Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

aktieköp/försäljning 2010-10-27 08:50
Hej sitter här och funderar men kommer inte till nån lösning...
Jag är ensam ägare till ett litet AB(bolag a), jag har till detta bolag sålt mina privata aktier i ett annat bolag(bolag b) där jag är delägare till nominellt värde och efter detta sålt dessa aktier till delägarna i det andra bolaget(bolag b).... D.v.s aktierna från bolag b mellanlandar i bolag a för att sedan säljas till delägarna i bolag b.........
Nu till den stora frågan..Hur bokför jag dessa två tranasktioner, vilka konton ska användas?
Bolag a handlar normalt inte med värdepapper utan detta är en engångsföreteelse.
Samt hur beskattas vinsten som uppstår i bolag a vid försäljningen.

Tacksam för svar
/Fredrik M
 Skrivet av:  Fredrik M IP: 109.58.40.164



Svar: aktieköp/försäljning 2010-10-28 21:35
Som vanligt är detta inte en helt okomplicerad fråga. Du har alltså sålt privata aktier till ett bolag. Det är egentligen ointressant vem som äger vad i bolagen eftersom bolagen är juridiska personer.

Bolaget A har alltså köpt dina aktier som är nominella och avser bolag B där du är delägare. Nu är det alltså bolag A som är delägare i bolag B. Bolag A har sedan sålt sitt aktieinnehav till kvarvarande delägare i bolag B.

Bolag A ska bokföra kredit de aktuella kostnaderna för aktierna. Debet blir kontot 1350 som avser värdepapper i andra företag. Sedan säljer bolag A dessa aktier och då är frågan till vilket värde? 3671 är försäljning av värdepapper.

Ev. måste bolag A redovisa sin försäljning vid deklaration. Det är K4 eller K10 som i så fall ska användas. Vinst på aktierna ska då jämföras med omkostnadsbeloppet. Har du inte fått någon vinst så ska ändå försäljningen redovisas.

Jag förutsätter att det inte handlar om intresseföretag eller dotterbolag eller liknande. För att vara på den säkra sidan bör du höra med din revisor eller SKV.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.169.63




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
3 + 5 =