontot debet eftersom det är ett skuldkonto motkonto kanske då också debiteras. När du betalar skatten så minskar kontot, men vissa konton blir ibland i kredit eftersom de ligger i minus.

När du betalar skatten debiterar du skuldkontot, men du krediterar betalkontot. Detta är helt riktigt. Lita på UniBas minskar/ökar det fungerar perfekt.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.169.63



Svar: Övrig bokföring Skatt 2010-10-23 20:41
Tack Åke! jag är helt nöjd med svaret och vill gärna lita på Uni Bas men som du vet vid registrering "Övrig bokföring" är både knapparna "Miskar och Ökar" activa, vilket betyder att man är tveksam att välja en av de.
Från början brukar man välja Miska beloppet från Bankkontot i andra fallet väljer man också minskar belopet i skuldkontot 2012, då blir balansen ok, och T- och belopet hamnar under Kredit kolumen . sedan S- och belopet hamnar under Debet. är det ok att spara eller har jag gjort fel?.
MVH
Khalid
 Skrivet av:  Khalid IP: 85.230.90.166



Svar: Övrig bokföring Skatt 2010-10-24 11:09
På din senaste fråga, Khalid, är svaret att Du gör helt rätt.

Om Du registrerar en skatteinbetalning, då minskar förstås Tillgången på Ditt betalkonto T-
samtidigt minskar förstås Din skuld till Skatteverket S-

I bokföringssammanhang ökar TILLGÅGAR i debet och minskar i Kredit + T -
Med SKULDER däremot är det tvärtom de ökar i kredit och minskar i debet - S +
INTÄKTER behandlas på samma sätt som skulder - I +
KOSTNADER behandlas som tillgångar + K -

Ovanstående gäller förstås i alla bokföringsprogram, men det är bara i UNI_BAS som man kan "tala det språket".

Den som känner sig osäker på detta kan läsa pdf-dokumentet Bokföringskurs.pdf som finns i UNI_BAS_mappen på Din hårddisk.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.176.52




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
7 + 10 =